روایت خاطرات رزمندگان در رادیو صبا

در این برنامه خاطرات رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس در قالب نمایش طنز روایت می‌شود، ضمن این که سعی شده شنوندگان با فرهنگ جبهه هرچه بیشتر آشنا شوند و از چگونگی حفظ روحیه پرنشاط همراه با لبخندِ این عزیزان در مواجهه با دشمن و در سخت‌ترین شرایط آن دوران آگاهی یابند.

لبخند خوبان به تهیه‌کنندگی آرش معصومی، گویندگی علیرضا تابان و نویسندگی ضیاءالدین خالقی، هر روز ساعت 11 و 30 دقیقه و 20 و 18 دقیقه پخش می‌شود.

یاد خوبان به جای لبخند خوبان

مدیر رادیو صبا با اشاره به ایام محرم و صفر می‌گوید: به حرمت این دو ماه عزیز رادیو صبا از هویت اصلی خود فاصله می‌گیرد و برنامه طنز پخش نمی‌کند. با وجود این برنامه‌هایی جایگزین برنامه‌های اصلی رادیوصبا شده است که جذابیت بالای شنیداری دارد. برنامه‌هایی همچون قول و غزل، مشاعره، هزار افسانه، گنج و ترنج و یک نکته از هزاران که اغلب تامینی است.

سعید یوسف‌نیا یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های رادیو صبا را لبخند خوبان می‌داند که به خاطرات طنز رزمندگان اسلام اختصاص دارد و می‌گوید: در این دو ماه، لبخند خوبان به یاد خوبان تغییر پیدا کرده و خاطرات جدی رزمندگان روایت خواهد شد که امیدوارم مخاطبان این تغییر موقت رویکرد، همچنان همراه رادیو صبا بمانند.

روایتی با لهجه‌های مختلف

علی رضا تابان، گوینده راوی برنامه لبخند خوبان و یاد خوبان می‌گوید: تقریبا سه سال پیش بود که تهیه‌کننده وقت خانم ناهید گودرزی پیشنهاد حضور و اجرا در این برنامه را دادند و من به دلیل علاقه خاصی که به برنامه‌های دفاع مقدسی دارم، با کمال میل پذیرفتم و شروع به کار کردم. این برنامه در باره اتفاق‌های شیرین و جذابی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس برای رزمندگان یا همرزمانشان پیش آمده و من به عنوان راوی با تیپ‌گیری و گویش‌های مختلف این برنامه را اجرا می‌کنم.

تابان با اشاره به لحن و بیان برنامه می‌افزاید: اجرای لبخند خوبان با سایر برنامه‌های دفاع مقدسی که تاکنون اجرا کرده ام متفاوت است، چون نه تنها راوی هستم، بلکه پاره‌ای اوقات به جای رزمندگان صحبت می‌کنم. شاید بیش از ده لهجه از جمله (مازندرانی، گیلکی، کرمانی، یزدی، کاشانی، آبادانی، شیرازی، قزوینی، آذری و کردی) در این برنامه می‌گیرم.

تابان درباره احساس خود در اجرا توضیح می‌دهد: من جنگ را از نزدیک لمس کرده‌ام‌. در طول اجرای برنامه، بارها اتفاق افتاده که موضوع طنز و خنده‌دار بوده، اما برخی خاطره‌ها من را به جاهایی برده که اشک از چشمانم جاری شده و بیش از ده دقیقه ضبط برنامه متوقف شده است تا بتوانم به حالت اول برگردم و برنامه را اجرا کنم. این برنامه را با تمام وجود و احساسم اجرا می‌کنم. وقتی در همین برنامه یادی از عملیات کربلای5 شد، بی اختیار یاد معلم شهیدم افتادم؛ آقای ضیاء مردی بسیار دوست داشتنی بود‌؛‌ کسی که هیچ وقت سر کلاس حضور و غیاب نمی‌کرد و می‌گفت: اگر معلم خوبی باشم و درست درس بدهم، دیگر کسی سر کلاس من غیبت نمی‌کند و واقعیت هم همین بود. وقتی که ایشان شهید شدند شاگردها چه زرنگ و چه تنبل تازه فهمیدند چه کسی را از دست داده اند . از همکلاسی‌های خودم هم چند نفر شهید و جانباز شدند.

انتخابی دقیق و هوشمند

ضیاءالدین خالقی، نویسنده یاد خوبان و لبخند خوبان می‌گوید: در گذشته از کتاب‌ها و سایت‌های معتبر، خاطرات طنز‌گونه کوتاه و بلندی را که با خواندنش لبخند تبدیل به خنده می‌شد، انتخاب می‌کردم، البته این انتخاب هم وقت می‌برد و هم سلیقه می‌خواست. خیلی از خاطرات بود که توی کتاب‌ها چاپ شدنش مشکلی نداشت، ولی رادیویی نبود. بعد از انتخاب خاطره بایستی متن را تبدیل به متن رادیویی می‌کردم، یعنی زبان گفتاری را بعد از ویرایش و بازنویسی به زبان محاوره‌ای رادیو برمی‌گرداندم تا شنیدنش برای مردم جالب باشد.

خالقی ادامه می‌دهد: بعضی آثار نویسنده‌های شناخته شده نیاز به بازنویسی نداشت ولی خاطرات رزمنده‌ها، شهدا، اسرا، خانواده‌هایشان، اقوام نزدیک و دوستان، یاران و همشاگردی‌ها چون نقل قول و گفتاری بود، بایستی رادیویی می‌شد.

نویسنده برنامه‌های یاد خوبان و لبخند خوبان ادامه می‌دهد: در هر برنامه بیش از پنج شش صفحه متن می‌نویسم که شنیدنش برای مخاطبان رادیو صبا خالی از لطف نیست.