«امپراطور جهنم» فیلمی علیه داعش و آل سعود

«امپراطور جهنم»، عنوان تازه ترین فیلم پرویز شیخ طادی است. فیلمی که موضوع آن به تحولات اخیر غرب آسیا و رشد گروه‌های تکفیری مرتبط است و به ریشه زاد و ولد و پرورش گروه‌های تکفیری از جمله داعش در منطقه می‌پردازد. شنیدن موضوع فیلم در کنار دیدن عکس استاد علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در ظاهری جدید برای بسیاری از مخاطبان تازگی داشت. طبق شنیده‌ها او در این فیلم در یک نقش حساس و دشوار که با پیچیدگی و سختی همراه است، بازی کرده و در شمایل و شخصیت یک مفتی عربستانی ظاهر شده است. یک نقش منفی که زندگی یکی از مفتی‌های عربستان در فرانسه را نشان می‌دهد.

4 سال تحقیق و نگارش

شیخ طادی طبق آنچه پیش از این مطرح کرده است، چهار سال روی تحقیق و نگارش و مراحل مختلف پیش تولید این اثر سینمایی وقت گذاشته و مهم‌ترین اشاره آن به موضوعات روز منطقه غرب آسیا از جمله شیوع خشونت، کشتار، تکفیر و اختلافات قومی و مذهبی در این نقطه حساس از دنیاست؛ اثری که در مدت چهار ماه در ایران و برخی کشورها از جمله قبرس و مجارستان فیلمبرداری شده. بخش مهمی از فیلمبرداری در ایران صورت گرفته است و تکنیک پرده آبی یا کروماکی در آن کارکرد ویژه‌ای داشته، داستان این فیلم هیچ ربطی به ایران ندارد و در کشور فرانسه می‌گذرد.

بازی خاص علی نصیریان در 83 سالگی

به گفته پرویز شیخ طادی، کارگردان امپراطور جهنم، علی نصیریان در این فیلم بر اساس مطالعه تحقیقات مستند از پشت پرده تروریسم در منطقه به شناخت و ایفای این نقش پرداخته و با یک بازی درخشان و حرفه‌ای مانند همیشه مخاطبان را حیرت‌زده خواهد کرد.

همچنین محمد خزاعی، تهیه‌کننده این فیلم درباره نقش علی نصیریان می‌گوید: استاد علی نصیریان با توجه به سنشان یک نقش سخت را بازی کرده‌اند که نقش یک مفتی عربستان است به نام ریاض. این مفتی مبارزات خود را از دل اروپا آغاز می‌کند. ضمن این‌که فضای فیلم در اروپاست و فقط برخی لوکیشن‌ها در ایران بازسازی ‌شده‌اند.

فرخ نعمتی، دیگر بازیگر این فیلم سینمایی هم درباره حضور علی نصیریان در امپراطور جهنم و ایفای نقش یک مفتی عربستانی توضیح می‌دهد: بازی درخشانی از آقای نصیریان خواهیم دید که در یک نقش بسیار دشوار، بخوبی از پس آن برآمده است.

او می‌گوید: جدا از علاقه شخصی به این بازیگر و شخصیت بارزشان، جایگاه علی نصیریان در بازیگری برایم بسیار مهم است و او را یک معلم و الگو برای خودم می‌دانم.

حساسیت این فیلم در میان کشورهای منطقه

گروه سازنده امپراطور جهنم با ارائه آن به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر موفق شدند به جمع 22 فیلم بخش مسابقه این رویداد مهم سینمایی بپیوندند. فیلمی که به گفته محمد خزاعی تهیه‌کننده موضوعی بسیار استراتژیک دارد و به دلیل حساسیت‌ها در سکوت خبری ساخته شد، اما حالا برای اکران آماده است.

در امپراطور جهنم بازیگرانی چون علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی و کوروش زارعی در کنار تعدادی بازیگر خارجی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است و محمد خزاعی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است. این تهیه‌کننده که پیش از این در جشنواره‌های متعدد ازجمله جشنواره فجر و مقاومت دبیر بوده، معتقد است حضور چنین اثری در جشنواره به‌دلیل موضوع و ساختار آن مهم است. او می‌گوید: امپراطور جهنم به دلیل نگاه به وقایع روز، فیلمی حساس است و از لحاظ پروداکشن نیز یکی از عظیم‌ترین فیلم‌هایی است که امسال در جشنواره فیلم فجر خواهیم دید.

تهیه‌کننده امپراطور جهنم همچنین تاکید می‌کند جلوه‌های ویژه رایانه‌ای این فیلم در تاریخ سینمای ایران کم سابقه است و 90درصد فیلم، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای دارد.

کم‌کاری در حوزه تولید فیلم‌های استراتژیک

در حالی که در حوزه جنگ‌های منطقه‌ای و داعش نزدیک به 20 فیلم در اروپا و هالیوود تولیدشده، ولی در ایران جز یکی دو فیلم اثر قابل‌اعتنایی تولید نشده است. همه اینها باعث شده است گروه‌هایی دست به کار شوند و یک وظیفه بین‌المللی و ملی را بر دوش خود ببینند که این مسائل را بیان کنند و به پشت پرده این جریان‌ها بپردازند. بی تردید برای مردم هم جذاب است که اتفاقات پشت پرده منطقه را در قاب سینما ببینند.

امپراطور جهنم فیلم مهمی است، فیلمی که پیش بینی می‌شود حساسیت رسانه‌ها بویژه رسانه‌های عرب زبان را برانگیزد. چرا که برای نخستین بار به ریشه‌های تروریسم می‌پردازد و نقش آل‌سعود و کشورهای دیگر را که خودشان هم درحال قربانی شدن هستند به تصویر کشیده است. فیلم و مضمون آن بسیار قابل‌اعتنا و دارای اهمیت است و طبق شنیده‌ها و به پشتوانه کارنامه شیخ طادی ساختار خوبی هم دارد. باید منتظر ماند و دید که این فیلم چه شرایطی را در جشنواره پیش رو خواهد داشت.

پرویز شیخ طادی، کارگردان امپراطور جهنم، فیلم‌هایی چون روزهای زندگی، پشت پرده مه، شکارچی شنبه و دفتری از آسمان را در کارنامه دارد. علی نصیریان و شیخ طادی قبل از امپراطور جهنم در «شکارچی شنبه» که اثری ضدصهیونیستی بود هم با یکدیگر همکاری کرده بودند.