حواشی ناتمام جشنواره تئاتر فجر/نمایشی که توقیف شد

رویا میرعلمی در حساب اینستاگرامی خود اعلام کرده است نمایش «روز عقیم» در جشنواره تئاتر فجر توقیف شده است.

گویا حواشی جشنواره ۳۶ تئاتر فجر تمامی ندارد. پس از انتشار مطلبی درباره آرش غفاریان در یک سایت خبری و انتصاب او به برخی جریان‌های سیاسی، این بار نمایش «روز عقیم» حسین کیانی حاشیه‌ساز شده است.

در حالی که حسین کیانی پیش از آغاز جشنواره در نامه‌ای خواهان خروج از آن شده بود، فرهاد مهندس‌پور از نمایش او دفاع کرده و تأکید کرده بود هیچ کس حق دخالت در امور فجر را نخواهد داشت. مهندس‌پور حتی پس از مدت‌ها دست به قلم می‌شود و برای نمایش کیانی یادداشتی می‌نگارد.

با این حال، رویا میرعلمی، بازیگر نمایش «روز عقیم» و همسر حسین کیانی در حساب اینستاگرامی خود اعلام کرده است این نمایش توقیف شده است. البته باید به این نکته توجه کرد نمایش حسین کیانی با تمام حواشی و محتوایش به شکل کامل در تماشاخانه باران روی صحنه رفته بود.

میرعلمی با انتشار تصویری با عنوان توقیف نوشته است «با عنایات مکرر مرکز هنر‌های نمایشی اجرای نمایش روز عقیم در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توقیف شد و این در حالی است که این نمایش در جدول جشنواره گنجانده شده و قرار بود ما فردا در دو سانس شش و هشت و نیم شب روی صحنه برویم و این در حالی است که گروه اجرایی ما با تمام سختی‌ها و کاستی‌ها تمرین کرده، آماده بودیم برای اجرا و این در حالی است که ما نخواسته بودیم در جشنواره باشیم و از ما دعوت شده بود و این در حالی است که ساعت ده شب همین امشب این حکم به حسین کیانی ابلاغ شد و این در حالی است که ما اصلاً حال خوبی نداریم همین.»

در مطلب رویا میرعلمی چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه «روز عقیم» بر آمده از شورای ۷۰ نفره بوده و دعوت شده دبیر جشنواره نبوده است. یعنی نمایش به خواست گروه قصد حضور در فجر را داشته است. نکته مهم دیگر آن است که مشخص نیست حکم ابلاغ شده از جانب چه کسی یا چه ارگانی بوده است.

در این باره هنوز اداره کل هنر‌های نمایشی - که در مطلب میرعلمی مرکز هنر‌های نمایشی آمده است - نسبت به وقایع دیروز تاکنون واکنشی نشان نداده است.