برگزاری چهاردهمین نشست «آیین آواز» در ارسباران

چهاردهمین نشست تخصصی «آیین آواز» با موضوع بررسی آوازهای عاشورایی و بزرگداشت زنده‌یاد نادر گلچین خواننده موسیقی ایرانی روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

متین رضوانی پور خواننده و پژوهشگر موسیقی آیینی در ابتدای این برنامه ضمن ایراد سخنرانی با موضوع «آوازهای عاشورایی» نمونه‌هایی از آوازهای عاشورایی محلی در اقصی نقاط کشورمان را برای حاضران در برنامه ارایه داد. وی ضمن اجرای زنده قطعاتی در حوزه موسیقی عاشورایی تلاش کرد ارتباط لحن‌ها و ملودی‌های مختلف در آوازهای عاشورایی را با موسیقی آوازی کشورمان به تصویر بکشد.

در سومین بخش از سوگوارۀ عاشورایی چهاردهمین آیین آواز، امیر مداح تعزیه‌خوان قدیمی، آوازخوان و مدرس آواز به همراه مسعود جاهد نوازنده مشهور نی روی صحنه آمدند.

این مداح که سابقه همکاری مداوم با زنده‌یاد حسین صبحدل در زمینه اجرای آوازهای مذهبی در رادیو را دارد، آوازش را با شعری عاشورایی از زنده‌یاد قیصر امین پور در دستگاه ماهور شروع کرد. در ادامه ضمن مرکب خوانی به دستگاه نوا وارد شد و از گوشه عراق به اصفهانک رسید و سپس از شوشتری در همایون به بیات ترک گذر کرد و سرانجام به ماهور فرود آمد.

در بخش بعدی برنامه نیز حمیدرضا نوربخش به همراه علی شیرازی روی صحنه آمدند تا درباره «آواز ایرانی؛ تنوع و ابداع یا تداوم ردیف خوانی» به بحث بپردازند.

شیرازی از یکدست شدن و قابل پیش بینی بودن بیشتر آوازهای سال های اخیر انتقاد و علت آن را اصرار بسیاری از خوانندگان و مدرسان آواز بر ردیف خوانی دانست.

حمیدرضا نوربخش نیز علت این آسیب را در فقدان یا کمبود خلاقیت در آوازهای امروزی برشمرد و گفت: من با کمال تعجب گاهی در این سو و آن سو می‌بینم که برای آموزش خلاقیت کلاس برگزار و برای آن تبلیغ هم می‌کنند در حالی که از نگاه من خلاقیت به هیچ عنوان یاددادنی نیست.

وی ضمن تاکید برداشتن صدا به عنوان نخستین پیش شرط مهم و اصلی هنر خوانندگی دانست.

نوربخش و شیرازی در ادامه این نشست با آوردن مثال‌هایی از آثار نادر گلچین کوشیدند در بیان مفهوم خلاقیت در آواز از توانایی‌های این خواننده و استاد تازه درگذشته نمونه‌هایی را ارایه کنند. شیرازی در این بخش، کارنامۀ هنری نادر گلچین را گلچینِ آوازهای «نادر» توصیف کرد.

در بخش بعدی دانش خوشرو خواننده جوان به همراه روح الله صفاییان نوازنده نی آوازی را در مایه دشتی با شعر حافظ اجرا کرد.

بعد از این اجرا نیز نوبت به بزرگداشت نادر گلچین رسید که در این بخش علیرضا پورامید و علی شیرازی به توصیف برخی ویژگی‌های این خواننده پرداختند.

در بخش پایانی این نشست نیز عیسی احمری به همراه نی احسان لیوانی یکی از تصنیف‌های ماندگار نادر گلچین به نام «نوای کاروان» را بازخوانی کردند.