حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن جشنواره تئاتر فجر/تصاویر

سه شنبه سوم بهمن در ششمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش های مختلفی به صحنه رفتند که اکثرا با بازخوردهای مثبت علاقه مندان به تئاتر همراه بودند.

علاوه بر نمایش های «الیور توئیست» و «پکیج» که به ترتیب دومین و سومین شب از اجرای عمومی شان را در تالار وحدت پشت سر گذاشتند پرونده نمایش های «هملت» نیز با یک اجرا در ساعت ۱۶ در سالن اصلی تئاتر شهر و «دهن گنده» از بلژیک که در سالن ناظرزاده روی صحنه بود، بسته شد.

نمایش های «حذفیات» مهدی ضیاء چمنی از مشهد در سالن چهارسو، «قند خون» لیلی عاج در تالار سایه، «سرداب» احمد نسیم از عراق در تالار قشقایی، «ئه وان گل» غلامرضا همتیان از بیجار در تماشاخانه سنگلج، «گیس گل» ایمان سالمی از کرمان در تالار هنر، «پاشا» نازیلا ایرانزاد در تالار مولوی، «آبی مایل به صورتی» ساناز بیان در سالن سمندریان، «اگر شبی از شب های تهران مسافری» الهام ابنی در سالن انتظامی خانه هنرمندان، «موغلی پنا» علیرضا داوری از بندرعباس در تالار حافظ و «اپرای عروسکی خیام» به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی آثاری بودند که در گروه الف جشنواره به صحنه رفتند.

نمایش «حذفیات» یکی ۱۰ اثر نمایشی است که در این دوره از شهر مشهد در جشنواره حضور دارند. این نمایش که شب گذشته در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت از لحاظ فضاسازی و تا حدودی بازی ها به نمایش «شنیدن» به کارگردانی امیررضا کوهستانی شباهت هایی داشت اما ایده اصلی نمایش که چالش بین یک مادر جوان مطلقه با دختر نوجوانش است، ایده بکری بود که در اجرا نیز موفق عمل کرده و رابطه این مادر و دختر را در دنیای مدرن امروزی به درستی به تصویر کشیده بود.

مهسا غفوریان، گل آرا غفرانی و محمد رضا حسینیان بازیگران این اثر نمایشی بودند که پیش از این در مشهد اجرای عمومی داشته است  و در این دوره از جشنواره در بخش بین الملل حضور دارد.

نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان نیز که در اجرای عمومی مورد اقبال واقع شده است شب گذشته در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت و با استقبال مخاطبان همراه شد تا جایی که در اجرای دوم تعداد زیادی از مخاطبان از روی زمین و پله های به تماشای نمایش نشستند.

نسیم ادبی، آناهیتا اقبال نژاد، ملیکا پارسا، عاطفه رضوی، امید سلیمی، بهنام شرفی، محمدهادی عطایی، گیتی قاسمی، امین میری، با صدای حمیدرضا آذرنگ بازیگران این اثر نمایشی هستند که اجرای عمومی اش تا ۱۷ بهمن ماه در تماشاخانه پالیز ادامه دارد.

نمایش «قند خون» به کارگردانی لیلی عاج نیز از جمله آثاری بود که شب گذشته بازخوردهای رضایت بخشی از جانب مخاطبان دریافت کرد. این اثر نمایشی که درباره تعطیلی کارخانه قند ورامین و بیکار شدن کارگردان این کارخانه است با بازی الهام شعبانی، ارسطو خوش‌رزم و پریا وزیری در ۲ نوبت ۱۶ و ۱۸:۳۰ در تالار سایه اجرا شد. بازی الهام شعبانی یکی از ویژگی های مثبت این اثر نمایشی محسوب می شد.

با وجود حاشیه هایی که در طول چند روز گذشته دامن جشنواره تئاتر فجر را گرفته است که از جمله آنها می توان به حذف نمایش «روز عقیم» از جشنواره و انصراف ها و واکنش های مختلفی که از سوی هنرمندان و مدیران شاهد بودیم، اشاره کرد اما به نظر می رسد این حواشی تاثیری بر روند اجرای آثار نداشته تا جایی که ششمین روز از جشنواره تئاتر فجر به آرامی پشت سر گذاشته شد و روند منطقی اش را طی کرد همچنین مخاطبان اکثر آثار نیز با رضایت سالن های نمایشی را ترک کردند.