غیبت کارگردانان بزرگ سینما در جشنواره فجر 36

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران هر ساله در ماه بهمن برگزار می‌شود. این رویداد هنری به عنوان بزرگترین اتفاق سینمایی ایران طی سالهای گذشته میزبان فیلمسازان بزرگ و برجسته‌ای بوده و به نوعی جشن سینمایی ایران محسوب می‌شود.

در این میان کارگردانان بسیاری آثار خود را به این جشنواره آورده و موفقیت‌های فراوانی را در آن به دست آورده‌اند.

مجید مجیدی کارگردان کهنه کار و با سابقه سینمای ایران که آخرین فیلمش، "محمد (ص)" موفقیت های فراوانی را به دست آورد با دریافت 4 سیمرغ بلورین بیشترین تعداد سیمرغ را در اختیار دارد. بعد از مجیدی، "اصغر فرهادی" کارگردان بین المللی سینمای ایران با 3 سیمرغ در رده دوم قرار دارد.
 
مجیدی و فرهادی به عنوان رکوردداران بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، در سی و پنجمین دوره از این جشنواره غایب هستند.
 
البته مجیدی فیلم "پشت ابرها" را به تازگی در جشنواره‌های بین‌المللی رونمایی کرده اما هیچ صحبتی از حضور این اثر در جشنواره فیلم فجر امسال به عمل نیامده است.

به همین مناسبت به بررسی کارگردانان مطرح حاضر و غایب سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر می پردازیم.

 
کارگردانان غایب در جشنواره سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر
 
مجید مجیدی
مجید مجیدی
 
مجیدی در سال 1375 برای اولین بار و برای فیلم "بچه های آسمان" توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید.
 
پس از آن "باران"، "بید مجنون" و "آواز گنجشک‌ها" سایر فیلم‌هایی بودند که برای مجیدی سیمرغ کارگردانی را به همراه داشتند و به واسطه همین چهار سیمرغ وی به عنوان بهترین کارگردان ادوار جشنواره شناخته شد.
 
مجیدی امسال فیلم "پشت ابرها" را در کشور هندوستان و با عواملی کاملاً هندوستانی ساخته و پس از آن در جشنواره های خارجی آن را اکران کرده است. هنوز هیچ نقطه نظری درباره حضور مجیدی در جشنواره امسال داده نشده است.
 
سیمرغ بهترین کارگردانی به چه کسی می‌رسد
داریوش مهرجویی
 
داریوش مهرجویی کارگردان با سابقه ایرانی رکورددار نامزدی در جشنواره فیلم فجر است. وی تاکنون 10 بار برای کارگردانی در این جشنواره نامزد شده و دو بار برای فیلم های "هامون" و "پری" موفق به دریافت این جایزه شده است.
 
وی اما پس از ساخت دو فیلم "مهمان مامان" و "سنتوری" دچار افت شدیدی شد و با تولید آثاری همچون "اشباح" و چه خوبه که برگشتی" انتقادات زیادی را نصیب خود کرد.
 
اخبار مبنی بر ساخت قسمت دوم فیلم سینمایی "سنتوری 2" به گوش می رسد اما هنوز خبری از پیش تولید آن به گوش نمی رسد. با توجه به زمان باقی مانده مهرجویی را باید بی شک یکی از غایبان جشنواره امسال نامید.
 
سیمرغ بهترین کارگردانی به چه کسی می‌رسد
اصغر فرهادی
 
اصغر فرهادی تا به حال 5 بار نامزد سیمرغ بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر شده و سه بار آن را به خانه برده است اما بیش از جوایز داخلی وی این روزها یکی از بهترین کارگردانان ایرانی در عرصه بین المللی است. دو جایزه اسکار و یک کن به همراه خرس برلین از جمله جوایز مهم جهانی فرهادی هستند.
 
وی این روزها در کشور اسپانیا مشغول فیلم برداری فیلم سینمایی "همه می‌دانند" با بازی "خاویر باردم" و پنلوپه کروز است و یکی دیگر از کارگردانان غایب این دوره از جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید.
 
 کیانوش عیاری
کیانوش عیاری
 
کیانوش عیاری از دید بسیاری از بازیگران وی در بخش بازی گیری از بازیگران بسیار قدرتمند است.
 
عیاری تاکنون دو بار در سالهای 64 و 66 برای دو فیلم "تنوره دیو" و "آن سوی آتش" موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است اما بعد از آن دیگر نتوانست این جایزه را به خانه ببرد.
 
