«مهران مدیری» انتخابی اشتباه برای «هفت»

دو سالی از آخرین برنامه «هفت» که در سری سوم روی آنتن شبکه سه سیما رفت، می‌گذرد و در این مدت هرچندماه یکبار در رسانه‌ها حرف‌هایی درباره ادامه تولید این برنامه شنیده می‌شد.

این برنامه در طول پخش خود به واسطه حضور مجریان مختلف شرایط متفاوتی را تجربه کرد و حالا در آستانه آغاز جشنواره فیلم فجر یکی از جذابترین بخش‌های مربوط به «هفت» انتخاب مجری این برنامه است.

طبق اعلامی رسمی مدیران تلویزیون، «مهران مدیری» که تا به حال همه او را با کارگردانی طنز در تلویزیون و البته یک تجربه کارگردانی در سینما می‌شناسند، به عنوان مجری این برنامه سینمایی انتخاب شده است. حال سوال اینجاست مدیری که سابقه‌ای در اجرای برنامه‌های جدی، تخصصی و زنده ندارد، آیا از عهده اجرا و نقد و بررسی برنامه «هفت» آن هم در ۱۰ روز برگزاری جشنواره فیلم فجر برخواهد آمد یا نه؟ برخی خیلی موافق این انتخاب هستند و برخی هم آن را شوخی تلویزیون با سینماگران می‌دانند. در این گزارش با چند تن از منتقدان درباره این انتخاب به گفت‌وگو نشستیم.

 آذین: اجرای مدیری «هفت» را متحول نمی‌کند

«جبار آذین» منتقد سینما و تلویزیون، درباره اجرای مهران مدیری در برنامه «هفت» گفت: برنامه «هفت» با اجرای مهران مدیری متنوع می‌شود، ولی متحول نه!

وی ادامه داد: برنامه سینمایی هفت، علی رغم آنکه در طول حیات خود، به دلیل نوع نگاه در مدیریت، تولید و اهداف و اجرای افراد مختلف، فراز و فرود فراوان داشته و بار‌ها میان گرایش‌های سینمایی و سیاسی و گروهی، دست و پا زده است، اما از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شود.

چاره اندیشی سازندگان «هفت»

این منتقد افزود: پس از تعطیلی موقت آن، این روز‌ها گروه سازنده‌اش، برای تداوم حیات و تولید و پخش هفت، با بازنگری مجدد بنا دارند در دوره جدید، همراه با برنامه‌ریزی هدفمند سینمایی و پرهیز از مسائل و اجرا‌های مساله ساز، هفت را به صورتی متفاوت، حرفه‌ای، جذاب و تاثیرگذار و محترم‌تر از گذشته تولید و پخش کنند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش گروه هفت برای تولید برنامه‌ای سینمایی گفت: با آنکه هنوز و همچنان تغییرات پشت صحنه‌ای هفت برای یافتن یک مجری ثابت، با سواد و کاربلد رسانه‌ای و سینمایی و ایجاد آیتم‌های جدید برای آن ادامه دارد، موقعیت ویژه دهه فجر و برگزاری دورهمی فیلم فجر، شرایطی را فراهم کرد تا سینمایی‌ها و تلویزیونی‌ها یکبار دیگر دست بهم داده و برای پاسخ مناسب به این موقعیت و بهره‌گیری از آن چاره اندیشی کنند.

آذین ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته میان دست اندرکاران دورهمی منتسب به فیلم فجر که چند دوره است از ارزش‌ها و استاندارد‌های هنری و سینمایی و اجتماعی فاصله گرفته و مدیران تلویزیون، قرار شد تا با حضور یک چهره مقبول تلویزیونی و اجتماعی به عنوان مجری هفت، افزون بر رهانیدن دورهمی فیلم فجر از حاشیه‌های فراوان که امسال سعی می‌شود، خنثی و محافظه کارانه برگزار گردد، برنامه در انزوا مانده هفت را هم از نو احیا کرده و زمینه ساز تداوم تولید یک هفت متفاوت، آموزش محور و پرمخاطب و یاری رسان به سینما باشند.

