سنگ تمام رسانه ملی برای پاسداشت اربعین حسینی

رسانه ملی امسال نیز برای پوشش و انعکاس رویداد بی‌نظیر و جهانی اربعین از 28 محرم دست‌به‌کار شد و 45 واحد SNG، 16 واحد سیار، بیش از صد گزارشگر و برنامه‌ساز و 33 گروه مستندساز از مراکز استان‌ها به عراق اعزام شدند تا مسیر نجف ـ کربلا را تحت پوشش کامل رسانه‌ای قرار دهند.

رادیو اربعین نیز امسال تا عمق خاک عراق را پوشش داد. ارتباط زنده با کربلای معلی، پوشش راهپیمایی زائران اباعبدالله(ع)، پخش مستندهای ویژه این ایام و سخنرانی و مداحی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده رسانه ملی برای اربعین سید و سالار شهیدان بود.

شبکه یک سیما، پنجشنبه 18 آبان با پخش ویژه‌برنامه «نوای حسینی» در قاب‌های مختلف، عزاداری مردم ایران را در سراسر کشور به تصویر کشید. «پیاده آمده‌ایم» و ویژه‌برنامه «روز خدا» عنوان برنامه‌های اربعینی شبکه یک بود که به‌صورت زنده از کربلای معلی پخش شد.

شبکه دوی سیما نیز با پخش برنامه‌های متنوع، حال و هوای خاص اربعینی به خود گرفت.

ویژه‌برنامه «بانوان عاشورایی» با عنوان «چله عشق» برای سومین سال متوالی با اجرای مژده لواسانی و حضور کارشناسان مذهبی به‌منظور تبیین نقش حضرت زینب(س) در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا به‌صورت مستقیم از جوار حرم اباعبدالله الحسین(ع) در روزهای پنجشنبه و جمعه روی آنتن رفت.

«کوی محبت» نیز با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از کربلای معلی به‌صورت زنده پخش شد.

برنامه ترکیبی «اقیانوس آرام» به‌عنوان اولین برنامه زنده مختص کودکان و نوجوانان با اجرای محمد سلوکی از استودیو عصر بر فراز ساختمان مشرف به گنبد طلایی حرم سیدالشهدا(ع) در ساعت 18 تقدیم مخاطبان شد.

برنامه گفت‌وگو محور «حب الحسین» چهارمین برنامه فاخر شبکه دو سیما در زمینه محرم و اربعین بود که در آن تجربه‌های معنوی و ارادت چهره‌های فرهنگی، هنری و... به سیدالشهدا(ع) بازگو شد.

در شبکه سه سیما، برنامه پربیننده «مخاطب خاص» به‌صورت زنده از کربلای معلی و بین‌الحرمین با موضوع پیاده‌روی اربعین با حضور کارشناسان مذهبی، هنرمندان، نویسندگان، مداحان و چهره‌های آیینی روی آنتن رفت.

برنامه‌های «مسیر شیدایی»، «یاران اربعین»، «توشه بگیریم»، «مسیح کربلا»، «ابو احمد»، «معبر 41»، «دَم» و «آخرین تیر» جلوه‌های زیبایی از پیاده‌روی زائران اربعین به‌سوی کربلا را به تصویر کشیدند و در برنامه «اشک دریا» نیز نماآهنگ‌هایی کوتاه با مضمون اربعین به نمایش درآمد.

برنامه «چهل چراغ» با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر نیز حال و هوای عاشورایی و اربعینی به خود گرفته بود.

شبکه چهار سیما نیز با مجموعه «راویان عشق» در 15 قسمت 30دقیقه‌ای به وقایع عاشورا از زبان هنرمندان پرداخت. این برنامه برای نخستین بار به‌صورت موضوعی به وقایع عاشورا پرداخت و هر قسمت به یکی از شخصیت‌ها و معصومین این واقعه اختصاص داشت.

