به نوشته روزنامه جام جم آنلاين: رييس سازمان صدا و سيما در جلسهاي از تلاشهاي ارزشمند و هنرمندانه عوامل و دستاندركاران سريال عظيم مختارنامه تقدير كرد.

روز گذشته بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان این سریال عظیم در سالن همایش‌های صدا و سیما گرد هم آمدند و هدایا و جوایزشان را دریافت کردند.

مهندس ضرقامی: براساس پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان، این سریال بیش از ۱۰۰ پیام ارزشمند اعتقادی، سیاسی و اجتماعی را در ۱۳‌سرفصل تاثیرگذار برای مردم بیان کرده است.

ضرغامی تصریح کرد: بافت دراماتیک بسیار خوب موجب کشش بالای قصه و افزایش کم‌نظیر مخاطبان و رضایت‌مندی آنان شد.

وی شخصیت‌پردازی کم‌نظیر، دیالوگ‌های گزیده و تاثیرگذار، استفاده هماهنگ از بازیگران و عوامل برجسته حرفه‌ای بویژه طراحی کم نظیر صحنه، لباس، چهره و تصویربرداری و جلوه‌های ویژه و استثنایی را از جمله ویژگی‌های برتر این مجموعه دانست.

رییس رسانه ملی با تجلیل از داوود میرباقری کارگردان این مجموعه به مدیریت خوب ایشان اشاره کرد و همکاری صمیمانه عوامل برجسته، حرفه‌ای و مدیران رسانه در طول سال‌های تولید با این پروژه را نتیجه این مدیریت مجرب و شایسته دانست.

ضرغامی افزود: عمق آگاهی‌های عمومی و افزایش بصیرت در این مجموعه به گونه‌ای بود که جدای از توده‌های مردم بسیاری از خواص و شخصیت‌های فکری و سیاسی جامعه تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

ظرف و مظروف سریال زیبا بود

وزیر ارشاد نیز در این جلسه مختارنامه را کاری بی‌بدیل خواند و گفت: این سریال بهترین هدیه برای جهان اسلام بود که به خاطر جذابیت‌های ظاهری‌اش همگان را جذب کرد. این سریال همچنین عمق و معنای خوبی داشت و با اقبال نخبگان مواجه شد؛ یعنی ظرف و مظروفش زیبا بود.

حسینی با بیان این که برای عاشورا پایانی متصور نیست و این شعله هرگز خاموش نمی‌شود، تصریح کرد: بسیاری از ریزش‌ها و رویش‌ها در سریال تجلی پیدا کرد و مختارنامه به این خاطر که به مظلومیت اهل بیت پرداخت جاودانه شد.

این سریال بصیرت‌افزایی را فریاد زد

علی دارابی، معاون سیمای رسانه ملی هم با اشاره به این که تولید و پخش سریال مختارنامه نزدیک به یک دهه زمان برده است، اظهار کرد: این سریال حاصل تلاش هزاران نفر است. ما امروز از عده‌ای به نمایندگی از جمعی بزرگ تقدیر می‌کنیم و این به‌معنای نادیده انگاشتن زحمات دیگران نیست.

معاون سیما با بیان این که مختارنامه خلأیی بزرگ را پر کرد، یادآور شد: این سریال بصیرت افزایی را در میان مردم با صدایی بلند فریاد زد و ترجمه درست لبیک یا حسین بود. مختارنامه نشان داد که اگر بموقع تصمیم بگیریم و درست تشخیص بدهیم، در صف یاران حسین خواهیم بود. همچنین تاکید بر اطاعت از رهبر و ولی امر ویژگی بارز سریال بود.

وی از برنامه میزگرد «هنگام درنگ» که پس از سریال پخش می‌شد، به عنوان یک کارگاه آموزشی بزرگ نام برد و گفت: این برنامه نقش بزرگی در کتاب‌شناسی نهضت عاشورا و شناساندن بازتاب‌ قیام به مردم داشت.

دارابی با تقدیر از زحمات کارگردان سریال، گفت: آقای داوود میرباقری در عرصه کارهای دینی مبدع و نظریه‌پرداز یک مکتب فکری است و روز به روز به بلوغ بیشتری می‌رسد. مختارنامه در بالاترین سطح کارهای او قرار می‌گیرد و همچون دیگر آثارش بر پایه یک منظومه فکری بنا شده است.

معاون سیما اظهار امیدواری کرد که سریال سلمان فارسی به کارگردانی میرباقری هرچه زودتر کلید بخورد.

در مختارنامه به لحظات نابی دست پیدا کردیم

داوود میرباقری، کارگردان سریال هم در این نشست خطاب به عوامل این اثر، گفت: خیلی از دوستان را بعد از فیلمبرداری ندیدم و دوست داشتم هرچه زودتر این جمع صمیمی دوباره شکل بگیرد. اگر صبر و استقامت و همراهی شما نبود بنده نمی‌توانستم این کار عظیم را مدیریت کنم.

کارگردان سریال مختارنامه افزود: در یک کار هنری هر قدر هم که دقت به خرج بدهید، وقتی اثر را می‌بینید باز هم حسرت می‌خوردید و این ویژگی یک کار هنری است. در مختارنامه هم مثل هر کار هنری دیگر به لحظات نابی دست پیدا کردیم که می‌توانست بیشتر شود.

