نشست مستندسازان با رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

بعد از دیدار صمیمانه برخی مستندسازان با مقام معظم رهبری، مسئولان حوزه هنری بر آن شدند تا نتایج این ملاقات را با مستندسازان جوانی که در استان‌های مختلف به این حرفه مشغولند سهیم شده و همراهی شان را با جوانان این حوزه مسجل‌تر کنند. بر این اساس نشستی ترتیب داده شد تا محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما به نقطه نظرات و دغدغه‌های جوانان فعال شهرستانی توجه کرده و نکاتی را که مقام معظم رهبری فرمودند در اختیارشان قرار دهند.

 

 

در ابتدای این نشست محمد حمزه زاده عنوان کرد: در دیدار صمیمانه‌ای که میسر شد تا برخی مستندسازان با مقام معظم رهبری داشته باشند ایشان به بیان مواردی پرداختند که محتوای آن چراغ راه و پشتوانه‌ای مهم برای مستندسازان است. سینمای مستند با همه فراز و نشیب‌ها و رویش‌هایی که طی این سال‌ها داشته اما در دنیای هنر بعد از انقلاب همیشه به آن به عنوان جنس دسته دوم نگاه شده است از همین رو از منظر کسانی که در این عرصه فعالیتی ندارند در حاشیه قرار می‌گیرد اما با توجهاتی که از سوی رهبرمان به سینمای مستند شد بعد از این می‌توان موازنه را تغییر داد و شاهد اولویت سینمای مستند بر سینمای داستانی باشیم.

در ادامه این نشست سلیم غفوری مدیر شبکه مستند نیز با اشاره به ملاقات با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: باید نکاتی که در این ملاقات مطرح شد را جدی بگیریم. ایشان به نکته مهمی درباره تاریخ پهلوی اشاره کردند مبنی بر اینکه این روزها مستندهایی ساخته شده که تاریخ پهلوی و زندگی رضاخان را تحریف کرده است و حقیقت را به شکل دیگری جلوه می‌دهند. تاکید مستند در بیان تاریخ است چون به واقعیت نزدیک‌تر است.

وی افزود: نکته دیگری که به آن اشاره کردند بحث امیدآفرینی بود. ایشان تاکید کردند که مخالفتی با نقد اجتماعی ندارند اما گاهی برخی آثار انسان را از زندگی ناامید می‌کند و شما با این زاویه نگاه انگیزه تان را به همه چیز از دست می‌دهید. در صورتی که برخی مستندات اجتماعی اگرچه به نقد برخی عملکردها می‌پردازد اما راه گشاست و در مخاطب ایجاد انگیزه می‌کند. به طور کلی نقد نباید غیر منصفانه باشد و ایشان فرمودند که با نقد مصلحانه بسیار هم موافق هستند.

غفوری گفت: ایشان جمع را مورد تفقد قرار دادند و دست پدری بر سر ما کشیدند. تاکید جدی شان بر این بود که همه باید برای حفظ روحیه انقلابی تلاش کنند و مستند را فقط از جنبه هنر نبینند چون مستندی که صرفا به یک جنبه توجه کند حسنی ندارد. نکته دیگری که نظر همه ما را جلب کرد این بود که ایشان در پایان سخنان شان هیچ پیشنهاد و یا سفارشی ندادند و تنها فرمودند هر کاری که خودتان صلاح می‌دانید و فکر می‌کنید درست است همان را به نحو احسن انجام دهید.

وی همچنین به شرح آنچه در شبکه مستند سیما می‌گذرد پرداخت و عنوان کرد: ما در این شبکه استانداردهایی مدنظر داریم که بر اساس آن می‌توانیم آثار مستند را روی آنتن ببریم. شبکه مستند HD است و فعالان حوزه مستند باید در نظر داشته باشند که ما نه تنها در پخش بلکه هنگام تولید مستند هم باید در استفاده از تجهیزات استانداردهایی رعایت کنیم که قابلیت پخش با این کیفیت را داشته باشد. البته به این معنی نیست که ما تولیدات با درجه کیفی پایین‌تر حمایت نکنیم از همین رو راه‌هایی هم پیش پای این عزیزان قرار داده‌ایم.

مدیر شبکه مستند همچنین بیان کرد: بسیاری از فعالان این حوزه در صدد دسترسی به آرشیو صدا و سیما هستند اما این نکته را فراموش نکنید بسیاری از موضوعات و سوژه‌ها وجود دارد که هنوز کسی سراغ شان نرفته و اتفاقا منابع آرشیوی قابل دسترسی هم دارند. یکی از مهمترین نکات در ساخت مستند خلاقیت مستندساز است. اما اگر واقعا سوژه‌ای باشد که به آرشیو نیاز پیدا کنید ما تلاش می‌کنیم تا پل ارتباطی خوبی بین شما و سازمان باشیم. آقای انبارلویی رییس آرشیو سازمان صدا و سیما در سال‌های اخیر همکاری سخاوتمندانه‌ای با فیلمسازان داشته و همکاری شان را دریغ نمی‌کنند.

بسیاری از موضوعات و سوژه‌ها وجود دارد که هنوز کسی سراغ شان نرفته و اتفاقا منابع آرشیوی قابل دسترسی هم دارند. محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره در این نشست عنوان کرد: در دیدار با رهبری معظم انقلاب برخی مستندسازان و مدیران مراکز حضور داشتند که قطعا از فرمایشات رهبری در فعالیت‌هایشان بعد از این بهره خواهند برد. یک زمانی مطرح می‌کردیم که مستندساز از کدام طیف است چون طبیعتا همه فعالان این حوزه از نظر فکری همسو و هم عقیده با یکدیگر نیستند و ما نیز با برخی از این افراد اختلاف سلیقه و نظر داریم. آنها هم افراد خوبی هستند که اتفاقا اولویت شان هم مستندسازی است اما به لحاظ شغلی و کاری متوجه شدیم که امکان همکاری وجود ندارد اما گاهی دیگر سلیقه‌ای نیست و اختلافات اصولی وجود دارد.

مدیر مرکز مستند سوره بیان کرد: این جلسه نقطه عطفی برای جریان مستند کشور است. ممکن است همه ما نقدهایی به تلویزیون و شرایط پخش مستند از رسانه ملی داشته باشیم اما بعد از این همه چیز بهتر می‌شود. امروز کیفیت تولیدات روبه رشد است و تاکید رهبری به تاریخ انقلاب که در آستانه ۴۰ سالگی آن قرار داریم ما را بر آن می‌دارد تا نسبت به کارهای با کیفیت قدم‌های بلندتری برداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال آینده جدی‌تر به آن خواهیم پرداخت تولید مستندات آرشیوی است. چون علاوه بر اینکه از نظر تاریخی اهمیت دارد برای همه جذاب است و امکان حمایت از آثار بیشتری وجود دارد. از هم اکنون باب خوبی در این زمینه باز شده چون شاهد بازخورهای خوبی بودیم.

یزدی در این نشست که جمعی از مستندسازان شهرستانی حضور داشتند افزود: قزوین، بیرجند، مشهد، اصفهان، یزد و ... برخی شهرهایی است که با آنها در تعامل بوده و سعی داریم در آینده این همکاری را گسترش دهیم. در ۴ سالی که از آغاز فعالیت مرکز مستند سوره می‌گذرد سعی داشتیم محصولاتی با کیفیت عرضه کنیم به همین خاطر اگرچه ممکن است از نظر کمی تولیدات زیادی نداشته باشیم اما سعی کردیم به حفظ کیفیت بیشتر توجه نشان دهیم و در قالب‌های بلند، کوتاه، انیمیشن و ... فعالیت کنیم.

مدیر مرکز مستند در پاسخ به درخواست یکی از مستندسازان مبنی بر چگونگی حمایت حوزه هنری از مستندسازان خارج از تهران بیان کرد: من همیشه گفتم این مرکز برای حمایت از آثاری که درجه یک و قابل دفاع باشند آماده است به شرطی که سوژه و پرداخت واقعا در درجه‌ای از کیفیت باشد که بتواند نظر ما را جلب کند. یادمان باشد در وهله اول کار خودش باید از خودش دفاع کند. ضمن اینکه ما به برخی موضوعات ورود نمی‌کنیم چون اولویت سازمان‌های دیگر است و دوستان ما در سایر نهادها به خاطرش زحمت می‌کشند. از طرفی مستندهای داستانی و بازسازی حقایق در حال حاضر اولویت ما نیستند. این قالب بسیار پرهزینه است و نیاز به ریسک بالایی دارد و احتمالا اینکه کیفیت آن تضمینی باشد کم است.