جوان آنلاین: بعد از سفر سوم هيئت دولت به استانها، مسئله تخصيص بودجههاي فرهنگي مطرح شد البته بدون هيچ نظارتي كه چه بلايي بر سر بودجههاي ميلياردي آمده است. با اين وجود هنوز وضعيت ميلياردها توماني كه از خزانه مملكت به نام بودجههاي فرهنگي برداشت شده، درهالهاي از ابهام قرار دارد و هيچ كدام از مديران استانها در اين باره شفافسازي نكردهاند، حتي رسانههاي جمعي به خصوص رسانه ملي كه بايد چشمهاي تيزبين نظام جمهوري اسلامي باشد هم در اين مسئله مهم و حساس سكوت اختياركردهاند.

بی‌شک از اساسی‌ترین فاکتورهای توسعه فرهنگی، بحثبودجه و منابع مالی است. هرچند رشد منابع اگر در قالب طرح‌های مدون و برنامه‌ریزی شده صورت نگیرد، ممکن است خطرناک باشد و زمینه سوء‌استفاده برخی جریان‌ها را فراهم کند. متأسفانه میزان منابع و نحوه هزینه بودجه فرهنگی در لوایح سالانه بودجه شفاف نیست و این امر علاوه بر سوء‌استفاده، موجب ناکارآمدی این منابع و تأثیر نداشتن قابل توجه در بخش فرهنگی شده است. تأمین بودجه فرهنگی از لابه‌لای ردیف‌های درآمدی بودجه که امکان نظارت دستگاه‌هایی از قبیل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور را از بین می‌برد، از دیگر مسائل بودجه فرهنگی است که نمایندگان مجلس باید به آن توجه ویژه داشته باشند. شاهد این مدعا افزایش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی است که به رغم این افزایش قابل توجه، تحرک چندانی در بخش فرهنگی کشور ایجاد نشد.
در جلسه‌ای که هیئت دولت با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان از تخصیص بودجه‌های سنگین فرهنگی، ابراز نگرانی کردند. شاید آن زمان مراکز فرهنگی متوجه نگرانی معظم‌له نبودند، زیرا می‌خواستند به کمک چنین بودجه‌هایی، توسعه فرهنگی استان‌های خود را رقم بزنند اما مسئله اینجا بود که مقام عظمای ولایت فراتر از این مسائل را می‌دیدند. ایشان می‌دانستند که مسلماً این بودجه‌ها در اکثر موارد در جایی غیر از آنجا که باید، مصرف خواهد شد. همان طورکه بعد از مدتی دیدیم بودجه‌های میلیاردی از بیت‌المال کم شد ولی فعالیت‌های فرهنگی چندان پیشرفتی که نکرد، هیچ، بعضی از فعالان فرهنگی نیز از نبود حمایت مالی و معنوی دلسرد و بی‌انگیزه شده‌اند و این زمان بهترین شرایطی را ایجاد می‌کند که دشمن ضربات خودش را محکم‌تر به ام‌القرای جهان اسلام وارد کند. بودجه افسانه‌ای که به سرنوشت نامعلومی دچار شده و در این میان خبری از هیچ کدام از سازمان‌های مدعی نظارت و احقاق حقوق ملت‌ در اطلاع‌رسانی نیست.
جواد آرین‌منش، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: «امسال بودجه فرهنگ نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته و علاوه بر افزایش اعتبارات ملی، در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ دینی یک اعتبار ۱۵۰۰میلیارد تومانی در جدولی در بودجه سال جاری به استان‌ها اختصاص پیدا کرده است تا شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برحسب اولویت‌هایی که در هر استان وجود دارد، اعتبارات را هزینه کند و این در راستای توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار دو سال پیش هیئت دولت بوده است.» درحالی که برخی بخش‌های فرهنگی از اینکه بعد از گذشت ۹ماه از سال هنوز تکلیف بودجه فرهنگی آنان مشخص نشده معترضند، زیرا دورسوم سفر دولت با گرایش فرهنگی بود و انتظار داشتند تحولات خوبی درعرصه فرهنگ اسلامی صورت پذیرد، ولی متأسفانه درعمل انتظارها برآورده نشد حتی منویات مقام معظم رهبری بر زمین ماند و همگان به اینکه چرا در تخصیص بودجه‌ها شفاف‌سازی صورت نگرفته است، اعتراض دارند.
مسئولان فرهنگی ظاهراً نمی‌دانند که باعثدلسردی و ناامیدی نخبگان فرهنگی شده‌اند. اما باید بدانند هزینه‌ای چه کم چه زیاد، از بودجه بیت‌المال کسر شده باشد و کسی در مورد جزئیات مصرف آن به مردم توضیح ندهد، افکار عمومی از آنها حساب خواهد خواست، همان طورکه مقام معظم رهبری فرمودند: «بنده هم غالباً برادران دولت را تشویق می‌کنم که به افکارعمومی توضیح بدهند و حرف بزنند.»
پرسش اصلي درباره عاقبت بودجه ميلياردي فرهنگي آن است كه چرا وقتي نه برنامه مشخصي براي اجرا در حوزه فرهنگ با يك بودجه كلان وجود دارد و نه عوامل فرهنگي يعني هنرمندان براي اين مهم آمادگي از خود نشان دادهاند، بودجهاي كلان اختصاص مييابد؟آيا ميدانيد در بسياري موارد هنرمندان متقاضي اين بودجهها به كنار زده شدهاند و استانداريها با طرحهاي مندرآوردي بياثر و خالي از وجه هنري پول را ميان وابستگان يا آنهايي كه بايد وابسته شوند(!) توزيع كردهاند. اگر چنين نيست، شفاف بگويند پولها كجا خرج شده است؟!