به گزارش مهر، برنامه سینمایی "هفت" شب گذشته ۱۶ دیماه اختصاص به بررسی دوره سیزدهم تا پانزدهم جشنواره فیلم فجر با حضور نادر طالبزاده و مسعود فراستی و همچنین گفتگو با حامد کمیلی بازیگر فیلم سینمایی "اخلاقتو خوب کن" داشت. همچنین درباره مسئله انحلال خانه سینما با احمدرضا درویش کارگردان سینما و جواد شمقدری معاون امور سینمایی به صورت تلفنی گفتگو شد.

نظرسنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این سئوال داشت که با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر کدام روش " پیش فروش اینترنتی "، " پیش فروش در سینماها " یا " فروش بلیت همزمان با جشنواره در گیشه سینماها " را برای تهیه بلیت فیلم می‌پسندید که در پایان گزینه " پیش فروش اینترنتی " بیشترین آرا را از آن خود کرد.

روزشمار جشنواره، هفت روز که بیشتر درباره مسایل مربوط به انحلال خانه سینما بود و از پیش تولید تا پس از تولید که به معرفی فیلم‌های " خاکستر و برف "، " اکباتان " و " روییدن در باد " پرداخت بخش‌های دیگر برنامه شب گذشته بود.

گزارش ویژه برنامه با حضور فراستی و نادر طالب‌زاده به بررسی جشنواره چهاردهم و پانزدهم فیلم فجر اختصاص داشت. طالب‌زاده ابتدا درباره سیاست‌های آن مقطع از جشنواره توضیح داد: در دوره سیزدهم معاونت سینمایی به تازگی تغییر مدیریت داده و رویکرد مناسبی را در پیش گرفته بود. رویکرد دفاع مقدس و پرداختن به فیلم‌هایی با این موضوع در این دوره مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: همچنین افرادی که در سال‌های قبل بایکوت شده بودند در دوره فعالیت معاونت سینمایی جدید که برعهده آقای ضرغامی بود اجازه فعالیت یافتند. همچنین فیلم سینمایی " طعم گیلاس " عباس کیارستمی توانست در این دوره به جشنواره فیلم کن راه یابد و موفق شد نخل طلای این جشنواره را از آن خود کند.

طالب‌زاده ادامه داد: اتفاقات مهمی که در این دوره افتاد ابتدا شور و هیجان و جوانی بود که به جشنواره تزریق شد و همچنین بسیاری برنامه‌های متنوع مانند به سفر بردن هنرمندان و همچنین بازدید هنرمندان از مناطق جنگی و همچنین مجهز کردن برخی سینماها به سینمای سه‌بعدی و گذاشتن مروری بر آثار الیور استون از برنامه‌های مختلف دوره سیزدهم بود. خوشبختانه با حضور عزت‌الله ضرغامی در معاونت امور سینمایی فضا برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس باز شد.

فراستی در ادامه برنامه به جایزه گرفتن فیلم " بچه‌های آسمان " به کارگردانی مجید مجیدی اشاره کرد که توانسته بود در شرایطی خاص و فضایی پرتنش موفق به دریافت جایزه شود.

طالب‌زاده در ادامه درباره تجربه حضورش در جشنواره‌های خارجی مثل ونیز و سن سباستین و برخوردهایی که با ایرانیان در جشنواره‌ها می‌شود صحبت کرد. تصاویری از دومین جشنواره فیلم استانی کردستان در سال ۷۵ نیز بخش دیگر برنامه شب گذشته بود.

در ادامه این نشست طالب‌زاده و فراستی درباره تضادی که فرهنگ ایران نسبت به فرهنگ غرب دارد صحبت کردند و طالب زاده سینمای ایران را با سینمای جهان و تفکرات مدرن آن متفاوت دانست و درباره دغدغه‌هایی که سینمای ایران در این دنیا با آن روبروست و تضادهایی را که به چالش می‌کشد بحثکرد.

احمدرضا درویش کارگردان سینما به بهانه دریافت جایزه از جشنواره چهاردهم فیلم فجر برای فیلم " سرزمین خورشید " که جایزه‌اش را به خانواده شهید جهان آرا تقدیم کرده بود پشت خط آمد که ترجیح داد درباره مسئله روز سینمای ایران که انحلال خانه سینما است و برنامه هفت بنا به ملاحظاتی به این مسئله نپرداخت بود، صحبت کند.

وی گفت: من از آقای ضرغامی تقاضا دارم به عنوان یک فرد مسئول عدالت را رعایت کند و رویکرد سازمان به مسئله خانه سینما یک طرفه نباشد. به دلیل مسئولیت‌هایی که قبلاً ‌در خانه سینما داشتم این را می گویم که ادعاهایی که سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره خانه سینما اعلام کردند به کلی فاقد وجاهت قانونی است.

وی افزود: ایشان مطرح کردند که " به نام خدا " را از اساسنامه خانه سینما حذف کردند و همچنین گفتند که التزام به قانون اساسی از اساسنامه حذف شده است. من تعجب می‌کنم که چگونه یک مقام مسئول به خودش اجازه می‌دهد در یک برنامه زنده استدلال‌هایی را مطرح کند که واقعیت ندارد.

