ساخت سریال "مرد" با بازی "بازغی" و "ترلان پروانه"

تازه‌ترین سریال حسن‌پور با نام «مرد»، با مضمونی شبیه به آنچه ذکر شد، در استان سرسبز گیلان تصویربرداری می‌شود.

این سریال داستان مرد جوانی را روایت می‌کند که بعد از فارغ‌التحصیلی، در وزارت آموزش و پرورش استخدام و برای گذراندن دوره خدمت به منطقه دیلمان منتقل می‌شود، اما چندان علاقه‌ای به این کار ندارد و در نهایت برای او چاره‌ای نمی‌ماند جز کنار آمدن با واقعیت و سفر به روستا که شروعی است برای آشنایی با مردم منطقه.

برای روایت این قصه، فریدون حسن‌پور و همکارانش در بلندی‌های 2500متری دیلمان از توابع لاهیجان در دل جنگل ساکن شده‌اند؛ جایی که برای تماس تلفنی هم دشواری‌های زیادی وجود دارد. از این رو گفت‌وگو با تهیه‌کننده زمانی انجام شد که به تهران بازگشته بود. مهدی بوستان‌پرور در مقام دستیار کارگردان هم اگر نبود گفت‌وگو با فریدون حسن‌پور هرگز مقدور نمی‌شد. سوالات ترلان پروانه را نیز به مادرش سپردیم تا پس از دیدار با دخترش در دیلمان با پاسخ‌ برگردد.

فراز و فرودهای کیمیاگری

سریال مرد را سید مصطفی موسوی تهیه می‌کند. تماشاگران تلویزیون این تهیه‌کننده را بیشتر به عنوان مجری می‌شناسند، اما او از سال‌های دور به‌عنوان تهیه‌کننده در تلویزیون فعالیت دارد و در دهه 70 سریال‌هایی چون «خانه بخت»، «همسایه‌ها» و «فاصله» را برای تلویزیون تهیه‌ کرده است.

بر اساس توضیحات موسوی، قرار بود سریال مرد را بهروز مفید تهیه ‌کند؛ کسی که «هشت و نیم دقیقه» را در کارنامه دارد، اما بعد از تصویب فیلمنامه و انجام پیش‌تولید، قرار می‌شود از مرحله تصویربرداری به بعد، موسوی تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده داشته باشد.

مرد، داستانش را در یک بازه یکساله و در زمان حال روایت می‌کند. موسوی ضمن اشاره به این نکته، درباره روند تولید سریال به جام‌جم می‌گوید: تصویربرداری سریال مرد اوایل مرداد آغاز شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این سریال به طور کامل در منطقه دیلمان تصویربرداری می‌شود و خرداد سال آینده در 35 قسمت 42 دقیقه‌ای آماده نمایش خواهد بود.

به گفته این تهیه‌کننده، سریال «مرد» به قلم فریدون حسن‌پور نوشته شده و برای پخش از شبکه دو تولید می‌شود.

موسوی در مقام تهیه‌کننده، معتقد است سریال مرد مقولات اجتماعی و ارتباطات آدم‌ها را از دریچه فرهنگ می‌بیند و تعریف دیگری از عشق به مخاطب می‌دهد.

او در این باره می‌گوید: آنچه از عشق در این سریال خواهید دید درباره عشق بین آدم‌هاست و البته عشق به طبیعت، فرهنگ، ملیت و سرزمین مادری.

به گفته این تهیه‌کننده، سریال مرد پیام مهمی برای نظام آموزشی کشور دارد. درباره استعدادهایی است که در روستاها زندگی می‌کنند، امکانات محدود اما استعدادهای شگرف دارند و با آموزش می‌توانند زندگی خودشان و دیگران را متحول کنند.

از مس تا طلا

معرفی چهره‌های تازه به دنیای بازیگری از علاقه‌های فریدون حسن‌پور است و این بار او در سریال «مرد» ارمیا قاسمی را در نقش اصلی به عنوان چهره‌ای تازه به تماشاگران معرفی می‌کند.