«هفت» با تغییر مجری به خواسته‌های خود نمی‌رسد

وی در ادامه بیان داشت: گزینش مهران مدیری، هنرمند مطرح و شناخته شده و طناز تلویزیون و سینما برای دستیابی به اهداف یاد شده، حاصل گپ‌وگفت آن‌ها و گزینش سازندگان هفت است. به ظاهر اجرای مدیری در برنامه هفت ویژه دورهمی فیلم فجر، مقطعی خواهد بود و در مورد حضور دائم او یا فرد دیگر در هفت، مذاکره‌ای نتیجه بخش صورت نگرفته، ولی حتی اگر مدیری مجری ثابت آن شود، چنانچه مسائل و گرایش‌های متنوع فکری عوامل این برنامه و مشکلات آن، همگرایی و حل نشده باشد، تنها با تغییر مجری به خواسته‌های خود و ارائه یک هفت مطلوب اهالی سینما و جامعه دست نخواهد یافت، بخصوص که سپردن هدایت این برنامه در سری‌های قبل به مجریان، برای سازندگان آن و سیما بدون مساله و حاشیه نبوده است.

این منتقد ادامه داد: از همین رو اجرای چند روزه هفت توسط مهران مدیری، شاید بتواند در حد ایجاد تنوع و روشن شدن دوباره چراغ هفت و نجات موقت دورهمی فیلم فجر ازهجمه‌ها ضد اشتباهات و انحراف‌هایش، کارکرد محدود داشته باشد، ولی حضور او درآن با توجه به خصوصیات مدیری که اهل باج دادن به باند‌های سینمایی نیست و این رویکرد، هفت را با ماجرا‌های تازه روبرو می‌کند و عوامل آن دیگر دنبال دردسر نمی‌گردند، به معنای تداوم حضور او و تغییرات لازم مضمونی و محتوایی و اجرایی هفت نیست.

وی در ادامه بیان داشت: درباره هفت جدید با مدیری یا بدون او و فرم و محتوا و اجرا و بازخوردهایش، باید پس از اجرای ده روزه آن توسط مدیری و پخش سری جدید به بحث و نقد نشست. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که هفت، در دهه فجر برای شبکه سوم سیما، اجرایی به نسبت سرگرم کننده و متنوع را با حضور مهران مدیری رقم زند و برای آن تماشاگر آورد، اما این به مفهوم تغییر و تحول اصولی و اساسی هفت نخواهد بود.

دهقان: با انتخاب مدیری، مسئولان می‌خواهند خوب ظاهر شوند

«خسرو دهقان» منتقد سینما و تلویزیون گفت: الان طوری شده که مهران مدیری برای هر برنامه‌ای مناسب است چراکه نمی‌خواهد کار عجیب و غریبی انجام دهد و می‌تواند روی جذب کردن تعدادی افراد تاثیر بگذارد و این قابلیت را دارد که با نامش بعد از مدتی تحولی بوجود آورد که تلویزیون را در آینده صاحب «هفت» دیگری کند. مدیری برای برنامه «هفت» انتخاب شایسته و مدبرانه‌تر و مدیرمآبانه‌تر و همراه با تعقل بیشتر است.

وی ادامه داد: تلویزیون می‌خواهد با وضعیت جدیدی وارد عرصه برنامه «هفت» شود. خارج از اینکه برنامه «هفت» برای تلویزیون مهم باشد، مسئولین می‌خواهند خوب ظاهر شوند حال ممکن است این مجری مناسب این برنامه نباشد.

