دعوا بر سر اکران نوروزی!

اهالی سینما بر این امر واقف هستند که فیلم‌های تولید شده با میزان فضای اکران تناسب درستی ندارد و همین موجب اعتراضات بسیاری در دوره‌های مختلف اکران شده است. در ادوار مختلف شش ماه اول با نظم خاصی فیلم‌ها اکران می‌شود اما به فصل دوم اکران که می‌رسیم شاهد تعدد اکران می‌شویم که صاحبان آثار خود به این نوع اکران تن می‌دهند . 

اما نکته حایز اهمیت این است که وزارت ارشاد نیز سیاست درستی در ارائه پروانه ساخت اتخاذ نمی‌کند از ابتدای سال تعداد زیادی پروانه ساخت فیلم کمدی ارائه داده است تا بتواند نظر مخاطب را در اقبال از سینما‌ها تامین کند. غافل از اینکه تمام فیلم‌های کمدی که تاکنون ساخته شده‌اند و برخی از آن ها مراحل فنی خود را سپری کرده و پروانه نمایش دریافت کردند اما سودای اکران نوروزی دارند زیرا معتقدند در نوروز شرایط اکران به مراتب مناسب‌تر از این فصل سال است. 

در سالهای گذشته شاهد بودیم که با تقسیم درست فیلم‌ها فصل پاییز و زمستان که در دهه 70 فصل رکود سینما به شمار می آمد تغییر کرده و این شعار تحقق یافته است که فصل خوب و بد نداریم بلکه فیلم خوب و بد داریم . 

اگرنگاهی به فیلم های تولید شده با موضوع کمدی بیاندازیم شاهد این مهم خواهیم بود که بیش از 6 فیلم با موضوع صرفاً کمدی ساخته شده و همگی برای اکران نوروز آماده می شوند از جمله می توان به «تگزاس»، «آینه بغل»، «هزارپا»، «لونه زنبور»، «مصادره»، «تهران- لس آنجلس» ساخته شده یا در حال ساخت هستند همچنین فیلم‌هایی چون «چهارراه استانبول»، «جن زیبا» با رگه های طنز در حال ساخت هستند این تعداد فیلم کمدی همگی داعیه اکران عید نوروز دارند در شرایطی که فیلم‌های باقی مانده از سال گذشته اکثراً آثاری اجتماعی و تلخ هستند که صدای سینماداران را درآورده است. 

اکثر سینماداران رغبتی به اکران فیلم ها حتی برای دو هفته ندارند، قراردادهای دو هفته‌ای اکران دلیل این مدعا است. البته از سوی دیگر نمی‌توان به سینمادار خرده گرفت زیرا سینمادار هم باید هزینه‌های سالن سینما را با اکران فیلم تامین کند و در بخش خصوصی تامین هزینه‌های سینماداری کار دشواری است. 

با این اوصاف که اکثر فیلم‌های کمدی قصد دارند اکران خود را از بهمن ماه و بلافاصله بعد از جشنواره فیلم فجر آغاز کنند تا فیلم در اکران نوروزی ادامه یابد و موفق عمل کند. این درشرایطی است که پیش از این اعلام شده بود نیمه دوم سال سینما مخاطب چندانی نخواهد داشت و با بحران مخاطب  مواجه خواهیم شد و در صحبت‌های اخیر رئیس سازمان سینمایی هم به این مهم اشاره شده بود حال باید دید سیاستگذاران فرهنگی و شورای صنفی نمایش چه تصمیم خواهند گرفت. اگر به همین منوال اکران فیلم‌های پشت خط ادامه یابد و فیلم‌ها یکی پس از دیگری بدون هیچ تبلیغات مناسبی اکران شود شاید یک بار دیگر مخاطب با سینما قهر کند و ما شاهد کاهش فروش فیلم‌ها تنها به بهانه اکران فیلم‌های پشت خط باشیم که به کل سینمای ایران آسیب می‌زند و سینمای نحیف ایران نمی‌تواند این ضربه‌ها را تحمل کند.