صالحی: نباید برای خلاقیت‌های حوزه دفاع مقدس دیوارسازی کنیم

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با اهالی فرهنگ، هنر، رسانه در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: فلسفه این نشست با این نگاه بود که اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در کنار اینکه در شاخه‌های متفاوت کار می‌کنند اما دارای موضوعات مشترک بسیار هستند که این موضوعات با یکدیگر پیوند دارند و امشب به بهانه دفاع مقدس پیرامون پیوندها و ارتباطات مواردی را شنیدیم که اگر به هم متصل شوند فضای هم‌افزایانه‌تری محقق می‌شود.

به گفته وزیر ارشاد جایی که سینما با ادبیات، داستان کوتاه به بلند و ... نزدیک می‌شود اتفاقات نشست و برخواست اهالی آنها به اجرای اتفاقات تازه کمک می‌کند؛ بنابراین ما نیازمند این نشست و برخواست‌ها هستیم، دهها حوزه نیاز اجتماعی ما یا گذشته تاریخی ما وجود دارد که با حضور مشترک فرهنگ، هنر و رسانه می‌تواند از ناحیه ترکیب آفرینی و ترکیب‌سازی اتفاقاتی را رقم بزند.

صالحی ضمن بیان اینکه حرف‌های تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ را شنیدند که مربوط به دفاع مقدس بود، گفت: ما با نسل سوم و چهارم و نسلی که به مرور می‌آیند باید حلقه‌های ارتباطی را قوی‌تر کنیم، ما نباید برای خودمان شعر بسراییم، داستان بنویسیم، نقاشی کنیم یا فیلم بسیاریم باید نسلی را بشناسیم که اتصال هویتی داشته باشند،‌ این به ما کمک می‌کند تا اسلام و ا یرانمان بماند و ما امروز این اتصال را بیش از هر زمان دیگر نیازمندیم.

وی با بیان اینکه اگر با خط‌کشی‌های گذشته‌ صحبت کنیم اتصال رخ نمی‌دهد، گفت: نگاهی که حوزه دفاع مقدس در دهه اول و دوم داشته پویایی‌هایی را می‌بینیم که الان هم وجود دارد اما وقتی می‌تواند امیدساز باشد که ما حس کنیم با فضایی که با واقعیت امروز و فردا داریم ارتباط خوبی برقرار کرده است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه امروز توجه به حوزه زنان،‌ توجه به پشت جبهه‌ها لایه‌های زیرین کمتر دیده شده، فاصله گرفتن از حرف‌های نخ‌نما، دنبال اتفاقاتی که کمتر در بحث‌ها دیده شده اینها چیزهای مثبتی هستند که انسان ردپای آنها را می‌بیند.

وی افزود: ما زیرخاکی‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم که کم هم نیستند،‌ما جنگی به وسعت 8 سال داشته‌ایم، جنگی که ترکیب جمعیتی آن همه را در بر می‌گیرد حتی مهاجرین و اقلیت‌های مذهبی؛ آنقدر این جنگ با اتفاقات پیرامونی خود می‌تواند زیرخاکی داشته باشد که هرچه به ابعادش برویم بیشتر کشف خواهیم کرد.

وزیر ارشاد ضمن بیان این مطلب که دیوارسازی برای نوآوری نباید بکنیم و باید اجازه دهیم مردم با طعم‌های تازه در دفاع مقدس آشنا شوند،‌ بیان داشت: اگر دفاع مقدس این نگاه تازه و حرکت تازه را با خود داشته باشد که امید زیادی هم به آن هست انشاءالله پایه‌ای برای صیانت ایران و ارزش‌های انسانی می‌تواند باشد، چون در فضای دفاع مقدس ارزش‌های انسانی به حدی متنوع و دارای تازگی است که با آنها می‌توانیم با جهانیان صحبت کنیم.