گیشه سینمای ایران در تسخیر فیلم های کمدی
وجه اشتراک همه این فیلم‌ها ژانر کمدی است، هرچند درباره کیفیت آنها و فاصله‌ای که با استاندارد این نوع از فیلم‌ها دارند، حرف و حدیث‌های بسیاری از سمت برخی منتقدان، تماشاگران نخبه سینما و حتی بعضی از مخاطبان عام وجود دارد و غالب این فیلم‌ها ـ شاید حتی با نگاهی بدبینانه همه آنها ـ باوجود فروش بظاهر بالا نتوانسته اند رضایت کامل بیننده‌ها را فراهم کنند. آثاری که برخی در ادامه موج سال‌های اخیر سینمای ایران با دم‌دستی‌ترین و سخیف‌ترین شکل ممکن سعی در جذب مخاطبان و خنده گرفتن از آنها دارند؛ گاهی این قلاب ابتذال به دهان نیازمند خنده ‌گیر می‌کند و باعث فروش چند میلیاردی می‌شود و در بیشتر مواقع هم تماشاگر بینوای مشتاق تفریح و سرگرمی، بیشتر سعی می‌کند این فیلم‌های به اصطلاح کمدی اما در واقع بی‌نمک را به خاطره دورهمی سینما رفتن با خانواده و دوستان ببخشد.

به گزارش جام‌جم، طبق آماری که بتازگی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان ‌ سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره 11 فیلم با فروش بالاتر از ده میلیارد تومان در حد فاصل سال‌های 93 تا 96 منتشر کرده، سه فیلم اول (نهنگ عنبر2، گشت 2 و خوب بد جلف) همگی امسال اکران شده‌اند. ضمن این که سهم فیلم‌های کمدی اکران شده امسال میان پرفروش ترین‌های سه سال اخیر، چهار فیلم است و «اکسیدان» هم که در این فهرست جا دارد، سال 96 به نمایش درآمده است. نکته دیگر این که از میان سه فیلم صدرنشین این فهرست، دو فیلم دنباله یک اثر سینمایی و پرفروش دیگر هستند و به نوعی می‌توان گفت نان موفقیت و خاطره خوش مردم از اولین قسمت را خوردند. وگرنه تماشاگران و منتقدان زیادی اذعان دارند نهنگ عنبر2 و گشت2 به هیچ وجه انتظارات آنها را نسبت به قسمت‌های اول برآورده نکرد و چه‌بسا با قسمت‌های دوم بسیار ضعیف‌تری از اولین فیلم روبه رو شدند.

یکی از مهم ترین دلایل حضور چهار فیلم اکران‌شده سال 96 در میان پرفروش‌ترین‌ها و آثار ده میلیارد تومان به بالای سه سال اخیر سینما، مربوط به افزایش قیمت بلیت‌هاست. این افزایش بها نسبت به سال قبل، نقش مهمی در قرار گرفتن این چهار فیلم میان این فهرست دارد، اگرنه به لحاظ مخاطب چه بسا تعداد تماشاگران این فیلم‌ها از برخی فیلم‌های پرفروش سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته هم کمتر باشد. پرفروش‌ترین‌های این چند سال اخیر سینمای ایران دست بالا کمی بیش از دو میلیون نفر مخاطب داشته‌اند، درحالی که فیلمی مثل «عقاب‌ها» ساخته زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان در سال 1363 بیش از هشت میلیون نفر مخاطب داشت.

صدرنشین‌ها

فارغ از تعداد مخاطبان و بحث افزایش قیمت بلیت سینماها در سال 96، وضعیت سه فیلم اول جدول پرفروش‌ترین‌های سه سال اخیر و میزان فروش آنها از این قرار است: فیلم «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم با 20 میلیارد و 941 میلیون تومان لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است و پس از آن فیلم «گشت 2» ساخته سعید سهیلی با مجموع فروش 19 میلیارد و 781میلیون تومان و «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی با مجموع فروش 16 میلیارد و 288 میلیون تومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دیگر میلیاردهای سینما در 3 سال اخیر

بجز فیلم‌های کمدی که بیشترین سهم را در میان این 11 فیلم دارند، ژانرها و موضوعات دیگر حضوری مهجور و غریبانه در جمع پرفروش‌ترین‌ها دارند. سه فیلم با موضوعات و در پس‌زمینه اجتماعی، یک ملودرام عاشقانه و یک فیلم تاریخی و دینی همه تنوع سینمای ایران به لحاظ فروش بالاست.

«فروشنده» فیلم اسکاری اصغر فرهادی، با فروشی معادل 15 میلیارد و 715 میلیون تومان، «ابد و یک روز» ساخته تحسین شده سعید روستایی با فروش 11 میلیارد و 483 میلیون تومان و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی با فروش 11 میلیارد و 188 میلیون تومان سه فیلم با موضوعات اجتماعی این فهرست هستند.

«محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی هم با فروش 14 میلیارد و 620 میلیون تومان تنها فیلم تاریخی و دینی فهرست پرفروش ترین هاست. ملودرام عاشقانه هم یک نماینده در این فهرست دارد: «سلام بمبئی» ساخته قربان محمدپور که 13 میلیارد و 675 میلیون تومان در زمان اکران فروخت.

بفروش‌ترین ستاره‌ها

رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و ساعد سهیلی هرکدام با دو فیلم در این فهرست یازده‌تایی حضور دارند و جزو بفروش‌ترین بازیگران محسوب می‌شوند؛ عطاران ستاره «نهنگ عنبر2» و «من سالوادور نیستم» بود و فرخ‌نژاد هم در «گشت 2» و «خوب بد جلف» حضوری پررنگ داشت. ساعد سهیلی هم در دو فیلم «گشت 2» و «پنجاه کیلو آلبالو» یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کرد.

بقیه بازیگران بفروش در این فهرست هرکدام یک فیلم دارند که عبارتند از: شهاب حسینی و ترانه علیدوستی (فروشنده)، مهدی پاکدل، علیرضا شجاع‌نوری و محسن تنابنده (محمد رسول‌الله)، محمدرضا گلزار (سلام بمبئی)، نوید محمدزاده و پیمان معادی (ابد و یک روز)، بهرام رادان و محسن کیایی (بارکد) و جواد عزتی و امیر جعفری (اکسیدان).

سهم پخش‌کننده‌ها

از مجموع 11 فیلم پرفروش این سه سال اخیر که باتوجه به رقم فروش می‌توان آنها را پرفروش ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هم حساب کرد (تاکید می‌کنیم بدون درنظر گرفتن تعداد مخاطب و تورم و افزایش قیمت بلیت)، شش فیلم را شرکت فیلمیران پخش کرده و هدایت فیلم و رسانه فیلمسازان مولود نیز هرکدام دو عنوان و شرکت پخش نورتابان هم پخش یک عنوان فیلم را به‌عهده داشته‌اند.