بهترین فیلم‌های تاریخی جهان/عکس

بازسازی هنری اتفاقات تاریخی در آثار سینمایی ماندگار قرن 21 ما را تا اعماق تاریخ فرو می‌برد. در این گزارش به برخی از فیلم‌های تاریخی ماندگار سینمای جهان نگاهی می‌اندازیم.

فیلم سقوط

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

نام فیلمی آلمانی به کارگردانی الیور هرشبیگل محصول سال ۲۰۰۴ است. این فیلم روزهای پایانی زندگی هیتلر رهبر نازی و بنیانگذار جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد. این فیلم روایتی است از دوازده روز زندگی فرمانده نازی‌ها و چگونگی از هم پاشیدن و تخریب ماشین جنگی که به راه انداخته بود. این فیلم در همان سال نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد و بسیاری از منتقدان آن را بهترین فیلم ژانر تاریخی می‌دانند.

فیلم نامزدی خیلی طولانی

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

این فیلم روایتگر انتظار یک دختر جوان و جست و جوی او برای یافتن نامزدش است. نامزدی که در جنگ جهانی اول مفقود شده است. کارگردانی این فیلم تراژدی جنگی را ژان-پی‌یر ژونه انجام داده است. بازیگران مشهوری چون اودره توتو، گاسپار اولیل، جودی فاستر و ماریون کوتیار در آن بازی می‌کنند. این فیلم هم محصول سال ۲۰۰۴ است. این فیلم در جشنواره های مطرح و بین المللی بسیاری جوایز معتبری به دست آورد و فروش جهانی نسبتاً خوبی داشت.

فیلم دار و دسته نیویورکی‌ها

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

این فیلم اتفاقات شهر نیویورک طی جنگ‌های داخلی آمریکا را روایت می‌کند. کارگردان این فیلم حادثه‌ای، درام و تاریخی مارتین اسکورسیزی است که توانست این اثر را در اسکار سال 2003 نامزد دریافت ده جایزه کند. این فیلم جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. دنیل دی لوئیس بازیگر سرشناس انگلیسی هم با نقش آفرینی سخت و ماندگار در نقش بیل قصاب ظاهر شد و توانست برای ایفای این نقش جوایز بسیاری را به دست آورد؛ هرچند به اسکار نرسید. هر چند این اثر نتوانست در هیچ کدام از مواردی که نامزد شده بود جایزه ای را به دست آورد؛ ولی توانست نظر منتقدان و مخاطبان سینمای جهان را به خود جلب کند. از دیگر بازیگران این فیلم برجسته می‌توان به لئوناردو دی کاپریو و کمرون دیاز اشاره کرد.

فیلم نامه‌هایی از ایوجیما

نامه‌هایی از ایوجیما در سال 2006 توسط کلینت ایستوود بازیگر و کارگردان موفق هالیوود ساخته شد. این اثر دنباله فیلم «پرچم هایی از پدرانمان» است. در واقع این فیلم را نباید یک اثر مستقل دانست؛ چرا که تا حدود زیادی تکمیل کننده فیلم مذکور است. نامه هایی از ایوجیما داستان نبرد ایوجیما از روایت یک سرباز ژاپنی است که نامه‌هایی به همسرش می نویسد؛ اما ارتش ژاپن نامه‌های او را می‌خواند و به دلیل اینکه سخنان ضد دولت در آن دیده می شود، به دست همسرش نمی رسد. این اثر از فیلم قبلی این کارگردان موفق‌تر ظاهر شد و نظرهای مثبت منتقدان و اهالی سینما را به خود جلب کرد.

فیلم افشاگر

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

یک فیلم زندگینامه‌ای جنایی آمریکایی، به کارگردانی توماس مک‌کارتی و نویسندگی جاش سینگر و توماس مک‌کارتی است. در این فیلم بازیگرانی همچون مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، جان اسلتری، استنلی توچی، لیو شرایبر و بیلی کروداپ ایفای نقش می‌کنند. این فیلم به روایت داستان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های روزنامه‌نگاری بوستون گلوب به نام گروه روزنامه نگاران اسپات‌لایت از روزنامه بوستون گلوب می‌پردازد.