درویش ادامه داد: رویکردی که امروز نسبت به هنرمندان گرفته شده است با تازیانه زدن بر پیکر هنرمندان هیچ فرقی ندارد. این سینما گنجینه گهربار برای سینمای ایران به حساب می‌آید. با این رفتارها ما به این سینما ضربه وارد می‌کنیم. با این برخوردها متاسفانه خود را تابلوی تمام عیار همه جریان های معاند کرده‌ایم.

کارگردان " دوئل " گفت: با رفتار ناشیانه‌ای که این دوستان در پیش گرفته‌اند داریم آب به آسیاب دشمن می‌رسیم. ما از حکومت، دولت و رئیس جمهوری محترم که مسئولیت شورای عالی سینما را بر عهده دارند تقاضا داریم که با این مسایل برخورد کنند. مگر امکان دارد که ۲۹ صنف سینمایی و تعداد زیادی عضو را با ۲۰ سال سابقه فعالیت به این راحتی منحل کرد. با این وضعی که ایجاد شده همه روزنامه‌های داخلی در حال پرداختن به چند و چون فعالیت‌هایی غیرقانونی هستند که به خانه سینما نسبت داده شده است.

درویش بیان کرد: مجمع عمومی خانه سینما تنها نهادی است که می تواند درباره اساسنامه و انحلال آن تصمیم بگیرد. من از آقای ضرغامی به عنوان مدیری منصف تقاضا می کنم که زمینه گفتگو را برای حل این مشکل فراهم کنند نه اینکه به نفع یک بخش خود را از حمایت بخش دیگر کنار بکشند. این دوستان با شعار نوکری برای ملت وارد سینما شدند اما به نظر می‌رسد مسئله چیز دیگری است و عرصه فرهنگ عرصه یکه تازی و خودکامگی برای این افراد شده است. در صورتی که عرصه فرهنگ عرصه گفتگو است. بنابراین منافع ملی سینما نباید قربانی برخوردهای سلیقه‌ای شود.

وی ادامه داد: ما باید رو در رو و در حضور مردم درباره این مسئله گفتگو کنیم. من خانه سینما را مبرا از خطا نمی دانم اما معتقدم که دولت باید پدری کند تا این مسئله حل شود. یا باید در این زمینه گفتگو کرد یا اینکه وزارت ارشاد شکایت خود را در مجامع قانونی پیگیری کند نه اینکه به راحتی حرف ا ز انحلال خانه سینما بزند.

بعد از صحبت های درویش فراستی نیز در این زمینه گفت: معتقدم که وجود یک صنف مستقل از دولت قطعاً به نفع دولت و سینما است. ممکن است تخلفاتی در خانه سینما صورت گرفته باشد اما می‌توان آنها را حل کرد. اما فعالیت صنف فرهنگی زیر چتر دولت کارساز، موثر و شاداب نخواهد بود و به جای تعالی و رو به جلو رفتن، صنوف سینمایی از بین می‌‌رود. این تجربه تجربه شکست خورده‌ای است. دوستان به راحتی می‌تواند سر یک میز بنشینند و در این زمینه گفتگو کنند.

پس از این جواد شمقدری هم پشت خط آمد و توضیح داد: در طول شش ماه گذشته ما تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم که دوستان را در جریان مسایل قرار دهیم و با آنها به گفتگو بنشینیم. متاسفانه آقای درویش به نظر می‌رسد که از جریان تغییر اساسنامه اطلاعی ندارد. در سال ۸۷ اعتقاد و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی و پایبندی به قانون اساسی از مفاد اساسنامه حذف شده است. متاسفانه صنوف در حال حاضر گروگان یک جریان سیاسی شدند و از خود استقلالی ندارند.

وی افزود: من به آقای درویش توصیه می‌کنم که به این سرعت قضاوت نکنند اینکه یک شبکه خارجی امشب وزیر ارشاد را زشت‌ترین شخصیت هفته معرفی کرده است جای بحثدارد. حتماً این شبکه‌ها از جایی دردشان آمده که این کار را کرده‌اند.

در ادامه احمدرضا درویش مجدداً پشت خط آمد و گفت: باید بگویم که من هرجا که باشم ارتباطم را با خانه‌ام قطع نمی‌کنم همین طور که آقای شمقدری نیز با مشغله فراوان همچنان با سینما ارتباط دارد. من معتقدم که باید در یک جلسه حضوری در این زمینه گفتگو و مناظره شود.

وی افزود: رفتار ما در داخل کشور این اجازه را به شبکه‌های خارجی می‌دهد تا با وزیر ارشاد این گونه برخورد کنند. زمانی که ما در داخل کشور اجازه انتشار درد و دل‌ها سینماگران را نمی‌دهیم این صحبت‌ها سر از سایت‌ها در شبکه‌های مخالف در می‌آورد. چون سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در ایران اجازه انتشار اخبار هنرمندان در خصوص خانه سینما را ندارند.

بعد از پایان این گفتگوها حامد کمیلی مهمان برنامه بود و درباره نحوه حضورش در سینما و تلویزیون و همچنین بازی در فیلم سینمایی " اخلاقتو خوب کن " به کارگردانی مسعود اطیابی صحبت کرد. وی در پایان صحبت‌هایش از بازی در فیلم‌هایی که هم با مخالفت منتقدان و هم مخاطبان مواجه شده است، عذرخواهی کرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی "اخلاقتو خوب کن" با حضور مسعود اطیابی کارگردان فیلم قرار بود بخش پایانی برنامه باشد که با نظر خود کارگردان به دلیل طولانی شدن برنامه این قسمت به هفته آینده موکول شد.