منشور مستند انقلاب اسلامی؛ هدایتگر هنرمندان/عکس
در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری روی صحنه آمد و بیان کرد: منشور مستند انقلاب اسلامی تنها منحصر به مستند نیست و در بخش های دیگر هم راهگشا خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه مستندسازان در معرفی انسان ها و انقلاب اسلامی موفق بوده اند، بیان کرد: من گمان می کنم هنرمندان گاهی به حوادث عظمت می دهند اما بعضی حوادث به قدری بزرگ هستند که هنر از بیان و معرفی آنها باز می ماند مثل انقلاب اسلامی. گاهی از عناصری استفاده می شود که به حقیقت لطمه می زند اما مستند این ویژگی را دارد که حقیقت را به درستی بیان می کند.
 

منشور مستند انقلاب اسلامی

 

 
رییس حوزه هنری بیان کرد: پیش از این مقام معظم رهبری عنوان کرده بودند که دوست دارند با مستندسازان دیداری داشته باشند و این اتفاق امسال ۲۲ دی ماه رخ داد. در این دیدار حضرت آقا به پرسش های دوستان پاسخ هایی دادند و بسیار جلسه خوبی بود.
 
سپس سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما اظهار کرد: خدا را شاکرم که پیام حضرت آقا فرصتی را داد تا با هم دیداری داشته باشیم. 
 
وی افزود: جریان مستندسازی انقلابی در این سال ها همپای سینمای داستانی و حتی جلوتر از آن در عرصه هنر انقلاب حضور داشته البته این به واسطه تلاش مستندسازان است. 
 
غفوری عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره هنر و مستندسازی انقلابی صحبت کنیم منظور ما تنها انقلاب ۵۷، جنگ تحمیلی و ... نیست هرچند حتما یک بخش مهمی از آن، همین موضوعات است. ما موظفیم درباره آنچه که در منطقه می گذرد مستند بسازیم. ما موظفیم درباره بحران های امروز جامعه مثل بیکاری، مشکلات اقتصادی و ... نیز مستند بسازیم. مستندساز انقلابی کسی است که به درد جامعه بپردازد و راه حلی بیابد زیرا زیبنده جامعه اسلامی نیست که چنین مشکلاتی داشته باشد نکته مهم این است که اگر می خواهیم درباره این مسایل مستند بسازیم جامعه را ناامید نکنیم.
 
وی تاکید کرد: در دیدار با رهبری هم ایشان تأکید کردند که حواستان باشد تا جامعه ناامید نشود پس ما باید با ارایه راه حل مستند بسازیم. آنچه که می تواند راهنمای ما باشد این است که نگاه انقلابی خود را حفظ کنیم و تعریف و تمجیدها باعث نشود که مغرور شویم. حفظ روحیه انقلابی می تواند کمک کند نگاه درست به جامعه انتقال پیدا کند. سینمای مستند به این خاطر موفق بوده که تلاش کرده نگاه درست را به جامعه منتقل کند.
 
در ادامه محسن برمهانی از مستندسازان کشورمان عنوان کرد: من توفیق حضور در جلسه ای را که در خدمت حضرت آقا برگزار شد، نداشتم اما بعد از دیدن پیام ایشان حال خوبی پیدا کردم. 
 
وی افزود: حوزه مستندسازی و مستندسازان انقلابی در سال های اخیر قابلیت خود را پیدا کرده و حالا مستندسازان انقلابی باید بدانند که حرف خود را برای آن سوی مرزها چگونه بیان کنند. استفاده از متریال هم بسیار مهم است و من خواهش می کنم که دوستان کپی رایت را رعایت کنند.
 
در ادامه مهدی نقویان مستندساز روی صحنه آمد و گفت: در ابتدا باید بگویم این روزها به دلیل پخش مستند «خارج از دید» هجمه شدیدی به آقای طهماسب شده که فکر کردم بهتر است ادای احترامی به او بکنم.
 
وی سپس پیامی را که درباره شیوه مستندسازی انقلابی نوشته بود، خواند.
 
سپس محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چیزی که در دیدار رهبری برای من جالب بود این بود که ایشان خیلی خوب به صحبت ها گوش می کنند. من از آن جلسه متوجه شدم که به دور از هیجانات جوانی باید به سکون برسیم و مسایل غیر مهم را کنار بزنیم و به مسایل مهم بپردازیم. خیلی از ما به مسایل غیرمهم گرفتار شده ایم و آن جلسه یک جلسه عملیاتی بود و تنها برای دلخوشی ما نبود.
 
بعد از صحبت های یزدی، محمدمهدی خالقی از مستندسازان که در دیدار رهبری حضور داشته، قسمتی از صحبت های مقام معظم رهبری در این دیدار را خواند.
 
سپس بهروز نورانی پور کارگردان عرصه مستند روی صحنه آمد و اظهار کرد: خیلی از کشورها امروزه از حوزه مستند بین الملل استفاده می کنند با این وجود امروزه در کشور ما ناعدالتی های زیادی نسبت به سینمای مستند از اکران گرفته تا بودجه بندی وجود دارد. در واقع ما هنوز به این درک نرسیدیم که این محصول را به سبد خانواده ها اضافه کنیم. به یاد دارم در زمان ساخت A ۱۵۷ هیچکس حاضر نمی شد عوامل ما را به عنوان یک انسان در آن سوی مرزها بیمه کند که این نشان از این بی عدالتی ها  دارد.
 
وی افزود: سینمای مستند قابلیت هایی دارد که می تواند کمک کند تا از آن برای اهداف کلان جامعه و نظام بهره برداری کنیم.
 
در ادامه فیلمی از دیدار رهبری با مستندسازان پخش شد.
 
سپس نادر طالب زاده عنوان کرد: این منشور سیگنالی است که مورد تأیید است. دوستان مستندساز انقلابی میوه جدیدی هستند و با توجه به اینکه انقلاب از ابتدا مورد هجمه بوده لازم بود تا نیروی جدیدی وارد این عرصه شوند. این قدرت مستند است که همه را از هر طیفی به خود جلب می کند. 
 
سپس منشور مستند انقلاب اسلامی به دست نادر طالب زاده رونمایی شد و وی متن این منشور را قرائت کرد.