انتخاب مدیری سیاست‌مدارانه‌تر است

دهقان در ادامه افزود: تلویزیون باید بعد از این همه افتان و خیزان برگ برنده رو کند. انتخاب مدیری مقداری سیاست‌مدارانه‌تر است تا اینکه بخواهیم به این فکر کنیم مدیری شایسته و کاربلدتر از سایر مجری‌هاست. محبوبیت مدیری و اینکه از جنس موضوع برنامه است، مهم بوده، او از سینما آنقدر‌ها هم دور نیست و مجری برنامه کشاورزی و پزشکی هم نیست که بگوییم کاملا از موضوع دور است.

وی با اشاره به اینکه مدیری در این سال‌ها در سینما و چالش‌هایش کمتر حضور داشته است، بیان داشت: سینما، برای تلویزیون آنقدر مهم نیست که مخاطبش مهم است. مخاطب سینما با تلویزیون خیلی فرق دارد و ممکن است برخی افراد حتی سال‌ها به سینما نروند، اما همه تلویزیون را می‌بینند.

مدیری نمی‌گذارد به کسی بربخورد!

دهقان در ادامه درباره اداره بحث‌های چالشی توسط مدیری در برنامه «هفت» افزود: چرا فکر می‌کنید مدیری از عهده گفت‌وگوی چالشی برنمی‌آید؟ این برنامه هم یک جور دورهمی است و در همین برنامه «دورهمی» که مدیری اجرا می‌کند، مگر چالش وجود ندارد؟ اتفاقا فکر می‌کنم مهران مدیری طوری اجرا می‌کند که به هیچکس برنخواهد خورد و کسی را ناراحت نمی‌کند و اگر هم ناراحت کند با یک شوخی تلطیفش می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: تلویزیون با انتخاب مدیری می‌خواهد وارد قضیه جشنواره فیلم فجر بشود و نشود و به همین خاطر چه کسی بهتر از مهران مدیری؟ و او هم که سابقه زیادی در انجام کار‌های مختلف دارد به نظرم انتخاب بدی نیست و از آنجایی که انتخاب سیاست‌مدارانه‌ای است، در نهایت تلویزیون برنده ماجرا خواهد شد و مخاطبانش را حفظ و جذب خواهد کرد.

 برای تلویزیون فقط پخش شدن «هفت» مهم است

این منتقد درباره اینکه برنامه‌های سینمایی معمولا جدی هستند و مردم تا به حال اجرای جدی از مدیری ندیدند، بیان داشت: با حرف شما موافقم و اینکه ممکن است مردم در وهله اول درباره اجرای او گارد داشته باشند، اما باید برنامه را ببینیم و بعد درباره‌اش صحبت کنیم. در هر صورت معتقدم مدیری آدمی است که می‌تواند از آستینش کبوترجدید دربیاورد و به عبارتی توانایی بالایی در زمینه اجرا دارد و به خوبی از عهده عوض کردن فضا برمی‌آید. در دورهمی گاهی اوقات اگر در اوج شوخی به چهره‌اش نگاه کنید می‌بینید که خشونت مطلق است، اما اینکه آیا کسی متوجه می‌شود یا نه بحث دیگری است.

دهقان با اشاره به محتوای برنامه «هفت» نیز افزود: اینکه سینما و نقد و .. چیست، در مرحله چندم قرار می‌گیرد و برای تلویزیون فقط روی آنتن رفتن این برنامه مهم است.

وی درباره رقابت «هفت» با سایر برنامه‌های سینمایی ایام جشنواره فیلم فجر نیز گفت: «هفت» در کنار این برنامه‌ها گل درشت‌تر است و این را از نظر خود برنامه، نامش، مجری و جشنواره می‌گویم.

درستکار: «مدیری» انتخاب اشتباهی برای «هفت» است

«رضا درستکار» منتقد سینما و تلویزیون درباره حضور مهران مدیری برای اجرای برنامه هفت در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: با اتفاق‌هایی که در سری آخر این برنامه افتاد، هر گزینه دیگری به جای مجریان قبلی انتخاب مناسب و خوبی است.

