سریال طنز و نوار مشکی عزای عمومی! /عکس

نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی عصر شانزدهم دی‌ ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد. این نفتکش پس از حدود هشت روز سوختن به روی آب، روز گذشته به‌ طور کامل در آب‌های چین غرق شد و ۳۲ سرنشین آن همگی جان باختند.

شب گذشته در حالی که هموطنانمان در غم جان باختن خدمه کشتی سانچی عزادار بودند، شبکه‌های تلویزیونی هم به نشانه‌ی همدردی با بینندگانشان از نوار مشکی در گوشه‌ی سمت چپ خود استفاده کردند؛ با این حال در اقدامی عجیب همزمان با استفاده از نوار مشکی در این شبکه‌ها، پخش برنامه‌های روتین طنز شبانه نیز قطع نشد.

البته پخش مجموعه‌های طنز در شبکه‌های تلویزیونی در حالی ۲۴ دی ماه ادامه یافت که هنوز عزای عمومی به صورت رسمی در کشور اعلام نشده بود و سازمان صداوسیما هم به منظور همدردی با غم از دست دادن ۳۰ جوان ایرانی که در نفتکش سانچی حضور داشتند، نوار مشکی را در گوشه تصویر شبکه‌های تلویزیونی خود قرار داد. این اقدام که در ذات خود قابل تحسین است، با پخش برنامه‌های طنزی چون سریال «لیسانسه‌ها» و «خنده‌بازار» به چالش کشیده و با انتقادهایی نیز همراه شد.

البته با توجه به دربرگیری بالای برنامه‌های صداوسیما، نمی‌توان انتظار داشت که رسانه ملی تمامی برنامه‌های خود را متناسب با این غم ملی تغییر دهد؛ اما به نظر می‌رسد می‌توان این توقع را داشت که حداقل در نخستین ساعات و روزهای اعلام فجایعی از این دست، از پخش برنامه‌های طنزمحور جلوگیری شود.

به هر حال این اقدام صداوسیما از شب گذشته نقل شبکه‌های اجتماعی شده است و بسیاری از کاربران این اقدام را مورد نقد قرار دادند. در این راستا مضمون کلی انتقادات به همراهی نکردن صداوسیما با حال و هوای عمومی جامعه اشاره دارد و اینکه در این شرایط اصلا چه کسی حوصله دیدن برنامه‌های طنز را دارد!

 

پخش خنده بازار همزمان با استفاده از نوار مشکی در نسیم

 

پخش سریال لیسانسه‌ها همزمان با استفده از نوار مشکی در شبکه سه

برخی از کاربران نیز عنوان کرده‌اند که گذاشتن نوار مشکی گوشه تصویر فقط به منظور آرام کردن منتقدانی است که در موارد مشابه پیشین، صداوسیما را به دلیل استفاده نکردن از نوار مشکی محکوم کرده بودند.

 نفتکش ایرانی سانچی ۹ روز پیش در آب‌های ساحل شرق چین با کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد که این حادثه در نهایت روز گذشته به تایید مرگ ۳۲ پرسنل آن و غرق شدن کشتی انجامید.