رکورداران سیمرغ بهترین بازیگر زن/تصاویر

کمتر از دو ماه به آغاز برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مانده و با آغاز رسمی کار هیات انتخاب این جشنواره پیش بینی‌ها برای حضور هنرمندان در بزرگترین رویداد سینمایی کشور آغاز شده است.

بدون شک همواره یکی از جذاب‌ترین بخش های هر جشنواره ای را باید در بخش بهترین بازیگر مرد و زن دانست و جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنا نیست. جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون سالهای گذشته با هیجان و اخبار فراوانی در خصوص بهترین بازیگر زن همراه است.

لیلا حاتمی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، مریلا زارعی، پروانه معصومی، هنگامه قاضیانی، نیکی کریمی، ترانه علیدوستی، رؤیا نونهالی، هانیه توسلی، گلچهره سجادیه، ویشکا آسایش، میترا حجار، گوهر خیراندیش، نگار جواهریان، پریناز ایزدیار و فاطمه گودرزی از جمله بازیگران زنی هستند که حداقل یکبار سیمرغ بلورین جشنواره را به خانه برده اند.

به همین مناسبت نگاهی به رکورداران دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن انداختیم و در این میان حضور احتمالی آنها در فجر امسال را مورد بررسی قرار دادیم.

 

لیلا حاتمی (دو فیلم)

لیلا حاتمی (دو فیلم)

اولین حضور لیلا حاتمی در سینما در نقش کودکی کمال‌الملک در فیلم "کمال الملک" به کارگردانی پدرش "علی حاتمی" بود. در سال ۱۳۷۰ در فیلم دلشدگان که آن هم ساختهٔ پدرش علی حاتمی بود ایفای نقش کرد.

پس از آن در ۱۳۷۵ در  فیلم لیلا از داریوش مهرجویی نقش یک زن نازا را ایفا کرد و برای آن دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را گرفت. وی برای فیلم‌های بی پولی و رگ خواب تاکنون دو بار سیمرغ بلورین جشنواره را دریافت کرده است.

حاتمی امسال پرکارتر از سایر رقبا بوده و در دو فیلم صاحب شانس "خوک" به کارگردانی "مانی حقیقی" و "بمب" ساخته "پیمان معادی" به ایفای نقش پرداخته است.

 

مریلا زارعی (یک فیلم)

مریلا زارعی (یک فیلم)

مریلا زارعی بازیگر مطرح سینمای ایران که سال گذشته با فیلم "زیر سقف دودی" به کارگردانی پوران درخشنده توانست سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به صورت مشترک با "لیلا حاتمی" دریافت کند امسال برخلاف سال پیش کم رنگ‌تر حاضر شده است.

زارعی طی سال جاری در سکوت رسانه ای به سر می برد و به نوعی هیچ کار شاخصی را نپذیرفت تا اینکه بالاخره خبر حضورش در فیلم "سوءتفاهم" ساخته "احمدرضا معتمدی" شنیده شد. البته فیلم معتمدی نیز همچنان در سکوت خبری به سر می برد اما تاکنون علاوه بر زارعی حضور "کامبیز دیرباز"، "هانیه توسلی"، "اکبر عبدی" و "پژمان جمشیدی" در آن قطعی شده است.

گفتنی است مریلا زارعی پیش از این سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی "شیار143" به کارگردانی نرگس آبیار از آن خود کرده بود.

 

هدیه تهرانی (یک فیلم)

هدیه تهرانی (یک فیلم)

تهرانی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد.

بازی‌های راحت و روان او در فیلمهای غریبانه و به خصوص شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینی‌اش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانهٔ سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیادماندنی او در چهارشنبه سوری بود.

وی تاکنون دو بار برای فیلم‌های "قرمز" ساخته "فریدون جیرانی" و "چهارشنبه سوری" از اصغر فرهادی توانسته سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند. تهرانی امسال فیلم "واسطه" ساخته آرش لاهوتی را در راه جشنواره فیلم فجر دارد.

 

شقایق فراهانی (دو فیلم)

شقایق فراهانی (دو فیلم)

فراهانی در طول مدت بازیگری‌اش پرکار بوده‌است و منتقدین بازی وی را در فیلم چتری برای دو نفر ستوده‌اند. این بازیگر نقش‌هایش در فیلم‌های چتری برای دو نفر، پروانه‌ای در باد و سریال کلاه پهلوی را ماندگار می‌داند.

وی تا به حال موفق به دریافت سیمرغ بلورین نشده و امسال برخلاف سال گذشته که هفت فیلم در فجر داشت شاید بتواند با دو فیلم جدیدش اولین تجربه سیمرغ را داشته باشد.

 

الناز شاکردوست (دو فیلم)

الناز شاکردوست (دو فیلم)

النازشاکردوست امسال با توجه به تجربه موفق بازی در فیلم خفه گی به کارگردانی فریدون جیرانی در جشنواره سال گذشته می خواهد بار دیگر همه را متعجب کند و باید دید با دو فیلم جدیدش آیا به موفقیت خواهد رسید.

وی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را با دو فیلم  "سراسر شب" به کارگردانی "فرزاد موتمن" و "دو طبقه روی پیلوت" از "ابراهیم ابراهیمیان" پشت سر خواهد گذاشت.