«فهرست مقدس» نشان داد انیمیشن ایرانی چیزی کم ندارد

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون درباره انیمیشن «فهرست مقدس» گفت: ساخت این انیمیشن از این جهت که دنیای کودک و نوجوان را جدی گرفته است، حرکت روبه جلویی است. پرداخت به دنیای کودک و نوجوان مدتی است که در سینمای ایران فراموش شده است. در حالی که در سال های کودکی خود، شاهد آثاری بودیم که یادآوری آنها هنوز هم برای من لذت‌بخش است.

بازیگر سریال «وضعیت سفید» بیان کرد: انیمیشن یکی از روش های هنری تاثیرگذار بر دنیای کودکان است که خیلی زودتر باید به آن توجه می شد به ویژه در سینمایی که کودک و نوجوان فراموش شده است. من کودکی و نوجوانی خود را با امروز که قیاس می‌کنم می بینم چقدر برای خودمان قصه و کاراکترهای ایرانی داشتیم ولی امروز دنیای کودکان ما به نسبت گذشته، خالی از قهرمان‌ها و قصه‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: ما قصه های درجه یک ایرانی و مربوط به فرهنگ خودمان بسیار داریم که می توان در ژانرهای متنوع، این قصه‌ها را پروراند. از زمانی که «فهرست مقدس» را دیدم برای من از این جهت اهمیت پیدا کرد که بعد از سال ها یک اثر جدی برای دنیای کودکان و نوجوانان ایرانی ساخته شده است. امیدوارم که این شکل کارها ادامه داشته باشد و بتوانیم کودک و نوجوان را با قصه‌های خودمان آشنا کنیم.

این بازیگر با تاکید بر اینکه در سال های اخیر صنعت انیمیشن در کشور رشد خوبی داشته است، گفت: زمانی می گفتند که ما ابراز تولید انیمیشن را نداریم اما الان ابزارها در اختیار ما است. زمانی می‌گفتند که نیروی متخصص نداریم ولی نمونه این کارها نشان می دهد که نیروی متخصص هم داریم. حالا دیگر می‌توان توقع داشت که نمونه‌های اینچنین ادامه داشته باشد چون نسل امروز نیازمند این است که قصه هایی از فرهنگ خودش را بشنود. «فهرست مقدس» می تواند آغازی باشد برای اینکه ساخت آثار سینمای کودک و نوجوان دوباره قوت گیرد.

غزالی در مورد عرضه محصولات جانبی توسط مرکز اوج کودک و نوجوان در کنار نمایش انیمیشن گفت: تولید انیمیشن نباید محدود به نمایش در سالن های سینمایی باشد یا اینکه فقط از طریق فروش بلیت، بازگشت سرمایه داشته باشد. وقتی یک اثر با قوت ساخته شود و با دنیای کودک ارتباط برقرار کند، مطمئنا مخاطب کودک خریدار محصولات جانبی آن اثر انیمیشن خواهند بود. کاراکترها روی جلد دفاتر می روند، بازی رایانه‌ای و عروسک از آن‌ها ساخته می شود یا به شکل نماد در قصه ها و رمان ها جای خواهند گرفت.