"فریدون جیرانی" هم میهمان، هم میزبان

امید روحانی در سیزدهمین قسمت از سری جدید این برنامه، میزبان فریدون جیرانی خواهد بود. این برنامه ساعت ۹ شب به صورت زنده روی سامانه‌ تی‌وی‌نت (tvnet.ir) پخش می‌شود.

کیومرث پوراحمد، جواد عزتی، هومن سیدی، پیمان قاسم‌خانی، منیژه حکمت، حامد بهداد، حمید نعمت‌الله، محمدمهدی عسگرپور و ویشکا آسایش، رامبد جوان، امین تارخ و تهمینه میلانی میهمانان قبلی برنامه زنده «سی‌ و پنج» بوده‌اند.

فصل قبلی برنامه ۳۵ به صورت تولیدی برای مخاطبان پخش می‌شد اما سری جدید این برنامه شنبه‌ها رأس ساعت ۹ شب به وقت تهران روی سامانه‌ تی‌وی‌نت به صورت زنده پخش می‌شود.

همچنین پس از پخش زنده این برنامه‌، تکرار ضبط ‌شده آن روی چهار سامانه «فیلم‌نت»، «پلان»، «تی‌وی‌نت» و «آی‌نت» قرار خواهد گرفت و مخاطبان می‌توانند برنامه را مجددا تماشا یا دانلود کنند.

سامانه‌ «تی‌وی‌نت»، محصول شرکت نشر الکترونیک ایران، دارای «پروانه فعالیت اپراتور خدمات تلویزیونی مبتنی بر پروتکل اینترنتی (IPTV)» از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

کارنامه هنری فریدون جیرانی

فریدون جیرانی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، فیلمبردار، مجری و روزنامه‌نگار است. او از سال ۱۳۶۰ با نوشتن فیلمنامه آفتاب‌نشین‌ها به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده فعالیت حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرد. جیرانی در سال‌های بعد هم اغلب به عنوان فیلمنامه‌نویس با کارگردان‌های مختلف همکاری داشت. رهایی و گل‌های داوودی به کارگردانی رسول صدرعاملی، سناتور، گمشده و تصویر آخر به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، زیر بام‌های شهر، در آرزوی ازدواج و دو همسفر ساخته اصغر هاشمی، در کمال خونسردی به کارگردانی سیامک شایقی، اشک و لبخند ساخته شاپور قریب و نرگس به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد از جمله‌ فیلم‌هایی بودند که فریدون جیرانی به عنوان فیلمنامه‌نویس در آنها حضور داشته است.

او برای اولین بار در سال ۱۳۶۶، فیلم صعود را با بازی بیژن امکانیان، ایرج طهماسب و فرشته صدرعرفایی کارگردانی کرد. با این حال ۱۰ سال طول کشید که جیرانی فیلم دومش و در عین حال یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش و البته سینمای ایران را کارگردانی کند.

در سال ۷۷، جیرانی فیلم قرمز را با فیلمنامه‌ای از خودش و با بازی هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن ساخت. این فیلم در هفدهمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای هشت سیمرغ بلورین شد که عاقبت هدیه تهرانی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و محمدرضا فروتن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کردند.

دو سال بعد آب و آتش را با بازی لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی و فریماه فرجامی کارگردانی کرد.

چهارمین فیلمش شام آخر نام دارد که در سال ۸۰ با بازی محمدرضا گلزار، کتایون ریاحی، هانیه توسلی و ثریا قاسمی جلوی دوربین رفت. در بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر ثریا قاسمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در این فیلم از آن خود کرد. یک سال بعد صورتی را با بازی رامبد جوان و میترا حجار ساخت.

درسال ۸۳ فیلم سالاد فصل را کارگردانی کرد. خسرو شکیبایی، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا و مهناز افشار در این فیلم بازی کرده‌اند. خسرو شکیبایی در بیست‌وسومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. یک سال بعد جیرانی سه گانه ستاره بود، ستاره است و ستاره شد را ساخت.

او پارک‌وی را در سال ۸۵ با بازی نیما شاهرخ‌شاهی، بیتا فرهی، نیوشا ضیغمی و رعنا آزادی‌ور کارگردانی کرد. قصه پریا و من مادر هستم فیلم‌های بعدی جیرانی هستند که «من مادر هستم» به خاطر موضوعش در هنگام اکران جنجال‌برانگیز شد. در سال ۹۲ هم فیلم خواب‌زده‌ها را با بازی فرهاد اصلانی، صابر ابر، ساره بیات، اکبر عبدی و شقایق فراهانی ساخت.

مرگ تدریجی یک رویا و تعبیر وارونه یک رویا دو سریالی بودند که به کارگردانی فریدون جیرانی در سال‌های ۸۷ و ۹۴ از تلویزیون پخش شدند.

خفه‌گی جدیدترین ساخته فریدون جیرانی از امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در سینماها اکران شد. این فیلم محصول سال ۹۵ است و برای اولین بار در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و مورد تحسین تماشاگران و منتقدان قرار گرفت. نوید محمزاده، الناز شاکردوست، ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایی از بازیگران «خفه‌گی» هستند.