شانس‌های اصلی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه/عکس

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به رسم همیشگی بهمن ماه امسال با تغییراتی در بخش اجرایی آغاز به کار خواهد کرد. تغییراتی که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حذف برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره اشاره کرد.

با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر صحبت بر سر فیلم‌هایی که احتمال حضور در این جشنواره را دارند در میان اهالی رسانه و مخاطبین آغاز شده و رفته رفته با اعلام اسامی گمانه زنی بر سر شانس کسب سیمرغ بلورین بخش‌های مختلف صدر محافل خبری می‌شود.

همواره نقد اکثر بازیگران و فیلمسازان عرصه سینما نبود فیلمنامه خوب بوده و جشنواره فیلم فجر طی دوره های گذشته نتوانسته محمل خوبی برای معرفی و جریان سازی در فیلمنامه نویسی باشد. با این حال برخی مواقع استثنایی در این قاعده پیش آمده و چهره‌هایی به عرصه فیلمنامه نویسی معرفی شده اند.

به همین مناسبت به بررسی حضور فیلمنامه نویسان در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر پرداختیم و حضور احتمالی آنها در این دوره را بررسی کردیم.

 

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح ایرانی تاکنون دو بار توانسته به خاطر نگارش فیلمنامه آثاری همچون "هامون" و "سارا" سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید. از نکات جالب جشنواره امسال می‌توان به غیبت مهرجویی در بخش کارگردانی و فیلمنامه نویسی اشاره کرد.

داریوش مهرجویی یکی از مهم‌ترین و بزرگترین کارگردان‌های سینمای ایران و کارگردانی مؤلف می‌باشد. به غیر اثر ماندگار و تاریخ ساز وی یعنی فیلم گاو از دیگر فیلم‌های قابل توجه وی می‌توان به دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی و مهمان مامان اشاره کرد.

مهرجویی طی سالیان اخیر از سوی اکثر منتقدین و اهالی رسانه افت محسوسی در کیفیت آثار خود را تجربه می‌کند و بیشتر طرفداران آخرین ساخته قابل دفاع او را "سنتوری" می‌دانند. با این حال در این فیلم نیز فیلمنامه نویسی را خود مهرجویی انجام نداده بود.

 

کامبوزیا پرتوی

کامبوزیا پرتوی دیگر فیلمنامه نویسی است که تاکنون دو بار برای فیلم های "کافه ترانزیت" و "فراری" توانسته سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را به خانه ببرد. این فیلمنامه نویس سال گذشته توانست این جایزه را برای فراری ساخته علیرضا داوودنژاد را از آن خود کند.

از آثار به یادماندنی او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های ماهی، گلنار، بازی بزرگان، کافه ترانزیت، پرده و کامیون اشاره کرد. او برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد.

وی همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های قطعه ناتمام (مازیار میری) و کافه ترانزیت از آن خود کرده است. وی امسال فیلمنامه "کامیون" با بازی "سعید آقاخانی" را نوشت و به طور همزمان آن را کارگردانی کرد اما هنوز از حضور وی با این فیلم در جشنواره فیلم فجر خبری منتشر نشده است.

 

فرید مصطفوی

فرید مصطفوی دیگر فیلمنامه نویس موفق ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر بوده است. وی تاکنون دو بار توانسته جایزه بهترین فیلمنامه را کسب کند. مصطفوی برای فیلم‌های "زادبوم" و "خون بازی" موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده است.

زهر عسل، گیلانه، تقاطع، عصر جمعه، روز با شکوه، زیر پوست شهر، قصه ها و شکلات از جمله آثاری هستند که مصطفوی نگارش فیلمنامه آنها را بر عهده داشته است. هنوز از نگارش فیلمنامه ای جدید و حضور این فیلمنامه نویس در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اخباری منتشر نشده است.

مصطفی کیایی برای فیلم "ضد گلوله"، "بهروز افخمی" برای "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران"، "اصغر فرهادی" برای جدایی نادر از سیمین"، "ابراهیم حاتمی کیا" برای "آزانس شیشه ای"، "پرویز شهبازی" برای "نفس عمیق" و "سعید روستایی" برای "ابد و یک روز" از جمله فیلمنامه نویسانی هستند که موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شده اند.

 

ابراهیم حاتمی کیا

"ابوالحسن داوودی" با فیلم "هزارپا"ابراهیم حاتمی کیا" با فیلم "به وقت شام"، "مانی حقیقی" با فیلم "خوک"، "سعید روستایی" با فیلم "متری شش و نیم" و "مصطفی کیایی" با فیلم "چهارراه استانبول" از جمله نویسندگانی هستند که تاکنون سیمرغ بهترین فیلمنامه فجر را در دریافت کرده و آثارشان برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حال تولید و یا طی کردن مراحل پس از تولید است.