وی ادامه داد: تلویزیون هم بعد از ماجرای اخیر و اتفاق‌هایی که افخمی برای این برنامه رقم زد، به این نتیجه رسید که یکی از بزرگان و ستاره‌های خود را برای اجرای برنامه هفت انتخاب کند. این موضوع دو اتفاق را رقم می‌زند اول اینکه مدیری چهره جدی در این حوزه نیست و مجری برنامه‌ای سرگرم کننده است که در همان جایگاه هم موفق نیست. اما او یک شیرینی‌هایی دارد و بالاخره بعد از سی سال کار کردن در تلویزیون این هم طبیعی است که برخی موارد را یاد بگیرد.

مدیری نمی‌تواند در نقد کردن موفق باشد

این منتقد درباره اینکه آیا مدیری می‌تواند از اجرای چالشی برنامه سینمایی سربلند بیرون بیاید، گفت: این موضوع را نمی‌توان از الان پیش داوری کرد. از آنجایی که فقط بخش نقادانه برنامه «هفت» ارزشمند بود که آنرا از سایر برنامه‌ها متفاوت می‌کرد، اگر مدیری بخواهد این بخش را به عهده بگیرد توفیقی نخواهد داشت، مگر اینکه بخش نقد را به منتقدان واگذار کنند.

وی ادامه داد: طبیعتا انتخاب مدیری یک جور‌هایی دهن کجی، کوچک کردن، حقیر کردن نقد، شوخ کردن با جریان نقد و گسترش فرومایگی است. تلویزیون باید دست از خیانت به مردم و جریان‌های هنری و مردم بردارد. اهل نقد سر جای خودشان هستند و برنامه نقد برای آن‌ها است و باید به آن‌ها بسپارند.

تلویزیون از تولید برنامه‌های جدی فرار می‌کند

درستکار با اشاره به حضورش در برنامه «قاب نقد» با اجرای داریوش کاردان گفت: من دو بار در این برنامه حضور پیدا کردم. کاردان هر از گاهی طنز و ملاحتی را به خرج می‌داد و این به نظرم درست نیست. آنهم در برنامه‌ای که مخاطب جدی دارد نباید اصلا شوخی کرد و جای شوخی در آن برنامه نیست. این سیاست اشتباهی است که از مخاطب انتظار داشته باشند، به خاطر دیدن آقای کاردان صحبت‌های منتقدان را گوش کند و این توقعی نا به جا است و کسی که مخاطب این برنامه است به خاطر شنیدن نقد این برنامه را انتخاب کرده است.

وی در ادامه بیان داشت: برنامه‌های سرگرم کننده تلویزیون مخاطبان بسیاری دارند و دیگر قرار نیست تا برنامه نقادانه هم این گستره را پوشش دهد. این سبک برنامه‌های نقد، به تلویزیون ارزش علمی و جدیت می‌بخشد، اما متاسفانه تلویزیون از آن‌ها فرار می‌کند.

 مجریانی که نمی‌توانند برنامه نقادانه اجرا کنند

این منتقد افزود: بخشی از رسالت و وظایف تلویزیون سرگرم کنندگی است و آموزش دهندگی، ارتقا بخشیدن به سطح سلیقه عمومی و ... از دیگر وظایف آن‌ها است.

وی درباره حضور فرد دیگری در این برنامه به عنوان مجری گفت: متاسفانه مجریان حال حاضر تلویزیون ایران را در حدی نمی‌دانم که بخواهند برنامه نقادانه و جدی را اجرا کنند و معتقدم الان باید به جای مجری در برنامه‌ها از کارشناس استفاده کرد که خودش در این حوزه سابقه خوبی دارد.

