بهترین سریال محرمی امسال؟ /هاتف،نوار زرد یا عقیق؟

نیمه دوم محرم را در حالی پشت سر می گذاریم که پخش سریال "هاتف" به پایان رسیده و پخش سریال های "نوار زرد" و "عقیق" رو به اتمام است، رسانه ملی در محرم امسال با تدارکی که برای ساخت سریال های تلویزیونی در نظر گرفت، توانست نظر بسیاری از مخاطبان سیما را به خود جلب کند.

***  هاتف

"هاتف" سریالی به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی نعمت گودرزوند چگینی است که قرار بود از 15 مهر ماه روی آنتن سیما برود اما به دلایل فنی اولین قسمت این سریال روز یکشنبه 16 مهر ماه پخش شد.

"هاتف" درباره شخصی به نام ابراهیم است که در روز عاشورا در کربلا بر اثر حمله قلبی فوت می کند. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می شود و این پیگیری روی زندگی خانواده و زندگی زناشویی او تاثیر می گذارد.

در این سریال 10 قسمتی بازیگرانی چون محمد فیلی، زیبا بروفه، محمد حاتمی، کاظم بلوچی، حمید گودرزی، شهرام قائدی، کمند امیر سلیمانی، مریم بوبانی و رزیتا غفاری بازی کردند که 26 مهر آخرین قسمت آن پخش شد.

رزیتا غفاری بازیگر سریال "هاتف"  درباره دلیل استقبال از این مجموعه تلویزیونی گفت: در ایام محرم قرار داریم و سریال های مناسبتی همواره تا 90 درصد مورد استقبال مخاطب است. علاوه بر این اگر موضوع و فیلمنامه خوب باشد و در کنار آن بازیگران مجموعه به خوبی نقش های خود را ایفا کنند در استقبال مخاطبان تاثیرگذار است که به اعتقاد من این اتفاق در مورد سریال "هاتف" افتاد.

وی در خصوص دلیل حضورش در مجموعه مناسبتی "هاتف" اظهار کرد: پیشنهاد کار به من داده شد و من نیز بنا به خواسته تهیه کننده این نقش را پذیرفتم. البته یکی از مهم ترین دلایلی که در هاتف بازی کردم این بود که این سریال مناسبتی بود و با توجه به ایام محرم و ارادتی که همه ما به حضرت امام حسین (ع) داریم برای ایفای نقش در این اثر سخت گیری نکردم.

فروغ فروهیده نویسنده سریال"هاتف" گفت: سریال "هاتف" در واقع این موضوع را دنبال کرد که اگر عدالت پشت در خانه ما بیاید و ما را به چالش بکشد، در را باز می کنیم یا نه. یعنی ما فقط ناقد عدالت اجتماعی هستیم یا اگر قرعه به خودمان افتاد، همان قدر عدالت اجتماعی داریم یا نه.

***  نوار زرد

"نوار زرد" نیز در دهه دوم محرم و از 15 مهر ماه روی آنتن شبکه دوم سیما قرار گرفت و توانست و تنوع موضوع و روند پرداخت مخاطب را با خود همراه کند.

این سریال در 25 قسمت با مضمون جنایی و پلیسی با بازی امیر آقایی، سیروس گرجستانی، کمند امیر سلیمانی، داریوش اسدزاده و امیر غفارمنش درباره سرگرد امیری از افسران زبده است که پس از سال ها از زلزله بم متوجه زنده بودن همسر خود و غعالیت او در یک باند مخوف مواد مخدر می شود و به دنبال او است.

حضور امیر آقایی با بازی متفاوت توانست نظر مخطبان را به خود جلب کرده و با خود همراه کند.

 

*** "عقیق" 

 

سومین سریال محرم 96 "عقیق" به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی بهرنگ توفیقی است که از شنبه 22 مهرماه از شبکه 3 روی آنتن رفت.

سریال «عقیق» که لوگوی آن با طراحی «خانه طراحان انقلاب اسلامی» رونمایی شد عاشقانه ای است در دل تاریخ که سعید نعمت الله آن را در ۱۰ قسمت برای پخش در ماه محرم به نگارش در آورده است.

بازیگران این سریال عبارتند از شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نسیم ادبی، بهزاد فراهانی، داریوش سلیمی، ندا عقیقی، کریم امینی، جمال فوادیان، فردین شاه حسینی، مجید رحمتی با حضور هدایت هاشمی و با هنرمندی نادر فلاح.

متن و دیالوگ های سعید نعمت الله در این سریال متفاوت از سایر آثارش است. دیالوگ سعید نعمت الله مشهور است به دیالوگ های وزن دار. اوج آن را ماه رمضان امسال در سریال «زیر پای مادر» شاهد بودیم که غالب شخصیت ها فارغ از مختصات فردی و پایگاه اجتماعی موزون حرف می زدند.

داستان سریال عقیق بین سال های 1315 تا 1320 می گذرد و جنس دیالوگ های او با شخصیت ها همخوانی دارد. دیالوگ هایی که تا کنون شنیدیم «سخت فهم» نبود و عجیب تر این که در لحظات زیادی امروزی بودند.

براساس آنچه تا امروز دیدیم، «عقیق» را می توان کنار سریال های موفق نعمت الله گذاشت.

رونمایی از شخصیت ها و موقعیت آنها در داستان با ضرباهنگ مناسب انجام شد و این برای یک سریال برگ برنده به حساب می آید.

بهرنگ توفیقی تا حالا تجربه کار تاریخی نداشته اما توانسته است از پس سریال بربیاید و کارگردانی «عقیق» با فیلمنامه انطباق دارد از این منظر می توان به موفقیت سریال امید داشت.

با بررسی سریال های نیمه دوم محرم و با به پایان رسیدن سریال "هاتف" که استقبال از آن تا حدودی خوب بود باید دید در ادامه پخش "نوار زرد" و "عقیق" کدام سریال گوی سبقت را در استقبال مخاطب از سایر آثار می رباید.