آغاز به کار رادیو اربعین از ۲۹ مهرماه

 پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات شیعیان، علاقه‌مندان و شیفتگان حسینی (ع) است. از مسلمانان گرفته تا مردم دیگر ادیان در این راهپیمایی که از نجف تا کربلا انجام می‌شود، شرکت می‌کنند و هر ساله رسانه‌ها این بزرگ‌ترین تجمع انسانی دنیا را ثبت و ضبط می‌کنند.

با توجه به اهمیت معنوی اربعین حسینی، معاونت صدا امسال هم بر آن شد تا برای پوشش هرچه بهتر اخبار و اطلاعات مربوط به حضور گسترده زائران، «رادیو اربعین» را راه اندازی کند. بر همین اساس، رادیو اربعین که سال ۹۴ برای اولین بار شکل گرفت، با توجه به تجربه خوب و موفق دو سال گذشته امسال هم از روز شنبه 29 مهر آغاز به کار می کند.

به بهانه راه اندازی رادیو اربعین مدیر این شبکه در گفتگویی به تشریح ویژه برنامه های این شبکه پرداخت.

رضا کوچک‌زاده درباره هدف راه‌اندازی رادیو اربعین گفت: تعمیق ابعاد معرفتی و هویت‌مندکردن راهپیمایی عظیم مردم در اربعین حسینی، ارائه تصویری دقیق از حضور عظیم عاشقان حسینی در زیارت اربعین و بازگویی اهداف سیاسی و اجتماعی قیام حضرت اباعبدالله (ع) در فضای سیاسی و بین‌المللی و همچنین تلاش برای ایجاد فضاسازی عرفانی و تربیتی با بهره‌گیری از نکات کارشناسی و مدایح مناسب از جمله اولویت‌های این رادیو است که می‌تواند این رسانه را با زائران اربعین حسینی همراه کند.

فعالیت 24 ساعته رادیو اربعین

وی در پاسخ به این سوال که آیا رادیو اربعین 24 ساعته است، عنوان کرد: بله، پخش رادیو اربعین به صورت 24 ساعته خواهد بود و با توجه به مأموریت و رویکرد اطلاع‌رسانی شبکه در مسائل اجرایی سعی خواهد کرد، بازتاب‌دهنده خدمات تمامی دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان به زائران باشد و نکات لازم در این سفر معنوی را در قالب اخبار و گزارش‌های مختلف اطلاع‌رسانی کند. پخش 24 ساعته رادیو اربعین با ارائه نکات لازم برای زائران به صورت خبر، گزارش و گفت‌وگو، سخنرانی‌ها، میان‌برنامه‌ها و پخش احکام زیارت و آداب آن با مباحث کارشناسی صورت می‌گیرد.

کوچک‌زاده با اشاره به این‌که رادیو اربعین علاوه بر اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه، اخبار مربوط به این تجمع میلیونی را بازگو می‌کند، گفت: امسال رادیو اربعین بر حوزه فرهنگ‌سازی اربعین نیز متمرکز شده و تلاش ما بر این است که فلسفه زیارت اربعین در برنامه‌ها تبیین شود و با تقویت برنامه‌ها عمق مطالب افزایش یابد و فقط رویکرد اطلاع‌رسانی وجود نداشته باشد.

پخش گزارش های مردمی در ایام حضور زائران

مدیر رادیو اربعین عنوان کرد: ارائه آخرین اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای خدمت رسان به زائران از طریق گفتگو با مسئولان ستاد مرکزی اربعین و دیگر مسئولان کمیته های چهارده گانه ستاد مرکزی اربعین حسینی و اطلاع رسانی لحظه به لحظه و پوشش مداوم همه اخبار و اطلاعات و مطالب مربوط به تجمع میلیونی اربعین در کربلای معلی از اهداف راه اندازی این رادیو است.

وی تصریح کرد: همچنین در کنار ارتباط با مسئولان و اعضای کمیته های عالی 13 گانه اربعین 96، آخرین اخبار مرتبط با پیاده روی را به اطلاع هموطنان می رسانیم. گزارش های مردمی از شهر تهران و مراکز استان ها و شهرستان ها را داریم و البته در ایام حضور زائران در کربلای معلی، ارتباط مستقیمی با گزارشگران رادیو در مسیر راهپیمایی در خصوص حال و هوای زائران برقرار می‌کنیم.

