حضور وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال، با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سید مرتضی موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره)  آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم، بخش‌هایی از فعالیت ۱۰ دوره گذشته نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به نمایش درآمد و از سه دستاورد مهم در زمینه این رسانه‌ها رونمایی شد.

سپس، سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نمایشگاه یازدهم متفاوت‌تر از نمایشگاه سال‌های پیش است. این نمایشگاه به دنبال ایجاد فضای سالم و ایمن در رسانه‌هاست که با توجه به به دغدغه‌ مقام معظم رهبری شعار جشنواره هم قرار گرفته است.

طرح سما بومی شده است

وی افزود: طرح سما با محوریت ایجاد امنیت در فضای مجازی، راهکاری برای مدیریت بهتر فضای مجازی است. این طرح مبتنی بر فضای مجازی سالم و ایمن شکل گرفته است. با مطالعه کارهایی که در کشورهای دیگر انجام گرفت، طرح سما بومی شد و هم اکنون در کشور در حال بهره برداری است.

موسویان با تاکید بر لزوم نظارت بر محتوای فضای مجازی بیان کرد: نشان‌دار شدن محتواهای فضای مجازی برای ما اهمیت دارد. طرح شامد (شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) باعث می‌شود هر محتوایی در فضای مجازی، قابلیت راستی آزمایی و اعتبار سنجی داشته باشد. امیدواریم در پایان سال ۹۶ جشن نشان‌دار شدن همه محتواها را بگیریم.

در ادامه، وزیر ارشاد درباره اهمیت رسانه‌های دیجیتال اظهار داشت: به رسانه‌‌های دیجیتال از چند بعد می‌توان نگاه کرد؛ در بعد اول، باید رسانه‌های دیجیتال را فناوری تازه اما تاثیرگذار دید.

وی افزود: در بعد دیگر نگاه ما به رسانه های دیجیتال به مثابه یک انقلاب اجتماعی، شبیه به انقلاب صنعتی است. اما به نظر می‌رسد رسانه‌های دیجیتال از این دو سطح هم فراتر رفته‌اند.

 

امروز زیست بوم انسان در حال تغییر است

صالحی تاکید کرد: نمی‌توان این روند را به مثابه یک انقلاب صنعتی دید؛ بلکه اتفاقی است که در حوزه رسانه‌ها پدید آمده است. ما امروز شاهد انسان و دنیای​ جدید هستیم. ما تنها با یک فناوری و یا یک انقلاب اجتماعی روبرو نیستیم؛ بلکه شاهد تولد یک انسان تازه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اکنون در جهان شاهد یک مهاجرت فرهنگی هستیم. زیست بوم جامعه بشری در حال تغییر است و همه آنهایی که با امروز و آینده انسان سر و کار دارند، نمی‌توانند با تغییرات رسانه‌ای ارتباط برقرار نکنند.

وی گفت: امروز زیست بوم انسان در حال تغییر است. اگر در گذشته انسان تنها به یک کتاب و کتابخانه دسترسی داشت، امروز به جهان دسترسی پیدا کرده است و در یک زیست بوم بی‌زمانی و بی‌مکانی قرار دارد. اگر امروز به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای اشاره می‌کنیم، به این خاطر است که با هر بازی ما جهان‌های تازه ای را کشف می‌کنیم و وقتی از رسانه های اجتماعی، سخن می‌گوییم به این معناست که ما در حال ایجاد هویت های جمعی و فردی هستیم. اگر به فضای تلفن های همراه هم بنگریم، در آنجا هم سبک زندگی جدید و متفاوتی را تجربه می‌کنیم. امروز یک جهان سایبری پدید آمده است که در نتیجه آن به آموختن تولید متناسب با این جهان نیاز داریم. تک تک آثار فضای مجازی به ما یادآوری می‌کند که ما با یک دنیای تازه سر و کار داریم.

صالحی فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال را طلایه داران فرهنگ آینده کشور و جهان عنوان و ابراز امیدواری کرد؛ برگزاری یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فرصتی را برای مسئولان فرهنگی و فعالان این عرصه فراهم کند تا فرصت‌های این حوزه را بیش از پیش دریابند.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پنج محصول شبکه‌ اجتماعی با عناوین فرهنگ یار، بازی بال‌های تاریکی، مجموعه نرم افزارهای درسا، شبکه اجتماعی رسانه و مجموعه کتاب‌های رسانه‌ با سواد هوشمند رونمایی شد.

شایان ذکر است؛ حدود ۴۰۰ شرکت فعال حوزه دیجیتال در نمایشگاه امسال حضور دارند.  نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت ۳۳ هزار مترمربع برگزار می‌شود که از این میزان حدود ۱۰ هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاهی است.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال از ۲۰ الی ۲۶ آبان‌ماه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان