اضافه شدن 100 سالن سینما به چرخه اکران

این وضع در شهرستان‌ها بسیار ناامیدکننده‌تر است. شهرستان‌های بسیاری در ایران گاه از داشتن حتی یک سالن سینما محروم هستند یا بعضا سالن‌هایشان استانداردهای لازم برای اکران عمومی فیلم را ندارند؛ بنابراین در چنین شرایطی فراهم کردن شرایط بهینه برای اکران فیلم‌ها اتفاقی مهم به‌شمار می‌رود. البته در این میان نمی‌توان ظهور پردیس‌های سینمایی را که در سال‌های اخیر توسط شهرداری تهران ساخته شده، نادیده گرفت، اما مسأله اینجاست که چرا چنین پردیس‌های مجهزی فقط در تهران ساخته می‌شود و عملا در شهرستان‌ها چنین سالن‌هایی در اختیار نداریم!

به هر حال، صف بلند متقاضیان اکران که حاکی از تولیدات بالای سینمای ایران است این چالش را پیش روی مسئولان سینمایی گذاشته که چگونه می‌شود شرایطی فراهم کرد تا این تعداد آثار رنگ اکران به خود بگیرد و صاحبان آنها سرخورده از فیلمسازی به کناری رانده نشوند.

سالن‌های جدید وارد چرخه اکران می‌شود

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف به منظور برطرف کردن کمبود سالن‌های سینما خاطرنشان می‌کند با سرلشکر باقری (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح) برای عمومی کردن سالن‌های سینمای این ارگان توافقاتی انجام داده است. او ادامه می‌دهد: تلاش ما پای کار آوردن ظرفیت نهادهای مختلف در چرخه سینماست. به عنوان مثال نیروهای مسلح ظرفیت‌های فراوانی در تولید و اکران فیلم دارد. یکی از مشکلات اساسی سینما بحث کمبود سالن‌های نمایش است. ما صحبت‌هایی در این خصوص با نیروهای مسلح داشتیم و توافقات اولیه را از سرلشکر باقری دریافت کردیم که سالن‌هایی از این ارگان را که ظرفیت ورود به گردونه نمایش و اکران فیلم دارند با مدیریت خود نهادهای نظامی به چرخه اکران اضافه کنیم. از این‌رو، موسسه‌ای در حال شکل‌گیری است تا به حل مشکل کمبود سالن‌های نمایش کمک کند.

او می‌افزاید: در کل کشور سالن‌های نیروهای مسلح که می‌تواند به کمک اکران بیاید بیش از کل سالن‌هایی است که هم اکنون در آن فیلم نمایش داده می‌شود. ما می‌خواهیم این سالن‌ها را سامان دهیم تا حداقل در گام اول صد سالنی را که بلااستفاده مانده، وارد گردونه اکران کنیم. با این اقدام عملا ظرفیت فوق‌العاده‌ای به اکران و نمایش فیلم افزوده می‌شود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس توضیح می‌دهد: نیروهای مسلح در حال حاضر حدود 2500 سالن دارد ولی ما به دنبال استفاده از ظرفیت آن دسته از سالن‌هایی هستیم که بتوانیم برای اکران فیلم از آنها استفاده کنیم و مردم عادی به آنها دسترسی داشته باشند. از بین این 2500 سالن در گام نخست به دنبال این هستیم که حدود صد سالن را که در محیط نظامی قرار ندارند و مردم می‌توانند به آنها تردد کنند، وارد چرخه اکران کنیم. ما سعی کردیم در کنار این اقدامات با کمک به جریان تولید و حمایت از هنرمندان، این چرخه را روان‌تر کنیم. حوزه دفاع مقدس یا ژانری که به‌عنوان ژانر جنگ می‌شناسیم پرهزینه است و معمولا سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان شخصی چنین هزینه‌هایی را برای ساخت آثار جنگی نمی‌کنند؛ چون ممکن است بازگشت سرمایه نداشته باشند. بنابراین تلاش کردیم هزینه‌ای برای ورود تولیدات جدید هم در نظر بگیریم.

او با ذکر مثال‌هایی می‌افزاید: ما سعی کردیم برخی تولیداتی را که زمین مانده بود، به جریان بیندازیم از جمله سریال شهید صیادشیرازی که تلویزیون از سال‌ها قبل به‌دنبال ساخت آن بود، اما به‌دلیل مشکل اعتباری بر زمین مانده بود. به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت سیما منعقد کردیم تا هم 50 درصد هزینه این سریال را تامین کنیم و هم در ساخت آن مشارکت داشته باشیم. همین‌طور فیلم سینمایی شهید باقری که چند سال قبل برای ساخت آن با بنیاد سینمایی فارابی توافق‌نامه‌ای امضا کردیم که آن را هم پی می‌گیریم.

استانداردسازی سالن‌ها

حسین کشاری، مدیر سینما سپیده هم هر چند افزایش ظرفیت اکران را امری مثبت برای سینمای ایران تلقی می‌کند، اما این افزایش را چنانچه از سوی نهادی خاص باشد منوط به این مهم می‌داند که سالن‌های مورد نظر استانداردهای لازم برای اکران مردمی را داشته باشند. او به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل صنعت سینمای ایران نداشتن سالن‌های سینماست؛ چرا که پردیس‌های سینمایی در تهران و مشهد متمرکز هستند و تنها بخش اندکی از مشکلات سینمایی در زمینه اکران را برطرف می‌کنند. به نظرم اگر مسئولان سینمایی بتوانند در بحث ساخت سالن‌های سینمایی یا بازسازی برخی سالن‌های فرسوده به چرخه اکران گامی بردارند، مشکلات اکران تا اندازه بسیاری مرتفع خواهد شد.

او می‌افزاید: امیدوارم اگر قرار است از سوی ارگانی خاص سالنی به ظرفیت اکران اضافه شود اول سالن‌هایشان را در حد استانداردهای لازم کنند و بعد فیلمی را در آنجا به نمایش عمومی بگذارند.

ساخت پردیس‌های سینمایی اولویت‌مان نیست

در حالی رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از اضافه شدن سالن‌های نیروی مسلح برای اکران فیلم‌ها خبر می‌دهد که محمدعلی نجفی، شهردار تهران در حاشیه بازدید از خانه هنرمندان ایران که چندی پیش صورت گرفت در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر این که سیاست جدید شهرداری در ساخت پردیس‌های سینمایی چیست، گفت: ما به دو علت ترجیح مان این است که شهرداری در ساخت و ساز به این شکل وارد نشود؛ علت اول که ‌شهرداری طرح‌های نیمه تمام زیادی دارد که برخی از آنها طرح‌های فرهنگی و هنری است.

ما برآورد کردیم 23 هزار میلیارد ‌تومان بودجه لازم است تا این طرح‌ها به اتمام برسد برای همین فعلا ترجیح شهرداری تکمیل پروژه هاست، ضمن این‌که معتقدیم باید فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها پیشقدم شود.‌

در پروژه‌هایی سبک‌تر مانند ساخت پردیس‌ها هدف ما جلب مشارکت بخش خصوصی است، اما ‌اگر در جایی احساس کنیم ساخت و ساز در بخش خصوصی در حد نیاز نیست، طبیعی است وارد عمل می‌‌شویم اما نه در سال 97. برنامه ما در سال 96 و 97 این است که هر چه بودجه داریم صرف تکمیل پروژه‌های کلیدخورده کنیم.‌