جایزه ویژه فرهنگستان برای مطبوعاتی‌ها

نشست خبری جایزه درست‌نویسی فرهنگستان به مطبوعات، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

دکتر حسن ذوالفقاری در این نشست درباره جایزه فرهنگستان به مطبوعات گفت: در جشنواره‌ سال‌های گذشته در هر دوره یک گروه از نشریات را در محدوده داوری خودمان قرار دادیم. رفته‌رفته این داوری‌ها افزایش پیدا کرد، به‌طوری‌که امسال به هشت گروه ارتقا پیدا کرده است. هرساله علاوه بر گسترش محدوده داوری‌ها از لحاظ کمی و کیفی در تعداد داوری‌ها نیز تغییراتی اتفاق می‌افتد. مبنای انتخاب نشریات، گزارشی است که معاونت مطبوعاتی از ارزیابی نشریات در اختیار ما قرار می‌دهد. درواقع این ارزیابی قبلاً انجام‌شده و بر اساس بالاترین رتبه‌ها لیستی داده می‌شود و در اواخر شهریورماه از بین چهار بخش صفحه اول، گزارش، مصاحبه و یا مقاله یک نشریه، روزنامه و یا خبرگزاری یک مطلب 1600 کلمه‌ای انتخاب و درست‌نویسی این مطلب در سه مرحله داوری می‌شود. در پنجمین جایزه فرهنگستان نیز بر همین مبنا عمل کردیم و 117 عنوان از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را که از معاونت مطبوعاتی معرفی‌شده بودند؛ انتخاب کردیم.

وی درباره نحوه داوری‌های این جایزه عنوان کرد: معیار ارزیابی 22 عنوان در حوزه ویرایش فنی و زبانی است که در آیین‌نامه جایزه در وبگاه فرهنگستان موجود است. داوران همگی از اعضای شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند. در مرحله اول برای هر نشریه دو داور جدا در نظر گرفتیم. از نظرات داوران معدل‌گیری شد و 47 نشریه به مرحله دوم راه یافتند. در مرحله دوم یک نفر داور نشریات برتر را دوباره بررسی کرد و در نهایت این نتایج به شورای سیاست‌گذاری جایزه مطبوعات ارائه می‌شود. سمیعی گیلانی، موسوی و حسن ذوالفقاری داوران مرحله سوم هستند. 35 داور در مراحل اول و دوم با ما همکاری کردند که همگی از ویراستاران و کارشناسان زبده فرهنگستان هستند.

مدیر گروه آموزش فرهنگستان ادامه داد: امسال 5 خبرگزاری عمومی، 14 خبرگزاری تخصصی، 30 پایگاه خبری، 30 روزنامه سراسری، 10 روزنامه استانی، 15 نشریه فرهنگی اجتماعی و 15 نشریه با موضوع افزایش سواد علمی انتخاب شدند.

او در خصوص جوایز امسال بیان کرد: امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی از نظر جایزه وجود دارد. در 8 گروه منتخب به برندگان 310 سکه بهار آزادی تعلق خواهد گرفت. در صورتی‌ که در سال‌های گذشته این جایزه افزایش سه برابری یارانه نشریات بود.

دکتر ذوالفقاری در خصوص برنامه آموزش برای سردبیران و خبرنگاران گفت: هم ما و هم انجمن صنفی آمادگی آموزش برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را داریم. هرزمانی که خبرگزاری‌ها درخواست دادند از اعضای فرهنگستان برای آموزش این عزیزان استفاده شده است. ضمن اینکه به نشریاتی که آموزش درست‌نویسی داشته باشند از طرف فرهنگستان کمک می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست دکتر محمود اسعدی عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه فرهنگستان به مطبوعات گفت: برای داوری این دوره از نظرات برخی روزنامه‌نگاران و کسانی که خودشان دست‌اندرکار مطبوعات هستند، استفاده کردیم. چراکه سبک نویسندگی روزنامه‌نگاری با بقیه سبک‌های نویسندگی فرق دارد. برای مثال استاد حمیدرضا ابک در این کار مشارکت داشتند. مسئله مهم این است که فرهنگستان با این جایزه، تنها رسانه‌ها و مطبوعات را تشویق می‌کند و کار اصلی بر عهده خود مطبوعات است. در واقع نقش این جایزه روشنگری، هدایت و ارتقای وضعیت موجود بوده است. اگر مطبوعات، رسانه‌های بصری، تصویری و وبگاه‌ها همکاری نکنند اتفاق مثبتی نمی‌افتد. خوشبختانه در این 5 سال این موقعیت بهتر شده است.

وی ادامه داد: هدف ما کمک به رسانه‌ها بخصوص اهالی مطبوعات است. افراد بزرگی در عرصه مطبوعات داشته و داریم که همگی صاحب سبک هستند. بنابراین ما یک خط و جهت مشخص نمی‌دهیم. می‌خواهیم این جایزه تحولی برای همکاری و همیاری فرهنگستان و اهالی مطبوعات ایجاد کند و با کمک رسانه‌ها به سبک مطلوب موردنظر اهالی فرهنگستان برسیم. ان‌شاءالله در پنجمین دوره جایزه فرهنگستان به مطبوعات به این مهم نزدیک شویم. ضمن اینکه از تمامی انتقادات و نظرات سازنده اهالی مطبوعات استفاده می‌کنیم.

لازم به ذکر است؛ جمعه دوازدهم آبان ماه در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات در برنامه جایزه فرهنگستان به مطبوعات، جوایز رسانه‌های برتر اهدا می‌ شود.