ماجرای تسخیر لانه جاسوسی سریال می‌شود

«محسن علی اکبری» تهیه کننده سریال «نفوذ» گفت: این سریال که نام قبلی آن «انقلاب دوم» بود به کارگردانی جواد شمقدری در مرحله پیش تولید قرار دارد. شمقدری حدود 4 سال با تحقیقات گسترده برای نگارش این سریال زمان گذاشته است و در این بخش مشاورینی هم داشته است.

وی ادامه داد: داستان این سریال به سال 57 مربوط می‌شود و به مدت 8 ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی ها را در عرصه های مختلف نظام پهلوی و بحث قانون کاپیتولاسیون نشان می دهد. در مجموع این سریال دخالت‌های امریکا در ایران را نشان می دهد و قانون کاپیتولاسیون را زیر سوال می‌برد که این چه قانونی بود که به نفع آمریکایی ها تصویب شده بود که هر کاری می‌خواستند در کشور ما انجام می دادند.

این تهیه کننده بیان داشت: سعی مان این بوده که آنچه واقعیت تاریخ است را به تصویر بکشیم و تمام مباحث مطرح شده در سریال بر اساس مستندات تهیه شده است. دو قشر در انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسیاری داشتند جوانان و دانشجویان که ما در این سریال در قالب ملودرام و داستان های مجزا به آنها نگاه خاص و ویژه‌ای داریم.

وی ادامه داد: هنوز در حال انتخاب لوکیشن ها هستیم و به هر حال این سریال تاریخ معاصر را روایت می کند و با اینکه حدود 8 سریال تاریخی معاصر ساختم،‌ اما باز هم پروسه تولید و پیش تولید سنگینی را برای نفوذ پیش بینی می‌کنم. این احتمال وجود دارد تا نسخه سینمایی این اثر را هم بسازیم ولی باید دید که صداوسیما از آن استقبال می‌کند یا خیر چون اگر قرار باشد بلافاصله بعد از ساخت سریال آن را پخش کنند، امکان اینکه نسخه‌ای سینمایی تولید شود و به عنوان اثر سینمایی در جشنواره شرکت داده و اکران عمومی شود، سخت می‌شود. چون حداقل باید بین شش ماه تا یک‌سال برای این موضوع وقت گذاشت.

تهیه کننده سریال «مریم مقدس» با اشاره به سختی‌های تولید سریال‌هایی در دوارن تاریخ معاصر بیان داشت: معمولا نشان دادن تاریخ معاصر کار سختی است به این دلیل که خیلی افراد این مقطع از تاریخ را به خوبی در ذهنشان دارند و ما باید طوری لوکیشن‌ها را انتخاب کنیم که منطبق بر واقعیت باشند. بنابراین کاری که طراح صحنه و دکور انجام می دهند سخت ترین کار بعد از کارگردانی است. امیدوارم این سریال بتواند بخشی از جنایت آمریکا در ایران را به خوبی نشان دهد.

وی درباره پیام این سریال عنوان داشت: پیام این سریال این است که چرا لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد؟ دقیقا همان چیزی که ترامپ در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده است. علت این تسخیر هنوز به وضوح مشخص نیست. در این سریال به جنایت‌ها و جاسوس بودن آمریکایی ها در ایران می پردازیم و در واقع نگاه بسیار منفی شان به انقلاب و مردم ایران که دلیل مخالفت نظام با سیاست و دولت مردان آمریکایی‌ها است. سریال در سه فاز پیش‌بینی شده، فاز یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فاز‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد.

علی اکبری با اشاره به لوکیشن های این سریال گفت: تهران، مشهد، روستای درگز، سلفچگان، گنبد، و ... از لوکیشن‌هایی هستند که برای این سریال انتخاب شده اند. از نظر لوکیشن کار بسیار متنوعی داریم و تمامی لوکیشن ها باید دکورسازی شود و ساخت دکور قطعی است و امکان بازسازی نداریم. اما خب بخشی را هم باید توسط کامپیوتر و فی جی آی کار کنیم. در کل کار دشواری است و امیدواریم به کمک نهادهای مختلف که در این زمینه فعالیت دارند، به نتیجه مطلوب برسیم و سریال موفق ضد آمریکایی را در ایران بسازیم.

وی درباره زمان کلید خوردن این سریال نیز بیان داشت: انشاله بعد از ایام محرم و صفر انتخاب‌هایمان قطعی می‌شود و کار را مقابل دوربین می‌بریم. در اصل باید به گونه ای کار کنیم که برای بهمن سال 97 سریال روی آنتن برود.

مشاور فیلم نامه سریال «نفوذ» مهدی ارگانی، مجری طرح محمود غلامی، مدیر هنری عبدالحمید قدیریان. نویسنده و کارگردان جواد شمقدری هستند. این سریال در 30 قسمت 45 دقیقه ای در مرکز اداره کل نمایشی سیما تولید می‌شود.