به گزارش خبرآنلاین، دکتر سید حسن عارفی دوشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی پارک ملت درباره اولین باری که امام را معاینه کرد گفت: ۱۲ بهمن ۵۷ بعد از سخنرانی امام در بهشت زهرا ایشان را به یک دستگاه آمبولانس منتقل کردند. من در آنجا نبض امام را گرفتم؛ همه چیز عادی و نشانه ای از اضطراب و هیجان که مساله ای قلبی ایجادکند وجود نداشت.

وی درباره اینکه چه زمانی قلب امام را معاینه کرده است گفت: زمانی که امام در آغاز انقلاب در قم بودند برای اولین بار برای معاینه قلب ایشان با هلیکوپتر به قم رفتم. نوار گرفتم و دیدم التهاب وجود دارد. آن زمان در کردستان بلوا بود.

وی افزود: در همان منزلی که امام بودند تجهیزات آوردم و سیم کشی کردم و سی سی یو آماده کردم و ۲ روز امام را بستری کردیم. بعد از ۲ روز ایشان را راضی کردیم که به تهران ببریم. امام را در شبی برفی به تهران و بیمارستان شهید رجایی منتقل کردیم.

وی با اشاره به اینکه هر روز صبح فشار امام سنجیده می شد گفت: یک روز صبح بعد از اینکه ایشان را چک کردم به تهران برگشتم ولی بعد از چند ساعت خبر دادند که حال ایشان خوب نیست، به همین دلیل به قم برگشتم.

دکتر عارفی با بیان اینکه مسائل بزرگ مانند جنگ ایشان را رنج نمی داد چون می دانستند که جنگ یعنی کشتن و کشته شدن اما مسائل عاطفی امام را ناراحت می کرد افزود: بعد فهمیدم که آن روز صبح یک مادر شهید خدمت امام رسیده و لباسی را به ایشان هدیه می کند و می گوید هر دانه از این بافتنی را که بافته ام یک صلوات فرستادم؛ امام بعد از این گفته مادر شهید ناراحت شده بودند.

وی یکی از مسائلی که منجر به احساس «درد قلب» در امام شده بود را بعد از قضیه آقای منتظری عنوان کرد و گفت که بعد از «جریان نامه» ایشان دچار «درد قلب» شدند. او تصریح کرد: مسائل عاطفی و تفرقه ایشان را رنج می داد.

این متخصص قلب در پاسخ به پرسشی گفت که امام هیچ وقت جراحی قلب نشدند و تصریح کرد: تا انتها بیماری قلب امام تحت کنترل بود.

وی سرطان معده را بیماری عنوان کرد که منجر به رحلت امام شد و گفت: در آزمایش هایی که در یک روز جمعه انجام دادیم مشخص شد که ایشان دچار سه زخم بزرگ در معده شده اند. تشخیص اولیه پس از نشانه های خونریزی و آزمایش، سرطان معده بود. سرطان معده امام از نوع نادر بود که به صورت برق‌آسا جلو می رفت.

وی با اشاره به اینکه پس از آزمایش های اولیه ۷۰ نفر از اطبا را دعوت کردیم افزود: به نتیجه رسیدیم که باید آندوسکوپی و رادیوگرافی مجدد انجام دهیم. پس از این یقین شد که امام دچار سرطان معده شده اند.

دکتر حسن عارفی در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی های اخلاقی امام در تعامل با پزشک معالج خود گفت: امام۱۰۰ درصد دستور پزشک را اجرا می کردند و دارویی که می دادیم تا آخر مصرف می کردند. امام وقتی بیمار می شدند به معنی واقعی کلمه مریضی حرف گوش کن بودند.

وی درباره اینکه آیا امام خمینی اعتقادی به طب سنتی داشتند گفت: امام به هیچ وجه غیر از آن چیزی که ما به عنوان پزشک برای ایشان تجویز می کردیم از چیز دیگری استفاده نمی کردند.