نیم نگاهی به «حالا خورشید»

مطابق بررسی‌ها و دیدگاه‌ مراجع علمی و نظارتی مهم‌ترین دلایل موفقیت و درخشش این برنامه به این شرح است:

1ـ شناخت افکار عمومی جامعه: عوامل برنامه روزانه مهم‌ترین موضوعات و مسائل پر اهمیت را بررسی و با پرداخت رسانه‌ای و مطابق شناخت سنجی مخاطب روانه آنتن می‌کنند. بدون شک نقش شورای اندیشه‌ورزی این برنامه در این موضوع بسیار مهم است.

2ـ اجرای بانشاط و مطلوب: اجرای برنامه متناسب با حال و هوای صبحگاهی و به‌کارگیری توامان زبان طنز و جدی در ارائه موضوعات، بداهه‌گویی و صمیمیت با مهمانان و کارشناسان و بویژه مخاطبان فضای برنامه را از یکنواختی خارج کرده است.

3ـ برنامه متناسب با حال و هوای صبحگاهی: اطلاع‌رسانی درخصوص مسائل مهم جامعه و تحلیل این موضوعات با زبان عامه فهم و ایجاد فضای شاد و پرنشاط از ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی است که حالا خورشید توانسته به خوبی از آن بهره بگیرد.

4ـ مطالبه‌گری بموقع: پیگیری موضوعات و مسائل مبتلا به مردم در حوزه‌های اجتماعی و پاسخ به نیازهای آتی در حوزه اخبار و اطلاعات و لحاظ نظرات موافق و مخالف، واکنش‌های بموقع نسبت به جریان‌سازی‌های مجازی و شفافیت مناسبات مردم و مسئولان، این برنامه را به محمل مناسبی برای شنیدن صدای مردم تبدیل کرده است.

5 ـ بیان دغدغه‌های اجتماعی: رصد و پایش دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی و موضوعات روز شهروندان حاکی از تلاش برنامه برای ارائه آخرین اطلاعات و اخبار و نقد و بررسی موضوعات با حضور کارشناسان است. تلاش این برنامه مشارکت فعال مخاطبان و طرح دیدگاه‌های مختلف و متنوع در موضوعات اجتماعی است.

6ـ تنوع مهمانان: این برنامه متکی به چهره‌ها نیست و تقریبا از همه طیف‌ها و سلایق اجتماعی و سیاسی دعوت می‌کند و برنامه ثابت کرده، اولویت برنامه طرح مسائل «مردم» است.

7ـ دوسویه و تعاملی بودن برنامه: بخش‌ها (آیتم‌ها)ی برنامه در راستای تعامل با مخاطبان پیش می‌رود و با بخش‌هایی مثل فضاهای مجازی، نظرسنجی، عکس و مکث، مسابقه و... در صدد تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطبان است. استفاده از قالب‌های متعدد مثل گزارش، مصاحبه، گفت‌وگو با مهمان و.... و تناسب این قالب‌ها با محتوا از نکات برجسته‌ای است که در افزایش تنوع و جذابیت برنامه تاثیر مستقیم می‌گذارد.

این برنامه ویژگی‌های دیگری دارد که هر یک نیازمند شرح کامل‌تری است؛ ظرفیت نیکوکارانه، موسیقی مناسب و مخاطب پسند، انعطاف‌ برنامه‌ها در مناسبت‌ها و... از این جمله است.

برنامه حالا خورشید یک تیپ و الگوی برنامه مجله‌ای در سیماست که اولویت آن «موضوع محوری» و اهتمام به مسائل و موضوعات مردم است. راز ماندگاری و اقبال عمومی این برنامه هم «مردمداری» و «موضوع‌محوری» است.