"آقای پدر" نگران آینده سینمای کودک

امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: در حال حاضر سریال آماده پخش «گیله وا» به کارگردانی اردلان عاشوری را دارم که احتمالا زمستان از رسانه ملی روی آنتن می رود. این سریال تاریخی ماجراهای سال ۱۲۹۷ را روایت می کند که من آن را بسیار دوست دارم و امیدوارم خوب دیده شود. این را هم باید بگویم که نقش خاصی را در «گیله وا» ایفا کرده ام ضمن اینکه دوره ای که روایت می شود و اتفاقاتی که برای این شخص در سریال می افتد برای خودم هم بسیار جذاب است و انرژی زیادی را برای این نقش گذاشتم.

وی افزود: چندی پیش یک اپیزود از سریال «محکومین» به کارگردانی سیدجمال حاتمی را هم به پایان رساندم. در حال حاضر هم یک قرارداد دیگر بستم که آن هم یک کار به روز است که در گیلان اتفاق می افتد و به زودی تصویربرداری آن آغاز می شود.

صدیق در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به مشکلات سینمای کودک بیان کرد: برخی تنها یک برخورد کلی درباره سینمای کودک می کنند و برای مثال می گویند باید از سینمای کودک حمایت شود اما این برخورد جوابگو نیست. در تمام دنیا کارهای فرهنگی برای کودک و نوجوان به درستی شکل می گیرد زیرا کارهایی از این دست یک فرهنگسازی است که جامعه بعد از سال ها از آنها برداشت می کند بنابراین مهم است که چنین کارهایی به چه سمت و سویی هدایت شود. اصولا در همه دنیا ساخت محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از سوی دولت ها حمایت می شود و به آنها یارانه تعلق می گیرد تا برای مثال فیلم ها در سالن های خوبی به نمایش در بیایند و سانس های خوبی داشته باشند و حتی امکاناتی در نظر گرفته می شود که محصولات فرهنگی مانند فیلم، کتاب و ... در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه مشخص نیست در کشور ما به چه دلیلی به این موارد توجه نمی شود در حالی که در سال های گذشته این اتفاق می افتاد اما چندین سال است که حمایتی رخ نمی دهد و گویا اصلا هدف این نیست. به نظر من این بی توجهی اشتباه بزرگی است چون از نسلی باز می مانیم که اگر خوراک فکری و ذهنی نداشته باشد به آنچه که از خارج از مرزها می آید، جذب می شود و این یک اشتباه بسیار بزرگ است. به این ترتیب دچار یک فقدان فرهنگی بزرگ می شویم که در حال حاضر هم این اتفاق افتاده است.

این بازیگر عنوان کرد: من هشت سال پیش که مصاحبه می کردم، می‌گفتم ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و حالا می بینم که در حوزه کودک و نوجوان ضعیف عمل می کنیم و هنوز دوستان عزیز تصمیم گیرنده و بانیان در خواب هستند. در حال حاضر می گویند کارگردان ها کجایند که فیلم های خوب بسازند در حالی که جوانان و قدیمی های با استعدادی داریم.

وی توضیح داد: باید دید در سینما و تلویزیون چه اتفاقی برای کودکانمان رخ می دهد. فقط چند حرکت خودجوش مثل ساخت فیلم «پینوکیو، عاموسردار و رییسعلی» را می بینیم که با امکانات شخصی ساخته می شوند اما آیا این حرکت در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. آیا سینماهایی که به این فیلم در تهران داده اند به گونه ای هستند که خانواده ها بتوانند به راحتی به آن مراجعه کنند.

صدیق در پایان بیان کرد: باید پرسید چه کرده اند که هنرمندان پخته ای که بارها و بارها خودشان را ثابت کرده اند، رنجیده اند و حالا حاضر نیستند کار کنند و یا چرا امکانات را به آنها نمی دهند. اگر تهیه کنندگان شخصی بودجه ندارند چرا دولت حمایت نمی کند. چرا دولت برای آینده بچه هایی که در این مملکت زندگی می کنند فرهنگ سازی نمی کند. اینها سوالاتی است که پاسخی برای آنها یافت نمی شود.