عیاری این روزها مشغول ساخت سریال "هشتاد و هفت متر" بوده و با توجه به طولانی بودن فیلمبرداری اثر دیگر زمانی برای حضور در فجر نخواهد داشت.
 
علاوه بر کارگردانان فوق امسال حضور برخی دیگر از کارگردانان منتفی شده و یا هنوز صحبتی درباره حضورشان به میان نیامده است.
 
محمدحسین مهدویان، فریدون جیرانی، کیومرث پوراحمد، سیروس الوند، پرویز شهبازی، علیرضا رئیسیان، همایون اسعدیان، کمال تبریزی و پوران درخشنده از غایبان حتمی این دوره از جشنواره فیلم فجر به حساب می آیند.
 
کارگردانان متقاضی حضور در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر
 
ابراهیم حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا
 
حاتمی کیا از کارگردانان با سابقه سینمای ایران از سال 1367 و با فیلم "دیده بان" تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته است. وی از جمله کارگردانانی است که فیلمنامه تمام آثار خود را شخصاً به نگارش در آورده است.
 
وی تاکنون دو بار و برای فیلم‌های "به رنگ ارغوان" و آژانس شیشه ای" موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
 
حاتمی کیا یکی از حاضران این دوره از جشنواره فیلم فجر است. وی امسال با فیلم "به وقت شام" در جشنواره حضور پیدا کرده و یکی از شانس‌های همیشگی سیمرغ محسوب می‌شود. به وقت شام فیلمی در ژانر جنگ بوده و به مسائل منطقه می‌پردازد.
 
سیمرغ بهترین کارگردانی به چه کسی می‌رسد
فرزاد موتمن
 
فرزاد موتمن تا به حال توانسته پنج بار در فهرست نامزدهای سیمرغ بلورین قرار بگیرد که دو بار از این نامزدی‌ها برای بهترین کارگردانی بوده است. با این حال وی تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره نشده است.
 
وی این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم "سراسر شب" است. الناز شاکردوست، امیر جعفری و آزاده صمدی از جمله بازیگرانی هستند که برای موتمن به ایفای نقش می پردازند.
 
پیمان معادی
پیمان معادی
 
تازه کار اما خوش فکر. این نامی است که بدون شک می‌توان به یکی از بی حاشیه ترین بازیگران سینمای ایران داد. معادی تاکنون دو بار تجربه کارگردانی داشته و اولین فیلم بلند وی به نام "برف روی کاج‌ها" نظرات مثبتی را از آن خود کرد.
 
معادی در حال حاضر آخرین مراحل از مرحله پس از تولید فیلم بمب را پشت سر می‌گذارد و اولین اکران این در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
 
پیمان معادی ، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری از جمله بازیگرانی هستند که در بمب به ایفای نقش می پردازند.
 
 هومن سیدی
هومن سیدی
 
سیدی برای اولین بار در سال 1389 برای فیلم "افریقا" در جایگاه کارگردانی ایستاد و پس از آن آثاری همچون "مغزهای کوچک زنگ زده"، "خشم و هیاهو"، "اعترافات ذهن خطرناک من" و "سیزده" را کارگردانی کرد.
 
وی امسال با فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" در جشنواره فیلم فجر حاضر است. نوید محمدزاده، نازنین بیاتی، فرید سجادی حسینی و فرهاد اصلانی بازیگرانی هستند که در فیلم جدید سیدی به ایفای نقش پرداخته اند.
  
مصطفی کیایی
مصطفی کیایی
 
کیایی امسال با دست گذاشتن روی یکی از جنجالی ترین اخبار سال گذشته ریسک فراوانی را در عرصه فیلمسازی کرده است. وی جشنواره امسال را با فیلم "چهارراه استانبول" تجربه می‌کند.
 
کیایی در سال 1388 با فیلم متوسط "بعد از ظهر سگی" به عرصه کارگردانی پا گذاشت اما بسیار زود خاطره آن فیلم را اثر موفقی به نام "ضد گلوله" از ذهن ها" پاک کرد.
 
سوژه های جنجالی فیلم های کیایی باعث شده تا وی طرفداران فراوانی را در سینمای ایران از آن خود کند. فیلم هایی همچون "خط ویژه"، "عصر یخبندان" و "بارکد" از جمله همین آثار هستند.
 
مهر ماه سال 96 روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و کارگردانان سینمای ایران هر کدام مراحل مختلف ساخت آثار را سپری می‌کنند. تاریخ ثابت کرده برخی موارد استثنا در روزهای پایانی هم به جشنواره اضافه شده اند اما تا اینجای کار جشنواره فجر امسال کمی از حضور بزرگان سینما بی بهره است.