وی ورود به پروژه مختارنامه را دشوار توصیف کرد و گفت: هر کاری که به عاشورا مربوط شود به لحاظ فنی و محتوایی دارای پیچیدگی است. ضمن این که ما مجبور بودیم ۶۰ دقیقه از وقایع عاشورا را به صورت مستقیم به‌تصویر بکشیم.

قبل از ساخت این سریال اضطراب و نگرانی داشتم که نکند این کار خوب نشود و ما کمکی به رساندن پیام عاشورا نکنیم و حتی به آن ضربه هم بزنیم. اما خدا را شکر توانستیم سریال آبرومندی را به مردم تقدیم کنیم. بضاعت آن موقع ما همین بود. اگر بنده اطلاعات امروزم را داشتم، صحنه‌ها را موثرتر درمی‌آوردم. اما ویژگی انسان‌ها این است که هر چقدر جلوتر می‌روند نسبت به گذشته علم بیشتری پیدا می‌کنند.

میرباقری ادامه داد: در مختارنامه حوزه‌هایی وجود داشت که از قبل تجربه نکرده بودیم. مثلا نمی‌دانستیم چقدر امکانات و تجهیزات و ابزار باید تهیه کنیم. خیلی از اینها را در مسیر تجربی کار پیدا کردیم. برخی از صحنه‌های جنگی برای اولین بار اتفاق می‌افتد و پشتوانه تجربی کشور در این صحنه‌ها کم بود. این عوامل دست به دست هم می‌دهند که کارهای بزرگ ما فرآیندی طولانی را برای تولید طی کنند.

این کارگردان توضیح داد: در شرایطی که انتخاب برنامه‌ها برای بیننده آسان شده است مردم این کار را پسندیدند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم، اما شیوه بیانمان بعضا دچار مشکل است.

انقلاب ما حرف‌های تازه‌ای برای جهان داشت و دارد. ما هنرمندان به عنوان زبان گویای انقلاب باید حساسیت زیادی داشته باشیم و سعی کنیم حرف‌های جدیدمان برای همه جهان تاثیرگذار باشد. نیروی خلاق ما قادر است حرف‌های انقلاب را در سطح جهان ترجمه تصویری کند.

مختارنامه استانداردهای سریال‌سازی را بالا برد

فریبرز عرب‌نیا، بازیگر نقش مختار هم با بیان این‌که این سریال بازتاب‌ها و نتایج خوبی داشت، اظهار کرد: حضور در یک کار طاقت‌فرسا به مدت شش سال توان بالایی می‌خواهد. من از همه عزیزانی که به من یاری رساندند تشکر می‌کنم و همچنان افتخار می‌کنم که یکی از بازیگران سریال بودم.

وی ضمن بیان این مطلب که مختارنامه توانست استانداردهای سریال‌سازی ما را بالا ببرد، توضیح داد: من نگرانی موجه و بجایی دارم. نگرانی من از این جهت است که استانداردهای مختارنامه در کارهای دیگر تکرار نشود و سریال‌سازی دچار نزول شود.

در این دیدار ولی الله شیر اندامی بازیگر نقش سلیمان نیز گفت: با شناخت تاریخ اشتباهات تاریخ دیگر تکرار نمی شود. در واقع عدم شناخت تاریخ، تاریخ را تکرار می‌کند.

در این مراسم جمع زیادی از بازیگران و عوامل سریال همچون داوود رشیدی، محمدرضا شریفی‌نیا، فریبا کوثری، ماهچهره خلیلی، انوشیروان ارجمند، محمد فیلی، امین زندگانی و… حضور داشتند.

محمودفلاح، تهیه‌کننده

وقتی قرار شد در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه «مختارنامه» چند کلامی با حضار در میان بگذارم، تمام ماجراهای تولید مجموعه در۱۰ سال گذشته مثل پرده سینما، البته با دور تند، از مقابل چشمانم گذشت و دیدم چه بسیار کسانی بودند که در سخت‌ترین شرایط، مردانه در پشت صحنه حاضر شدند تا مختارنامه، آن چیزی بشود که اکنون پیش روی همه ماست. راستش باید بگویم که فقط ما نبودیم و خیلی کسان دیگری هم بودند که زحمات طاقت‌فرسایی کشیدند، در سرما و گرما حضور داشتند تا صحنه‌های درخشانی خلق شود.

الان از هیچ کدامشان خبری نداریم؛ از جمله آنها، سربازهای پادگان پرندک، شاهرود و استان خوزستان که در نقش هنروران مجموعه مختارنامه حاضر شده بودند.

آنهايي كه هر كدام تجهيزات سنگيني بر تن ميكردند و جلوي دوربين ميرفتند. شايد نام و ياد و شرح تلاشهاي بيدريغ آنها در توليد يكي از بزرگترين مجموعههاي تلويزيوني سرزمينمان در جايي ثبت و ضبط نشود اما انصاف نيست كه در حد همين اشاره كوتاه هم يادي ازآنها نشود كه فقط ما نبوديم و خيلي كسان ديگري هم بودند. والسلام.