سری جدید "دیرین دیرین" با لهجه های بومی ایرانی

محمد ابوالحسنی تهیه کننده تلویزیون درباره آثار جدید خود گفت: تا امروز 1500 قسمت از "دیرین دیرین" تولید شد و در حال حاضر تولید 200 قسمت را با رویکرد محیط زیست در برنامه داریم.

وی افزود: در سری جدید "دیرین دیرین" کاراکترها بیشتر و گسترده تر شده است به همین دلیل در حال طراحی فضاهای جدید و گسترده هستیم. این برنامه را در فصل های مختلف دسته بندی کرده ایم که از آن جمله محیط زیست، کتاب و کتاب خوانی و سرمایه و سرمایه گزاری است تا آگاهی مردم را با این انیمیشن ها بالا ببریم.

ابوالحسنی همچنین از ساخت دیرین دیرین های استانی خبر داد و در این باره اظهار کرد: از سال گذشته نزدیک به 20 استان سفر کردم، با انیمیشن سازان و مسئولان این مناطق صحبت کردم و تیم هایی را شناسایی کردم که می توانند انیمیشن بسازند و با کمک آن ها و با موضوعات استان مورد نظر دیرین دیرین به گویش و لهجه خود استان منتشر می شود.

وی ادامه داد: تا امروز یک سری از صداها مثل ترکی، کردی، گیلکی، دزفولی، بوشهری و شیرازی را به مرحله نهایی رسانده ایم و برای استان های دیگر هم در حال تولید هستیم.

تهیه کننده "دیرین دیرین" درباره دیگر اثر خود بیان کرد: "گیگول" نام برنامه ای است که در چند حوزه از جمله کسب و کار و کارآفرینی و توسعه کسب و کار در 100 قسمت برای کودکان و نوجوانان و همچنین 100 قسمت در موضوع سواد رسانه ای تولید می شود. این برنامه یک دایره المعارف انیمیشنی است یعنی در مورد موضوعات مختلف ریزترین جزئیات را آموزش می دهد که با توجه به اطلاعات بسیاری که در صد ثانیه به شما منتقل می کند بار آموزشی زیادی دارد.

ابوالحسنی تصریح کرد: با توجه به این که تصمیم ما بر ساخت 30 هزار قسمت انیمیشن برای "گیگول" است از تیم های مختلف دوبله برای گویندگی استفاده می کنیم و چند مدیر دوبلاژ در کنار ما حضور دارند.

وی به همکاری جدیدیش با بهرام عظیمی اشاره کرد و درباره این پروژه گفت: این مجموعه که اسم آن قطعی نشده یک رئال انیمیشن است یعنی برنامه ای آموزشی نیست بلکه موضوعات مختلف اجتماعی را با زبان طنز طرح و بررسی می کند به این شکل که قسمتی از آیتم ها توسط بهرام عظیمی اجرا می شود سپس مخاطب وارد فضای انیمیشن شده و موضوع روایت می شود.

ابوالحسنی به استفاده از فضای مجازی برای انتشار این آثار اشاره کرده و درباره قابلیت آن توضیح داد: در حال حاضر یک کودک حداقل 8 ساعت تلفن همراه را در دست گرفته و با آن کار می کند، این شکل استفاده از تکنولوژی را اگر از نگاه جامع شمول بررسی کنیم به یک استفاده گسترده از تکنولوژی در میان مردم می رسیم که با سرمایه گزاری خود در تکنولوژی و فضای مجازی این بستر را برای کار و فرهنگسازی ما فراهم کرده اند بنابراین از این عرصه و گستره باید استفاده کرد آن هم وقتی آیتم های "دیرین دیرین" در فضای مجازی روزانه تا 7 میلیون بازدید دارد یعنی 80 درصد ضریب نفوذ جامعه در دست ماست.

وی در این باره به بیان خاطره ای پرداخت و اظهار کرد: ماه گذشته با خانواده به شهر کرد رفته بودیم، در یکی از تفریحات در کوهرنگ به چادر عشایر برخوردیم و در کنارشان به هم کلامی و پذیرایی مهمان شدیم. از من درباره شغلم پرسیدند که من گفتم کارتون می سازم. از اسم کارتون پرس و جو کردند و در جواب پاسخ دادم دیرین دیرین. واکنش آن ها متحیرم کرد چرا که فرد سوال کننده گفت از اول همین را بگو. این برنامه بسیار خوب است جالب این که درباره آیتم ها گفت و گو و آن ها را نقد می کرد.

ابوالحسنی خاطرنشان کرد: این ضریب نفوذ بالا در جهت توسعه ای است که فضای مجازی در کشور به وجود آورده است. بنابراین اگر در "گیگول" صد قسمت را به سواد رسانه ای اختصاص می دهیم به این دلیل است که در این فضای مجازی گسترده به جای منع از ورود به آن، مهارت استفاده را آموزش دهیم و آگاهی را بالا ببریم.