فیلم سوزی در اکران نیمه دوم سال/عکس

وضعیت اکران در نیمه دوم سال همواره از سوی اکثر کارگردانان سینما مورد نقد بوده و به گفته اکثر فیلمسازان این روند اکران باعث شکست اقتصادی آثار خواهد شد.

البته شورای صنفی نمایش همواره مخالف این قضیه بوده و اعتقاد دارد که اکران در نیمه دوم سال نمی‌تواند موجب ورشکستی مالی آثار سینمایی شود.

 

فیلم سوزی در نیمه دوم سال

آنچه این روزها به "فیلم سوزی" شهرت یافته به اکران تعداد بالایی از آثار سینمایی از مهر ماه هر سال باز می گردد. اتفاقی که امسال و با اکران تعداد بسیار بالایی از فیلم‌ها شدت دو چندان گرفته و انتقاد بسیاری از فیلمسازان را در برداشته است.

نگاهی بر جدول فروش سینمای ایران به خوبی نشان دهنده فروش بسیار پایین اکثر آثاری است که در نیمه دوم سال روی پرده می روند. عدم توزیع مناسب آثار کمدی و اجتماعی در دو نیمه سال یکی از مهم‌ترین دلایل این نقطه ضعف بزرگ است به طرزی که این روزها خبری از کمدی های پرفروش نیمه اول سال در سینماها وجود ندارد.

 

فیلم سوزی در نیمه دوم سال

"نهنگ عنبر 2"، "ساعت پنج عصر"، "اکسیدان"، "خوب بد جلف" و گشت" پنج اثر کمدی هستند که در نیمه اول سال اکران شدند و توانستند پنج رتبه نخست فروش امسال را از آن خود کنند. این پنج اثر در کنار یکدیگر موفق به فروشی معادل 75 میلیارد تومان شده اند.

"ماجرای نیمروز"، "رگ خواب"، "سارا و آیدا"، "زیر سقف دودی"، "نگار"، "بردارم خسرو" و "سه بیگانه" دیگر آثار در ژانرهای مختلف هستند که در نیمه اول سال اکران شدند و مجموعاً به فروشی معادل 21 میلیارد تومان دست یافتند. مجموع این دو گروه از آثار فروشی تقریبی و معادل 96 میلیارد تومان را به ثبت رساندند که با در نظر گرفتن سایر آثار این رقم به حدود 100 میلیارد تومان در نیمه اول سال می رسد.

 

فیلم سوزی در نیمه دوم سال

حال در نیمه دوم سال 96 تمام آمار و ارقام با توجه به تعدد اکرانها و همچنین افزایش تعداد فیلم‌ها نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

"خفه گی"،"قهرمانان کوچک"، "آزاد به قید شرط"، "انزوا"، "ایتالیا ایتالیا"، "من و شارمین"، "مالاریا"، "غیر مجاز"، "خالتور"، "شنل"، "خانه دختر"، "رقص پا"، "حقه باز دم دراز"، "ماه در جنگل"، "ملی و راه های نرفته اش"، "زرد" و "دریاچه ماهی" از جمله آثار اکران شده در نیمه دوم سال 96 هستند.

فیلم سوزی در نیمه دوم سال

این آثار به استثنای آثاری هستند که در سینماهای آزاد به اکران در آمده و سالن های کمی را در اختیار دارند. از مجموع هفده اثر اکران شده در نیمه دوم سال تنها دو فیلم توانستند به جمع ده فیلم پرفروش سال 96 راه پیدا کنند.

خفه گی ساخته فریدون جیرانی تاکنون با نزدیک به 3.5 میلیارد تومان فروش در رتبه نهم و فیلم "زرد" ساخته "مصطفی تقی زاده" با 4.5 میلیارد تومان در رتبه هفتم به سر می برند.

اما نکته اصلی درباره اکران سینما در نیمه دوم سال را باید در مجموع فروش آثار دانست. مجموع هجده فیلم اکران شده در نیمه دوم سال مجموعاً به فروش معادل 20 میلیارد تومان دست یافته اند. این در حالی است که نگنگ عنبر دو به تنهایی توانسته 21 میلیارد تومان فروش کلی را به ثبت برساند.

 

فیلم سوزی در نیمه دوم سال

مقایسه فروش 20 میلیاردی هفده فیلم در نیمه دوم سال با فروش 100 میلیارد تومانی 12 فیلم اکران شده در نیمه اول سال به خوبی نشان می‌دهد که روند اکران در نیمه دوم سال مشکلات فراوانی را با خود به همراه داشته است.

این آمار در جایی غم انگیزتر هم می شود و آن این است که بدانیم از مجموع هفده فیلم نیمه دوم سال "خفه گی"، "زرد"، "ملی و راه های نرفته اش"، "خالتور"، "خانه دختر"، "من و شارمین"، "قهرمانان کوچک" و "ایتالیا ایتالیا" در مجموع نزدیک به 18 میلیارد تومان فروخته اند.

با این حساب در میان فیلم‌های اکران شده در نیمه دوم سال 9 فیلم در کنار یکدیگر هنوز موفق به فروش جمعی 2 میلیارد تومان نشده اند. حال باید دید در ادامه روند جمعی اکران تعداد بسیاری از آثار سینمایی ایران قبل از جشنواره فیلم فجر این آمار تاسف بار تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد. آماری که طی این هفته چند فیلم دیگر را نیز در چرخه اکران به خود اضافه خواهد کرد.