 انتخاب مدیری برای «هفت» اشتباه است

درستکار ادامه داد: مهران مدیری فردی چند بخشی است که در بخشی از زندگی هنری خود وارد عرصه اجرا شده و هم می‌تواند موفق و هم می‌تواند ناموفق باشد. اما در مورد برنامه‌های سینمایی به طور قطع و یقین می‌گویم که مدیری در اجرای هفت موفق نخواهد بود و انتخاب اشتباهی است. دانش امروز سینمای ما خیلی متفاوت از سال‌های گذشته است و حداقل چیزی که نیاز دارد آشنایی کامل از وضعیت سینمای ایران است.

این منتقد در ادامه بیان داشت: اگر مدیری مجری هفت شود از بخش طنازانه وجودی خودش استفاده می‌کند تا ضعف هایش را بپوشاند. اما من می‌گویم وقتی فردی در جریان سینما حضور ندارد چه لزومی دارد که او را مجری برنامه سینمایی آنهم برای دهه فجر کنیم؟ کسانی مثل مدیری خودشان زیر ضرب منتقد هستند و مدیری هنوز هم یک نقد جدی از هیچ منتقدی نگرفته چراکه خودش هم جدی نیست و اثر جدی نگذاشته است و به عنوان ستاره کمدی تلویزیون ایران معرفی و شناخته شده است و حالا او می‌خواهد جریان جدی سینمای کشور را نقد و بررسی کند؟!‌ای کاش به جای مدیری یک کارشناس اجرای برنامه را به عهده داشت حتی اگر با نظریه من مخالفت داشته باشد.

وی افزود: اگر فرض بگیریم که مدیری چهره مقبول است و تلویزیون هم نهایت ولخرجی را به کار گرفته و او را آورده چراکه آدم گرانی هم هست، آیا انتخاب او برای اجرای برنامه هفت ظلم در حق مدیری نیست؟! و دیگران نمی‌گویند که مدیری این روز‌ها در همه جا حضور دارد و صندلی که به او هیچ ربطی ندارد را پر کرده و به وجهه خود آسیب زده؟! ما دوست داریم از مدیری همین جوک‌هایی که می‌گوید و حمله‌هایی که به روحانی می‌کند را ببینیم و حالا می‌خواهیم پای برنامه‌ای بنشینیم که مدیری در آن می‌خواهد از میزانسن حرف بزند و این به نظر شما خنده‌دار نیست؟!

 اکبرلو: مدیری برای اجرای برنامه‌های تفننی بهترین گزینه است

«منوچهر اکبرلو» منتقد سینما و تلویزیون درباره انتخاب مدیری به عنوان مجری برنامه سینمایی «هفت» گفت: اگر فردی مثل مهران مدیری برای اجرای برنامه‌های تفننی انتخاب شود به نظرم بهترین گزینه تلویزیون است و او با فاصله زیاد نسبت به تمامی مجری‌های دیگر بهترین است.

وی ادامه داد: برنامه «دورهمی» فقط و فقط به واسطه حضور مهران مدیری است که برای خودش مخاطبی دارد و در غیر اینصورت عملا این برنامه هم چیزی برای گفتن ندارد.

مدیری آخرین نفر لیست برنامه جدی سینمایی است

این منتقد در ادامه افزود: انتخاب مدیری برای هفت انتخاب کاملا اشتباهی است آنهم به این خاطر که در بین افرادی که او را انتخاب کردند، تعریف درستی از ویژه برنامه‌ها وجود ندارد.

اکبرلو ادامه داد: اگر قرار بود برنامه‌ای برای ایام دهه فجر ساخته شود که مردم را با فیلم و سینما بیشتر آشنا کند و حالت ترویجی و تبلیغی و پروپاگاندا برای سینما داشته باشد و شور و شوق این جشنواره را دوچندان کند، در آنصورت می‌توانستیم از مهران مدیری یا هر کمدین دیگری استفاده کنیم.

