رقبای قدر ایران در اسکار 2018/ عکس

فیلم «نفس» از طرف ایران به آکادمی اسکار معرفی شد. امسال با قوانینی که برای بخش فیلم های خارجی زبان گذاشته اند داوران را مجبور می کند حتی فیلم های مهجورتر را هم ببینند، شاید شانسی برای ایران باشد. با فیلم های مهم بخش خارجی زبان که به اسکار معرفی شده اند، آشنا شوید.

یک هفته دیگر مهلت پایانی معرفی فیلم ها برای بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان فرا میر سد. اعضای آکادمی در یک مدت دو ماهه فرصت دارند فیلم ها را ببینند. در نهایت به فیلم ها بین یک تا شش امتیاز می دهند و از بین آنها نه فیلم برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی انتخاب می شوند. آن نه فیلم در سه سانس به نمایش در می آیند تا از بین شان 5 فیلم نهایی انتخاب شود.

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

سال گذشته 85 فیلم خارجی زبان ثبت نام کردند و تعداد فیلم های شرکت کننده در این بخش رکورد زدند. امسال فیلم های مطرحی که تا امروز به اسکار معرفی شده اند و رقبای «نفس» محسوب می شوند و ممکن است در جمع پنج فیلم نهایی باشند، به گفته تحلیلگران این آثار هستند:

میدان/ مربع

روبن اوستلند/ سوئد

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

این فیلمی است که مدعی مهم امسال برای گرفتن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است و یکی از مهمترین جوایز امسال یعنی نخل طلای کن را هم از آن خودش کرده است. فیلم یک درام طعنه زن سیاسی بامزه است. ایده اش وقتی به ذهن روبن اوستلند، کارگردان و کال بومن، تهیه کننده فیلم رسید که سال 2014 وارد ساختمانی شدند که داخل موزه ای برای نمایش گذشته شده بود. هنرمند زیر اثر هنری اش نوشته بود: «مربع» پناهگاه اعتماد و مراقبت است. داخل این مربع همه ما حقوق و وظایف برابر داریم.»

داستان فیلم بعد از فروپاشی نظام سلطنتی سوئد رخ می دهد زمانی که کاخ سلطنتی سوئد تبدیل به موزه شده. کریستین در موزه کیوریتور است و وقتی گوشی موبایلش را می دزدند دنیای پیشرفته اش دچار لرزه های وحشتناکی می شود. در حالی که او می خواهد داخل موزه فضای مناسبی برای قرار دادن یک سازه جدید ترتیب بدهد، یک کمپانی روابط عمومی پیدا می کند که سازه هایشان را به او معرفی می کنند و همه این ها یک هرج و مرج عظیم در پی دارد. برخی منتقدان البته معتقدند فیلم قبلی اوستلند، «فورس ماژور» منسجم تر بود اما همچنان «مربع» فیلمی است که تماشاگرش را گیر می اندازد و ذهنش را درگیر می کند. فیلم به اسکار معرفی شده است.

محوشدگی

فاتح آکین/ آلمان

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

فیلم فیلمساز ترک از طرف آلمان برای حضور در رقابت بخش بهترین فیلم خارجی زبان معرفی شده است. یک درام دادگاهی انتقام جویانه با بازی دایان کروگر درباره نفرت نئونازی ها و جنایت های آنان. داستان زندگی کاتیا که بعد از مرگ شوهر و پسرش در یک بمب گذاری از هم فرو می پاشد. بعد از دوره سوگواری و بی عدالتی که در حقش می شود، می خواهد دست به انتقام بزند.

منتقدان می گویند از شروع خشنش با بمب گذاری ها ضد ترک های آلمان نشین، فیلم «محوشدگی» در میان کارهای فاتح آکین متمایز است، خشم و عصبانیتی که این کارگردان آلمان با اصلیت ترک در داستان به نمایش گذاشته است، ببنندگان را خواهد لرزاند.