کوچک‌زاده ادامه داد: علاوه بر اطلاع رسانی لحظه به لحظه از اخبار مربوط به این تجمع میلیونی که از ماموریت های اصلی رادیو اربعین است، امسال رادیو اربعین بر حوزه فرهنگ‌سازی اربعین نیز به طور ویژه متمرکز شده است. تلاش ما بر این است که با عمق بخشی به موضوعات، فلسفه اربعین و زیارت اربعین را در برنامه ها با کمک کارشناسان مسائل مذهبی به نحو شایسته‌ تبیین کنیم و در این خصوص نیز همکاری بسیار خوبی با کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین داریم.

برنامه های روزانه رادیو اربعین

مدیر رادیو اربعین با اشاره به جزئیات برنامه ها تصریح کرد: پخش روزانه دعای عهد بعد از اذان صبح و دعای ندبه بعد از اذان صبح روزهای جمعه، پخش سخنرانی هایی فاخر و ارزشمند از وعاظ معروف در باکس های کوتاه 5 دقیقه تا 30 دقیقه در بخش های مختلف، پخش مستندهای رادیویی ویژه اربعین بویژه مستند پیر غلامان حسینی در دو بخش 30 دقیقه ای، پخش نمایش های رادیویی ویژه این ایام در دو بخش 30 دقیقه ای، مباحث کارشناسی متعدد در زمینه تبیین فلسفه اربعین و پیاده روی آن، مباحثی درباره دلایل اهمیت زیارت اربعین و تفسیر فرازهایی از زیارت اربعین، آداب سفر و فضیلت و احکام زیارت، احکام سفر و عزاداری، نکات بهداشتی مورد نیاز و سلامت سفر، فضایل قرائت قرآن کریم در سفر اربعین، تفسیر فرازهایی از زیارت وارث و بخش هایی از زیارت جامعه کبیره، آموزش مکالمه، کلمات و اصطلاحات پرکاربرد عربی که در سفر لازم خواهند بود و پخش ترتیل روزانه یک صفحه از قرآن کریم در 4 بخش ، باید ها و نبایدها در پیاده‌روی اربعین نحوه سفر و وسایل مورد نیاز، برنامه ریزی سفر ، آشنایی با موکب های ایرانی مستقر در مسیر از برنامه های روزانه رادیو اربعین خواهد بود.

آشنایی با یاران حضرت ابا عبدالله (ع) و شهدای کربلا

وی افزود: پخش مداحی، مرثیه خوانی و روضه خوانی های مرتبط با محرم و اربعین از برنامه های ویژه این شبکه است و سعی خواهیم کرد از طریق بخش ویژه ستارگان کربلا در این شبکه، با یاران حضرت اباعبدالله (ع) و شهدای کربلا و همچنین تاریخ اربعین بیشتر آشنا شویم. مخاطبان می‌توانند رادیو اربعین را روی موج اف‌ام ردیف 95/5 مگاهرتز دریافت کنند. همچنین این شبکه رادیویی از طریق دستگاه های ستاپ باکس یا همان گیرنده های دیجیتال و اپلیکیشن تلفن همراه رادیو قابل دریافت است.

کوچک زاده بیان کرد: رادیو اربعین همانند سال های گذشته با تلاش همکاران فنی سازمان در کربلای معلی روی موج اف ام ردیف 90.9 و در نجف اشرف 91.9 قابل دریافت خواهد بود. البته قابل ذکر است که همراهان رادیو اربعین می توانند علاوه بر اینکه شنونده رادیو اربعین هستند، از طریق رادیو نمای رادیو اربعین بیننده این شبکه هم باشند.

ارتباط با رادیو اربعین

وی در خصوص نحوه کسب اطلاعات از برنامه های رادیو اربعین اظهار داشت: همراهان رادیو اربعین می‌توانند با مراجعه به سایت این شبکه رادیویی آخرین اخبار مرتبط با راهپیمایی اربعین 96 و همچنین انبوهی از فایل های صوتی و تصویری و مداحی ها را کسب کنند.

همچنین شنوندگان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی هم با ما همراه باشند. امسال برای تعامل بیشتر با مخاطبان پویش های مردمی ، مسابقه و همچنین امکان دریافت فایل های صوتی و تصویری که شامل مداحی و واگویه های شنوندگان هم می شود از طریق شبکه های اجتماعی رادیو اربعین وجود دارد .

مدیر رادیو اربعین در پایان گفت: استقبال هموطنان از "رادیو اربعین" در سال های گذشته و همراهی شورانگیز آنها با این شبکه نکته بسیار مهمی است که امیدواریم با تلاش همکاران رادیو اربعین، قدردان این همراهی ارزشمند باشیم. نیز امیدواریم که استقبال شنوندگان از این رادیو بیشتر از سال های گذشته باشد.

خاطرنشان می‌شود؛  رادیو اربعین از روز شنبه 29 مهر ماه مصادف با اول صفر به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.