روزنامه تهران امروز نوشت:

علی شاه حاتمی می‌گوید بهتر بود شعار جشنواره فجر در آخر دوره قبل اعلام می‌شد تا فیلم هایی که امسال راهی جشنواره فجر می‌شود با این محوریت دنبال می شدند.

شعار جشنواره فجر امسال که با عنوان «اخلاق، امید و آگاهی» مطرح شده، شعاری است که همه قسمت‌های آن خوب و مهم است، به شرط آن که بتوان این ویژگی‌ها را در جامعه متبلور کرد. ما باید این ویژگی‌ها را در فیلم‌های ساخته شده در کشور خود ببینیم.

وی اضافه کرد: مهم ترین ویژگی این شعار کلمه «امید» است، کلمه ای که خیلی در جامعه ما تاثیر‌گذار است اما مشاهده می شود که این واژه مهم، امروزه از فیلم های ما رخت بسته است. در اصل، جامعه ای که امید و اخلاق نداشته باشد چه جامعه‌ای می تواند باشد؟

شاه‌حاتمی اضافه کرد: جامعه بدون اخلاق و امید - بخصوص امید - یک جامعه مرده است. فیلمسازها می‌توانند این ویژگی را دنبال کنند و سرلوحه کار خود قرار دهند. ارزش اخلاق و امید، ارزش هایی هستند که امروزه در فیلم های ما کمرنگ شده اند. اگر سینما بتواند آن را به جامعه تزریق کند، ما می‌توانیم جامعه پر نشاطی داشته باشیم.

کارگردان شناخته شده سینمای دفاع مقدس در ادامه گفت: از نظر من، این شعار در حال حاضر برای جشنواره تنها در حد شعار است، شاید تنها یک یا دو فیلم را با محوریت این شعار مشاهده کنیم، امیدوارم برای سال‌های بعد اینگونه شعارها زودتر مطرح شود تا بتوانیم با ساخت کارهایی در راستای هر شعار، آن را بیشتر عینیت بخشیم.

شاه‌حاتمی تصریح کرد: به نظر من، باید این شعار در انتهای جشنواره فجر سال گذشته در نظر گرفته می‌شد تا کارهایی که برای امسال ساخته می‌شود حول این محور ساخته شود اما این شعار زمانی مطرح شده که تمام فیلم‌ها به مرحله نهایی خود رسیده‌اند. در کشور ما در ابتدای هر سال، آن سال به یک شعار نامگذاری می‌شود، چه اشکالی دارد مثل نامگذاری سال‌ها، در پایان جشنواره پارسال هم این شعار عنوان می‌شد تا فیلمسازهای علاقه مند بتوانند تلاش خود را بکنند و حول این شعار پیش روند. وی در عین حال گفت: نظر من این نیست که جوری برنامه‌ریزی کنیم تا تمام فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره با محوریت این شعار ساخته شوند، اما بعضی فیلمسازها می‌توانند به خواست خود با توجه به این موضوع فیلم خود را بسازند.

گفتنی است علی شاه‌حاتمی، از منتقدان جدی سینمای این سال‌هاست و قبلا هم در مصاحبه‌ای جنجالی با برنامه تلویزیونی «نشانی»، به شدت از فیلم «اخراجی ها» انتقاد کرده بود.

شاه‌حاتمی آنجا در مورد مدیریت فرهنگی گفته بود که او سریالی از ماجرای گردان حنظله ساخته اما چندین سال است که این سریال در صدا و سیما خاک می خورد، این چه مدیریت فرهنگی است که اجازه نمی دهد حقیقت های تلخی که در جبهه ها بر ما رفت را نشان دهیم؟

دو گردان در جنگ تحميلي عراق عليه ايران بودند که از این دو گردان که به عملیات رفته بودند فقط ۵-۶ نفر زنده ماندند خیلی هایشان بر اثر تشنگی شهید شدند، اين اتفاق در کربلا هم رخ نداد. نیفتاد، شما در کربلا نمی بینید يک نفر به خاطر تشنگی شهید شود اما در این گردان که در تونلی مانده بودند اینها به خاطر تشنگی شهید شدند.