امسال برای نخستین‌بار راهپیمایی جاماندگان اربعین که دو سال است از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود، به‌وسیله 30 دوربین شبکه پنج سیما و با موضوع گفت‌وگو با مردم و فرماندهان پلیس راهور و اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت ترافیکی مسیرهای اربعین به‌صورت زنده و با اجرای سیدرضا نواب، محمد رضایی و احسان پوراسد، روی آنتن رفت.

همچنین ویژه‌برنامه «مسیر» با اجرای سیدکاظم احمدزاده به‌صورت زنده و مستقیم از پیاده‌روی عاشقان حسینی از شهرهای مختلف کربلا، سامرا و نجف و با حضور حجت‌الاسلام ماندگاری برای عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) پخش شد.

مستندهای «اربعین تا اربعین»، «راحیل» و «باید رفت» نیز که به موضوع پیاده‌روی اربعین اختصاص داشت، از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت.

همچنین شبکه آموزش سیما با برنامه‌های «صبحی دیگر»، «همیشه خونه»، «روبه‌روی ماه»، «هفت‌آسمان»، «از اشارت‌های دریا سر متاب»، «یاسر»، «هم چراغی» و «باید رفت» از 15 تا 17 آبان و با حضور کارشناسان مذهبی به مقوله اربعین پرداخت.

از سوی دیگر، شبکه قرآن و معارف سیما که امسال به‌صورت ویژه حال و هوای اربعینی پیداکرده بود با ویژه برنامه «نغمه عشاق» به‌منظور پخش نغمه‌های حسینی از شنبه 13 آبان تا پنجشنبه 18 آبان به‌صورت زنده روی آنتن رفت.

ویژه برنامه «عطر اربعین» علاوه بر پوشش زنده مراسم پیاده‌روی اربعین، با ویژه‌برنامه‌های متنوعی مخاطبان را در طول روز همراهی کرد.

شبکه افق نیز اربعین امسال با مجموعه برنامه‌های «موکب رسانه‌ای افق» از پنجشنبه 11 آبان به مدت هشت روز، بخش‌های مختلف شامل ارتباط زنده با نجف و کربلا را در دستور کار رسانه‌ای خود قرار داد.

برنامه «جاذبه» نیز در چهار نوبت، روزانه روی آنتن می‌رفت و در هر نوبت مخاطبان شاهد برقراری ارتباط زنده با مرزهای زمینی و هوایی ورود به عراق، نجف و کربلا و حضور مهمانان و کارشناسان مذهبی بودند.

شبکه مستند سیما نیز به‌صورت تخصصی به پخش مستندهای فاخر درباره اربعین حسینی پرداخت که از جمله آ‌نها می‌توان به «شما چه کسی هستید»، «حاشیه‌ای کوتاه بر یک متن بلند»، «غریبان»، «میزبان»، «قصه‌های کربلا»، «پرچم‌های برافراشته»، «اربعین» و «عبور» اشاره کرد.

دست‌آخر نیز شبکه کودک با برنامه «سر سفره خدا» در ارتباط زنده با کربلا، حال و هوای این سرزمین مقدس را برای کودکان روایت می‌کرد.

مجموعه «سفرهای محمدامین»، «قصه‌های آسمانی» و فیلم سینمایی «خورشید نینوا» از دیگر برنامه‌های شبکه نهال در روزهای منتهی به اربعین حسینی بود.

معاونت امور استان‌های رسانه ملی نیز با هماهنگ کردن گروه‌های اعزامی از مراکز مختلف استانی به این راهپیمایی عظیم، موفق شد پوشش گسترده‌ای در شبکه‌های استانی و سراسری ایجاد کند. قاب تصویر شبکه‌های یک، قرآن، چهار، پنج، خبر، افق، آموزش، شما، امید، جام‌جم، الکوثر و مراکز استانی قم، گلستان، کیش، اصفهان، یاسوج، خراسان رضوی، مهاباد، خلیج فارس، کرمان، اردبیل و شبکه الاهواز اتحادیه، با برقراری بیش از 95 نوبت ارتباط زنده بهره زیادی از فعالیت گروه‌های اعزامی استان‌ها داشتند.