پژمان بازغی، مهران غفوریان، پیام دهکردی، مهران رجبی، سیروس گرجستانی، ترلان پروانه، نگین معتضدی، امیر نوری، مجید پتکی، کریم قربانی، نسرین بابایی، مهدی بوستان‌پرور، فرشید مرندی کهن، امیر سهیلی، سیاوش گرجستانی، رسول حق‌دوست، جابر وثوق، فریده دریامج، آزیتا ترکاشوند، مهرانه به‌نهاد، بهمن صادق حسنی، مسعود بدرطالعی و سیدرسول برسام، بازیگران این سریال هستند و در کنار آنها جمعی از بازیگران محلی نیز هنرنمایی می‌کنند.

رنج برده و گنج دیده

سریال مرد نیز مثل دیگر آثار فریدون حسن‌پور در دل طبیعت بکر و سبز گیلان روایت می‌شود. این کارگردان به همراه گروه بزرگ تصویربرداری در شرایطی سخت کار می‌کنند و او ضمن قدردانی از گروهش برای تحمل دشواری‌ها، درباره اصرار به ساخت آثارش در دل طبیعت می‌گوید: تماشای زیباترین مناظر طبیعی بعد از سه دقیقه انسان را خسته می‌کند. اگر طبیعت جزو یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های قصه نباشد و در کنار سایر کاراکترها قرار نگیرد، دیده نخواهد شد و دیگر فرقی با دیوار رنگ شده در پس زمینه نخواهد داشت.

این کارگردان به استفاده دراماتیک از طبیعت به فیلم «وقتی همه خواب بودند» اشاره می‌کند و این‌که هر قدر بی‌بی سلیمه به بالا و به سوی خدا می‌رفت، از مناظر زیباتری عبور داده می‌شد. حسن‌پور تصریح می‌کند: منظور از طبیعت، سبزی و جنگل نیست؛ جنگل به تنهایی در تصویر زیبا نمی‌شود. من به دنبال طبیعت بکر به دورافتاده‌ترین مکان‌ها می‌روم. روزها می‌گردم و عکاسی می‌کنم تا بتوانم متناسب با قصه از طبیعت استفاده کنم.

کارگردان سریال مرد، درباره دشواری‌های کار در ارتفاعات می‌گوید: گروه من امکانات حداقلی برای زندگی دارد؛ اگر یک روز کار تعطیل شود همه کلافه می‌شوند. برای یک پلان گاهی مجبوریم یک ساعت در کوهستان پیاده روی کنیم و وقتی به این نتیجه می‌رسم که از کوه یا تپه روبه‌رو می‌توان پلان زیبایی گرفت، گروه باید به آنجا منتقل شود.

فریدون حسن‌پور کارگردان سختگیری است؛ بازیگرانی که با او همکاری کرده‌اند بر سختگیری او تاکید دارند. گویی براستی معتقد است که بی‌رنج به گنج نخواهد رسید.

سختکوشی و تجربه‌اندوزی

ترلان پروانه در نقش دکتر فرشته، دختری است که با شرایط دشوار و تشویق دکتر صارمی (پژمان بازغی) درس خوانده و پزشک شده و به روستایش برگشته تا به مردم منطقه‌اش خدمت کند.

او درباره این شخصیت به خبرنگار ما می‌گوید: دکتر فرشته، دختر سختکوش دانا و باهوشی است که با وجود کسب موقعیت، هرگز زادگاه خود را فراموش نکرده است. او نگاه انساندوستانه‌ای دارد که باعث می‌شود در روستا بماند و از طبیعت بکر و فضای آرام و دور از هیاهوی شهر لذت ببرد.

این بازیگر جوان می‌گوید جذب همین ویژگی‌های شخصیتی در دکتر فرشته شده، بخصوص این‌که با وجود سن کم و جوانی‌اش بسیار پخته عمل می‌کند.

ترلان پروانه برای بازی در این نقش به فریدون حسن‌پور اعتماد کرده و درباره این همکاری می‌گوید: بازی در مقابل دوربین آقای حسن‌پور برای من یک تجریه شیرین است. کار کردن با ایشان شاید بسیار سخت باشد اما پر از تجربه است؛ مثل تجربه حرف زدن با لهجه شمالی.