«بیست متری» روایت 4 قشر از دهه 60

رضا بهرامی کارگردان «بیست متری» درباره اجرای این اثر نمایشی که در تماشاخانه باران روی صحنه است گفت: خوشبختانه تا امروز بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده‌ایم رضایت‌بخش بوده است اما فیلتر شدن فضای مجازی و شلوغی هایی که پیش آمد در اوایل اجرا لطمه زیادی به ما زد و باعث شد مخاطبان بسیاری را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات نمایش در دهه ۶۰ رخ می دهد، بیان کرد: نسل ما و نسل قبل از ما دهه ۶۰ را به عنوان دهه ای می شناسیم که در آن افراد زندگی خود را با اندک امکانات آن زمان می ساختند اما متاسفانه در این سال ها کسی برای به دست آوردن خواسته اش تلاش زیادی نمی کند و اگر در زندگی شخصی و خانوادگی و یا مسایل کاری و اجتماعی به مشکلی بر بخورد به جای مبارزه و تلاش برای درست کردن امور به دنبال جایگزین می گردند. پیشرفت تکنولوژی و استفاده نادرست از فضای مجازی نیز لطمه زیادی به مردم زده است.

بهرامی درباره ویژگی های نمایش یادآور شد: نمایش «بیست متری» پیش از این با نام «بیست متری جوادیه» با کارگردانی کهبد تاراج نویسنده نمایشنامه به صحنه رفته است و از آنجا که در آن زمان من به دلیل سفری که در پیش داشتم، نتوانستم کار را به صحنه ببرم در آن کار به عنوان مشاور کارگردان حضور داشتم ولی تصمیم گرفتم خودم مجدد نمایش را با دیدگاه و رویکردی جدید اجرا کنم چون این نمایش نقدی اجتماعی را مطرح می کند و ایستادگی و مبارزه مردم دهه ۶۰ در مقابل مشکلات آن زمان را به تصویر می کشد در حالی که مردم با بهترین امکانات و تکنولوژی امروزی نمی توانند زندگی خوبی داشته باشند و انگار چیزی در زندگی شان کم است.

این کارگردان متذکر شد: برایم اهمیت زیادی داشت که چنین مسایلی را در نمایش مطرح کنم. این نمایش اثری اپیزودیک است که در چهار مونولوگ با رویکردی اجتماعی، فرهنگی، هنری و سنتی اجرا می‌شود به این ترتیب که چهار روایت از چهار نفر از اعضای محله جوادیه که در دهه شصت گم شده‌اند، روایت می‌شود. مدت‌ زمانی در اختیار این چهار نفر قرار گرفته است تا در محله خود بچرخند و خودشان را تعریف کنند.

وی در پایان صحبت هایش درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: در این نمایش قدرت بازی بازیگران مهم است بنابراین تصمیم گرفتم صحنه خالی باشد و تصویرسازی ها بیشتر توسط بازیگران و بدون اکسسوار انجام گیرد.

نمایش «بیست متری» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی تا ۲۹ دی‌ماه هر شب ساعت ۱۹ در تئاتر باران روی صحنه می رود. رضا بهرامی، سارا الهیاری، امیر عدل‌پرور و هومن بنایی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.