واکنش سینماگران به اکران «عصبانی نیستم»

«عصبانی نیستم» فیلمی ایرانی به کارگردانی رضا درمیشیان و محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم، نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان پس از فیلم بغض است.

فیلم برداری «عصبانی نیستم» در ۲۴ مرداد آغاز و پس از ۵۲ جلسه فیلمبرداری، ۱۹ مهر سال  1392 به پایان رسیده است. تمام صحنه‌های عصبانی نیستم، در تهران و در بیش از ۶۰ لوکیشن مختلف از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه این شهر فیلم برداری شده است.

نوید محمدزاده در نقش «نوید» و باران کوثری در نقش «ستاره» از بازیگران اصلی این فیلم به شمار می‌روند، و داستان این فیلم از این قرار است که فردی به نام «نوید»، دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی، در تلاش است تا حداقل شرایط زندگی را به‌دست آورد تا دختر مورد علاقه‌اش «ستاره» را از دست ندهد؛ اما این تمام ماجرا نیست! داستان این فیلم به گونه‌ای است که اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.

داستان این فیلم که در جشنواره فجر سال 92 به نمایش درآمد، درباره حوادث فتنه سال 1388 است و به همین دلیل تاکنون اکران عمومی آن بر روی پرده‌ سینما صورت نگرفته است. بیان مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه، آن‌هم به شکل کاملا اغراق آمیزی که فیلم را به سمت سیاه نمایی و سیاسی کاری پیش می‌برد، یکی از بزرگترین ضعف‌های این فیلم به شمار می‌رود، که سکانسی طولانی درباره فروش کلیه در این فیلم، نشانه بارزی از این موضوع است. این میل به اغراق در آثار دیگر درمیشیان، همچون بغض و لانتوری دیده می‌شود و بی دلیل نیست که او را کارگردان عصبانی سینمای ایران می‌نامند. 

اما این‌ها جزو حواشی «عصبانی نیستم‌» هستند و اصل داستان، ماجرای علاقه جوانی به نام نوید به ستاره را بیان می‌کند؛ عشقی که متأثر از حوادث سیاسی شده، و در این بین، نوید تمام تلاشش را می‌کند تا در گیر و دار حوادث روزگار، دختر مورد علاقه‌اش را از دست ندهد؛  این عشق، برخلاف اغراق‌های این فیلم، به خوبی بیان شده و این موضوع برگرفته از تجربیات درمیشیان است که بهترین، تأثیرگذارترین و خاطره‌انگیزترین لحظات فیلم‌های او، لحظات عاشقانه فیلم‌هایش هستند؛ اما با درگیر کردن این ماجرا با مسائل سیاسی، این عاشقانه زیبا را مخدوش کرده است.

«عصبانی نیستم» مدت‌هاست به یکی از پرچالش ترین فیلم‌های سینمای ایران تبدیل شده، تا جاییکه پس از پنج بار دریافت پروانه نمایش و تشکیل کمیته بررسی فیلم‌های توقیفی، اکران آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دلیل این گره پیش آمده در این فیلم برمی‌گرد به داستانی که باعث شده به «فیلم حامی فتنه» معروف شود.

پس از 4 سال توقف این فیلم، 13 آذر ماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که عصبانی نیستم از 29 آذر به روی پرده سینما می‌رود. شاید بتوان گفت که این تصمیم، غیرمنطقی ترین تصمیم اخذ شده درباره فیلم توقیف شده درمیشیان است، چرا اکران فیلمی با مضمون حمایت از فتنه، آن هم در آستانه سالروز حماسه 9 دی، اقدامی ناشایست بود.

رضا درمیشیان که با ساخت «عصبانی نیستم»، احساسات مردم انقلابی را برانگیخته است، باید به اعتراضاتی که نسبت به این فیلم شده توجه ویژه ای داشته باشد، چرا که ساخت فیلمی جهت حمایت از فتنه، شایسته سینمای ایران نیست. علاوه بر اعتراضاتی که سوژه رضا درمیشیان از سوی مردم داشت، کارگردان‌های سینما نیز نسبت به آن واکنش هایی نشان دادند.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان و نویسنده سینمای ایران، معتقد است در «عصبانی نیستم»، هتک حرمت صورت گرفته و می‌گوید: مطالبی که در این فیلم ارائه شده است، مناسب نیست و شاهد هتک حرمت در آن هستیم.

مهدی عظیمی میرآبادی، معاون سابق ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نیز با مسأله دار دانستن این فیلم، اینگونه بیان می‌کند: قراربود اصلاحاتی بر روی این فیلم صورت بگیرد که اگر این اتفاق نیافتاده باشد، بعید می‌دانم مجوز اکران بگیرد. این فیلم از جنس فیلم‌های مسئله دار است و من تصمیمی که برای اکران این فیلم گرفته شده را درک نمی‌کنم.

شفیع آقا محمدیان، تهیه کننده و کارگردان سینما، مخالفت خود را با «عصبانی نیستم» اینگونه بیان کرد: بنده مخالف نمایش فیلم‌هایی هستم که برخلاف آرمان‌های جمهوری اسلامی‌اند. تا آنجا که بنده اطلاع دارم، قرار است این فیلم در روز مشخصی اکران گردد، اما باید در شرایط فعلی دنبال فیلم‌هایی برویم که آرمان‌ها را استحکام ببخشد. اگر فیلمی می خواهد اکران شود باید بر اساس آرمان ها باشد. واضح است که رهبری و رئیس جمهور به موضوع اتحاد اشاره نمودند.

سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینما  نیز معتقد است که زمان اکران این فیلم نامناسب است و می‌گوید: این فیلم تحت فشار شورای صنفی ثبت شده و فعلا باید جلوی اکران آن گرفته شود.

عصبانی نیستم

 پس از 4 سال انتظار و اعتراض، در حالی که همه منتظر اکران این فیلم بودند، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر  نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تصمیم گیری برای اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» اظهار داشت: فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» اکران نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: طی صحبتی که امروز با وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس داشتم، ایشان اطلاع دادند که این فیلم سینمایی اکران نخواهد شد.