10  فیلم منتخب تماشاگران در جشنواره فیلم کوتاه تهران

برای ۴۴ سانس نمایش مسابقه ملی در تمامی بخش های داستانی و مستند و تجربی و پویانمایی حدود ۱۴۵۰۰ برگه رای پیش بینی شده بود که  با توجه به ظرفیت ثابت ۴ سالن نمایش در پردیس سینما گالری ملت، برای هر سالن چیزی حدود ۳۳۰ برگه رای اختصاص یافته بود. از این تعداد بیشتر از  ۱۱ هزار برگ رای در ۴۴ سانس نمایش فیلم های بخش مسابقه ملی توزیع شد که از این تعداد بیش از ۷ هزار برگ رای در صندوق های رای  ریخته شد.

روش رای گیری به این شکل بوده که تعداد مشخص و ثابت ۳۳۰ برگه رای توزیع و بررسی رای این جامعه آماری از میان تماشاگران هر سانس بوده است. به تعبیر دیگر فارغ از این که هر سانس چه تعداد تماشاگر داشته باشد، تنها از طریق توزیع ۳۳۰ برگه رای در میان تماشاگران این انتخاب صورت گرفته است. در برخی از سانس ها، تعداد تماشاگران کمتر از ظرفیت سالن و برگه ها و در برخی از سانس تا دو برابر ظرفیت سالن بوده است. به شکل طبیعی در سانس هایی که تعداد تماشاگر کمتر از ظرفیت سالن بوده، معنی آن عدم رغبت تماشاگران به فیلم های آن سانس است که این اتفاق بیشتر در بین سانس های مستند و انیمیشن رخ داده و تقریبا در سانس های داستانی تمامی برگه های رای توزیع شده است.

این رای گیری حاوی این نکته نیز هست که باید برای نمایش فیلم های مستند و تجربی و پویانمایی و یا کیفیت و یا شکل حضور و نمایش آنها در جشنواره و در دوره های بعدی تمهید بهتری اندیشید.

هر روز ۵ فیلمی که بالاترین رای تماشاگران را دریافت کردند اعلام شد و از میان فیلم های اعلام شده ۱۰ فیلم زیر بیشترین رای را بخود اختصاص دادند. این ۱۰  فیلم همگی بیشتر  از ۲۰۰ رای خوب در دوبار نمایش خود دریافت کردند که پس از جمع بندی نهایی و اعمال ضریب ۲ برای آرای خوب و جمع با تعداد آرا متوسط نتایج زیر بدست آمد.

انجمن فیلم کوتاه ایران به تمامی این ۱۰ فیلمساز منتخب تبریک می گوید و معتقد است که همگی این ۱۰ فیلم حق دریافت تندیس بهترین فیلم را داشته اند ولی تنها براساس پیش بینی انجام شده، مجبور به معرفی فیلمی بوده که بالاترین امتیاز کسب شده را بدست آورده است. بی شک فراتر از هر جایزه ای اشتیاق به فیلم ساختن و تماشای آن در کنار دوستان و علاقمندان مهمترین دلیل رشد و ارتقا جریان فیلم کوتاه جدی و حرفه ای است.

۱۰ فیلم برتر به انتخاب تماشاگران در سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

«حیوان» بهمن و بهرام ارک

«آرا» یوسف کارگر

«سایه فیل» آرمان خوانساریان

«#ساعت-چهار» عاطفه محرابی

«فلامینگو» امیر جعفری

«آر یو والیبال» محمد بخشی

«سوادکوهی» محمدرضا مجد

«تاسوکی» پوریا پیشوایی

«شب تولد» امید شمس

«نگاه» فرنوش صمدی.

انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به همراه تعدادی از اعضا شامل پیمان نهان قدرتی، مصطفی امامی، علی رشیدی فر، کاوه قهرمان، غلام رضا حیدری، حمید ناصری مقدم، مسعود حاتمی، میر عباس خسروی نژاد، مهدی قربانی فر، به همرا هیات مدیره ایسفا مسئولیت «انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» را در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برعهده داشت.