احساس شدید و تواییش در تکان دادن مخاطبانش درخشان است. فیلم آکین امتیاز کمتری نسبت به فیلم های دیگر از منتقدان گرفته اما نام فیلمسازش و کشور شرکت کننده و اکرانش در کن می تواند برگ های برنده اش باشد.

پایان خوش

میشاییل هانکه/ اتریش

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

هر سالی که هانکه فیلم ساخته باشد طبیعی است که از طرف اتریش به اسکار معرفی شود. امسال البته فیلم هانکه در جشنواره کن برنده جایزه نشد اما منتقدان همچنان تحسین اش کردند. این درامی درباره یک خانواده است که در جزیره کاله فرانسه اتفاق می افتد و در پس زمینه اش شاهد بحران های مهاجرت هم هستیم.

ایزابل هوپر که سال گذشته نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن شد در فیلم مقابل ژان لویی ترینیتیان بازی می کند. منتقدان کارگردانی هانکه را مثل همیشه مبهوت کننده می خوانند. یک کمدی تلخ درباره جهانی که بچه هایمان در آن زندگی می کنند.

بی عشق

آندری زویا گنیتسف/ روسیه

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

فیلمی که از طرف روسیه معرفی شده با توجه به تحسینی که منتقدان در کن نثارش کردند کنار فیلم اوستلند یکی از مهم ترین گزینه ها برای حضور در فهرست 5 فیلم نهایی خارجی زبان امسال است. پس از فیلم «لویاتان» که جوایز زیادی دریافت کرد این بار نیز آندری زویاگنیتسف اثری کوبنده، کینه جو و منتقد در برابر جامعه ای بی روح و سرد خلق کرده است. جامعه ای که غایب بزرگ آن عنصر «عشق» است.

داستان این فیلم در روسیه دوران مدرن می گذرد. آلیوشا پسری 12 ساله و غمگین است که با والدین خود زندگی می کند. هیچ کدام از آنها وقت رسیدگی به فرزندانشان را ندارند. والدین آلیوشا روند طلاق شان را پیگیری می کنند و نفرت در رابطه آنها با یکدیگر موج می زند. هر دوی آنها شریک زندگی جدیدی دارند و می خواهند فصل جدیدی را در زندگی شخصی خود آغاز کنند.

آلیوشا یک روز پس از شنیدن مشاجره سنگین والدین خود ناگهان ناپدید می شود. منتقدان معتقدند فیلم زویاگنیتسف دستاوردی در به تصویر کشیدن رنج است. فیلمی که کارگردانی آن در حد شاهکار توصیف می شود. فیلم برنده جایزه هیات داوران کن شد.

نظم الهی

پترا بیوندینا وولپی/ سوییس

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

داستان این فیلم در سال های 1970 می گذرد و درباره مادر جوان سوییسی است که علیه مردسالاری مبارزه می کند و کمپینی برای رسیدن به حق رای زنان تشکیل می دهد. فیلم در جشنواره های مستقل توانست توجه منتقدان را به خودش جلب کند. حضور موفقش در ترایبکا می تواند توجه ها را جلب کند.

آنها پدرم را کشتند

آنجلینا جولی/ کامبوج

 
 رقبای قدر ایران در اسکار 2018

اینکه یک ستاره آمریکایی با یک فیلم غیرانگلیسی زبان به این بخش راه پیدا کند به خودی خود جذاب است. فیلم اقتباسی است از کتابی با همین عنوان نوشته «لانگ اونگ» که براساس داستان واقعی زندگی او نوشته شده است. آنجلینا جولی این فیلم را به درخواست پسرش مداکس ساخته، او که در کامبوج متولد شده، بسیاری از اعضای خانواده و اقوامش را در این حوادث مرگبار از دست داده است.

فیلم داستان نجات قهرمانش را از دست خمرهای سرخ روایت می کند. منتقدان فیلم را تحویل گرفتند و جدا از آن مسئله نسل کشی موضوعی است که برای اعضای آکادمی جذابیت ایجاد می کند.