«عصبانی نیستم» بدون عصبانیت اکران می‌شود؟
ماجرای اکران فیلم «عصبانی نیستم» ماه‌هاست یکی از پرچالش‌ترین موضوعات سینمایی است؛ فیلمی که تاکنون پنج‌بار پروانه نمایش دریافت کرده و پس از تشکیل کمیته بررسی فیلم‌های توقیفی به سرپرستی ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، بسیاری از فیلم‌هایی که در سال‌های متمادی پشت خط اکران مانده بودند و در فهرست فیلم‌های توقیفی قرار داشتند، مورد بازبینی قرار گرفتند و با اعمال اصلاحاتی، امید نمایش این فیلم‌ها بیشتر شد. با نمایش «خانه دختر»، نخستین فیلم از فهرست فیلم‌های توقیفی، صحبت از اینکه باقی فیلم‌ها نیز بعد از آن به اکران برسند بیشتر شد.
 

«عصبانی نیستم» بدون عصبانیت اکران می‌شود؟

 

هفتم آذر بود که شورای صنفی نمایش تشکیل جلسه داد و رضا درمیشیان و محسن امیریوسفی، سازندگان دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، هم برای پیگیری ثبت قرارداد فیلم‌هایشان در جلسه‌ حضور داشتند و صحبت‌های انجام‌شده به اینجا رسید که احتمالا هفته آینده باید بررسی‌های قطعی برای اکران این دو فیلم انجام شود... .
 
علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «عصبانی نیستم»، نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که قرارداد این فیلم به‌زودی ثبت می‌شود، اما خبرهای جدید حکایت از مشکلات دیگری بر سر راه اکران این دو فیلم داشت. غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده پیش‌کسوت سینما، درباره شرایط حال‌حاضر اکران این دو فیلم سینمایی گفت: «مشکل اصلی اکران این دو فیلم درحال‌حاضر همین موضوع است و سؤال اینجاست که اگر قرار بود این دو فیلم مجوز نگیرند، به چه دلیل اصلاحیه خوردند؟ برای من مشخص نیست چرا وزارت ارشاد پروانه سالن‌های این فیلم را صادر نمی‌کند؟».
 
صحبت‌های غلامرضا موسوی تا حد زیادی شرایط اکران این دو فیلم را مشخص کرد، حتی شنیده‌ها از مخالفت وزیر با اکران این دو فیلم سینمایی حکایت می‌کند؛ مخالفتی که تاکنون به‌صورت علنی از سمت وزیر ارشاد صورت نگرفته است؛ اما تازه‌ترین خبرها از اکران «عصبانی نیستم» از آخر آذرماه حکایت می‌کرد.
 
علی سرتیپی، مدیرعامل مؤسسه پخش فیلمیران، دراین‌باره اعلام کرد: با وجود آمادگی برای اکران فیلم طبق قرارداد منعقدشده در شورای صنفی نمایش، اما به دلیل تراکم فیلم‌ها، تصمیم گرفتیم فیلم در تاریخ دیگری به‌جز ٢٩ آذرماه اکران شود، بنابراین با هماهنگی اداره کل سینمای حرفه‌ای و شورای صنفی نمایش، تصمیم به تعویق اکران «عصبانی نیستم» گرفتیم.

 

اما گویا اکران این فیلم سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، چراکه به‌تازگی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از اکران‌نشدن «عصبانی نیستم» خبر داد. دراین‌باره حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم‌گیری برای اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» گفت: فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» اکران نخواهد شد.

 

 
پژمان‌فر دراین‌باره گفت: «در صحبتی که امروز با وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس داشتم، ایشان اطلاع دادند که این فیلم سینمایی اکران نخواهد شد». سینما‌مخاطب در این رابطه نوشت: با اعلام تاریخ اکران فیلم سینمایى «عصبانى نیستم»، یک رسانه اصولگرا تمام توان خود را براى جلوگیرى از عدم اکران این فیلم در اواخر ماه جارى به ‌کار گرفته که نتیجه این حملات امروز به ثمر نشسته و پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، مدعى شده در صحبتی که با عباس صالحى در صحن علنى مجلس داشته، قول عدم اکران «عصبانى نیستم» را از وزیر ارشاد گرفته است.
 
پشت تمام خبرسازى‌هاى جلوگیرى از اکران «عصبانى نیستم» در یک خبرگزارى اصولگرا، تلاش‌هاى مهره حذف‌شده از سازمان سینمایى دیده مى‌شود که تمام توان خود را برای کمک به خبرگزارى اصولگرا گذاشته است تا از اکران خروجى کمیته بازبینى جلوگیرى کند. این در حالی است که بسیاری اکران فیلم‌های توقیفی را آزمونی برای سازمان سینمایی می‌دانند و ماجرای به‌تعویق‌افتادن فیلم‌هایی که هربار با بهانه‌هایی از گردونه نمایش در سینماها حذف می‌شوند، شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. بااین‌حال هفته‌هاست که با بهانه‌های مختلف، اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به تعویق می‌افتد و مشخص نیست سرانجام اکران این فیلم چه خواهد شد.