فیلم دوازده سال بردگی

در دوران برده‌داری آمریکا یک سیاه پوست آزاد دزدیده می شود و به عنوان یک برده فروخته می شود. این فیلم روایتگر دوازده سال از زندگی سخت و طاقت فرسای یک برده سیاه پوست است. کارگردان این اثر استیو مک کویین فیلمساز شهیر هالیوودی است و تهیه‌کنندگی آن را برد پیت بازیگر سرشناس هالیوودی برعهده داشت. این فیلم برنده بهترین فیلم درام از هفتاد و یکمین مراسم گلدن گلوب و همچنین بهترین فیلم سال ۲۰۱۳ توسط آکادامی اسکار شده است. جایزه اسکار برای بهترین بازیگر زن در نقش مکمل هم به این فیلم رسید.

فیلم هتل روآندا

هتل روآندا فیلمی در سبک درام تاریخی ساخته شده توسط تری جرج کارگردان ایرلندی در سال ۲۰۰۴ است. این فیلم که در آن دان چیدل در نقش یک هتل‌دار (پاول روسساباگینا) بازی می‌کند، درباره نسل‌کشی ۱۹۹۴ رواندا و تلاش این هتل‌دار برای نجات جان اطرفیان خود است.

بازیگران معروفی مانند واکین فینیکس، ژان رنو و نیک نولتی نیز در این فیلم در نقش‌های مختلف ظاهر شده‌اند.

لینکلن

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

این فیلم بر چهار ماه پایانی زندگی لینکلن رئیس جمهور آمریکا در دوران جنگ‌های داخلی متمرکز است و تلاش‌های او برای به تصویب رساندن سیزدهمین اصلاحیهٔ قانون اساسی ایالات متحدهٔ آمریکا توسط مجلس نمایندگان را به تصویر می‌کشد. به دنبال این اصلاحیه برده‌داری در آمریکا ممنوع می‌شود. کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده استیون اسپیلبرگ است و دانیل دی-لوئیس در نقش آبراهام لینکلن ظاهر می شود.

در اسکار فیلم لینکلن نامزد دریافت ۱۲ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد شد.

فیلم ستیغ هکسا

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

فیلم بر اساس داستان واقعی یک مخالف جنگ در ارتش آمریکا به نام دزموند داس است. او حاضر نمی‌شود سلاحی حمل کند؛ اما طی نبرد اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک‌های بی‌وقفه دشمن، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از همرزمانش را نجات می‌دهد و در نتیجه موفق به دریافت مدال افتخار از دستان رئیس جمهور هری ترومن می‌شود. مل گیبسون دوباره با اثری متفاوت و حماسی بازگشت. بازیگرانی چون اندرو گارفیلد، وینس وان، سم ورثینگتون، لوک بریسی، هوگو ویوینگ، رایان کرو در فیلم حضور دارند. ستیغ هک‌سا در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار کاندیدای شش اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود که تنها توانست دو جایزه نه چندان مهم را به دست آورد.

 

فیلم شکست ناپذیر

نگاهی به بهترین فیلم‌های تاریخی جهان + تصاویر

این فیلم برگرفته از اولین سال‌های ریاست جمهوری نلسون ماندلا رهبر مبارز آفریقای جنوبی است که با آپارتاید مبارزه کرد. کارگردان این فیلم کلینت ایستوود است و مورگان فریمن در سومین همکاری با این کارگردان نقش نلسون ماندلا را بازی می‌کند. مت دیمون دیگر بازیگر مطرح هالیوودی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

داستان این فیلم درباره مشکلات نلسون ماندلا رهبر انقلاب آفریقای جنوبی‌ است که می‌خواهد با استفاده از مسابقات جام جهانی راگبی ۱۹۹۵ وحدت بین مردم آفریقای جنوبی را محکم سازد.