برگزاری هجدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی

هجدهمین جشن خانه موسیقی سه شنبه شب ۲۱ آذر با حضور تعدادی از هنرمندان و اعضای مختلف صنوف این مجموعه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ، علی مرادخانی و محمدمجتبی حسینی، معاونین سابق و کنونی هنری وزارت ارشاد به عنوان مهمانان ویژه حضور پیدا کردند.

 در جشن خانه موسیقی برنامه گروه موسیقی نواحی به سرپرستی پیمان بزرگ نیا و با هنرمندی نوازندگان احسان عبدی پور ( سرنا) همایون پشدار (کمانچه) بابک پیمانی (تنبک) موسی موسوی (شاهنامه خوانی) پارسا احمدزاده (نرمه نای) الان فاروقی (طبل کردی) محسن آقایی (نی انبان) پدرام علایی (ضرب و تمپو) مهدی عبدی (دمام) اجرا شد.

پس از اجرای موسیقی، حمیدرضا نور بخش رئیس خانه موسیقی و دبیر جشن هجدهمین سال تاسیس خانه موسیقی گفت: در ابتدا می خواهم از استاد شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی یاد کنم که امشب پسر عزیزش در این مراسم حضور دارد.

وی ادامه داد: درباره بحث لغو کنسرت ها که وزیر ارشاد قبلا به آن اشاره کرده بودند، باید عرض کنم که طی گذشته سه ماه لغو کنسرت صورت نگرفته است. انشالله سال آینده هم بگوییم لغو کنسرت نداشته ایم و شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم.

نوربخش تصریح کرد: بحث اشتغال هنرمندان یکی از مهمترین خواسته های ماست. هر ساله تعداد بسیاری جوان علاقمند به موسیقی از این رشته فارغ التحصیل می شوند و بحث اشتغال آنها معضلی است که باید برای آینده آنها فکر کنیم؛ چرا که بدنه و بازار موسیقی آنقدر رونق ندارد.

وی عنوان کرد: از نوازندگی خانم ها جلوگیری می‌شود؛ سوال من این است که چرا یک خانم حق تحصیل در رشته موسیقی را دارد اما حق فعالیت موسیقی را ندارد. در چند استان این کشور مشاهده شده که اگر خانمی در  یک گروه موسیقی باشد، به آن گروه مجوز داده نمی شود  که این مسئله به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

نوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود به بحث کپی رایت اشاره کرد و گفت: دوستان عزیز و اهالی موسیقی دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از کپی غیرقانونی آثار موسیقی جلوگیری کنیم. اگر می بینیم آثار نفیس کمتر تولید میشوند، به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت است. اگر بخش زیادی از هنرمندان بیکار و بی انگیزه و بی دغدغه هستند به همین دلیل است؛ چراکه به راحتی اثر هنرمند به حراج گذاشته می شود و متاسفانه حاصل تلاش هنرمند در همین کانال های تلگرام  دست به دست می شود. بارها اعلام کردم که قانون کپی رایت  را هم به خودمان گوشزد کنیم و هم به جامعه؛  چرا که مردم ما هنجارمند هستند، اما این مسائل به آنها آموزش داده نمی شود.

وی افزود: وقتی از کودکی می دانیم دزدی کار بدی است، چرا مردم ما نباید بدانند که توزیع رایگان اثر یک هنرمند و استفاده کردن از آن بدون پرداخت حقوق عین دزدی است.

نوربخش خاطر نشان کرد: ما در خانه موسیقی مدتها درباره موضوع کپی رایت فکر کرده ایم و قرار است از بهمن ماه دفتری تحت عنوان دفتر حمایت از حقوق هنرمندان در خانه موسیقی راه اندازی شود تا با همکاری نمایندگان دفتر موسیقی، نمایندگان هنرمندان و وکلا این موضوع را بطور جدی پیگیری کنیم. اگر این امر محقق شود اقتصاد موسیقی متحول می شود و شاهد شکوفایی موسیقی خواهیم بود.

گفتنی است؛ ستاد برگزاری هجدهمین جشن خانه موسیقی در این مراسم از بیاض امیر عطایی سازنده سازهای موسیقی ایرانی، محمود امینی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایرانی، همت علی رضایی سرنا نواز اهل الشتر، شکر علی رضایی نوازنده دهل و خواننده موسیقی نواحی ایران، رضا شفیعیان نوازنده پیشکسوت سنتور، شاکه ماکاریان نوازنده پیشکسوت پیانو، جاوید مجلسی رهبر ارکستر سازهای بادی تهران، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمد مقدسی نوازنده پیشکسوت ویولن و سید علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی قدردانی کرد.