وی ادامه داد:، اما اگر قراراست برنامه مشخص و شاخصی مانند هر سال به صورت هر شبه از تلویزیون پخش شود و زوایای مختلف فجر را بررسی کرده و درباره فیلم‌ها اطلاع رسانی داشته باشد و نظر‌های هنرمندان، کارگردان‌ها و خبرنگار‌ها را درباره نوع اجرا، تغییرات جشنواره و سیاست‌گذاری‌ها مشخص کند قطعا مدیری گزینه آخر لیست مجریان تلویزیون می‌تواند باشد.

انتخاب مدیری به خاطر مشهور بودن او است

اکبرلو افزود: طبیعی است که این انتخاب فقط و فقط به خاطر مشهور بودن او است، آنهم بدون توجه به اینکه مردم او را به عنوان یک کمدین و برنامه ساز سرگرم کننده و تفریحی می‌شناسند. اگر قرار باشد صرفا بر اساس محبوبیت و مشهور بودن مجری‌ای را انتخاب کنیم به همین قیاس می‌شود مدیری را مجری اخبار و مستند هم کرد چراکه مردمی که طرفدار و مخاطب او هستند هر برنامه‌ای را به واسطه حضور او می‌بینند.

این منتقد ادامه داد: در صورتیکه این تلقی بسیار اشتباه است و ناشی از عدم شناخت امور بدیهی تلویزیون است و هر کسی در جایگاه خودش می‌تواند مخاطب آن جنس برنامه را به خود جلب کند. در حال حاضر با فاصله بسیار زیاد بهترین مجری برنامه‌های ورزشی عادل فردوسی پور است، اما انتخاب او برای یک برنامه چالشی سینمایی، تئاتر و اقتصادی یک اشتباه فاحش است. به همان نسبت انتخاب مدیری هم چنین اشتباه نادرستی است.

استفاده از موقعیت مدیری، هدف اصلی مدیران سازمان است

وی در ادامه بیان داشت: هدف اول مدیران تلویزیون از این انتخاب استفاده از موقعیت مدیری است. شاید مدیران به این فکر کردند که به خاطر وضعیتی که تلویزیون دارد ممکن است بسیاری از هنرمندان حاضر به آمدن در تلویزیون و برنامه هفت نباشند و حضور مدیری این شرایط را فراهم کند تا آن‌ها به تلویزیون بیایند. این موضوع خیلی بد است که همه حتی مخاطب عام بداند که یک شخص نه به خاطر توانایی‌های ذاتی، استعداد، تجربیات پیشین و اطلاعاتش، بلکه به این خاطر انتخاب شده که مخاطب و هنرمند دور شده از تلویزیون را جذب تلویزیون کند و این باعث نگرانی بسیاری است و خود مدیری قطعا بهتر از هر کسی می‌داند که اشرافی به مسائل سینما ندارد و بنابراین نهایتا می‌تواند مانند برنامه دورهمی و برنامه‌های سرگرم کننده دیگر چند بازیگر چهره را جلوی خود قرار دهد و با سوال‌های دم دستی و بیشتر دورهمی، به تولید برنامه بپردازد.

مدیران با این انتخاب نشان دادند که هدفشان تولید یک دورهمی سینمایی است

اکبرلو افزود: طبیعی است افرادی که متوقع هستند تا برنامه سینمایی ویژه فجر را ببینند، قطعا از این برنامه استقبال نخواهند کرد مگر اینکه در فرصت باقی مانده با مجری دیگری صحبت شود که به فضای سینما شناخت کافی داشته باشد و فراتر از سوال‌های کلیشه‌ای و دورهمی بتواند برنامه جذاب و جدی را روی آنتن ببرد.

وی در پایان گفت: در یک کلام به نظر من مدیران محترم و افرادی که او را برای این برنامه انتخاب کردند در واقع ذهنیت‌شان از ویژه برنامه جشنواره فجر یک دورهمی سینمایی است نه یک برنامه جدی و رسمی مربوط به بزرگترین جشنواره فیلم این کشور.