به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، ابراهیم سحرخیز عصر امروز در آیین تودیع مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنجم توسعه و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اسنادی هستند که همگرایی با سند تحول آموزش و پرورش دارند.
سحرخیز با بیان اینکه نظام ابتدایی در ۱۲۳ کشور دنیا شش ساله است، ابراز داشت: نظام جدید آموزشی در کشور شش، سه، سه است و دانش‌آموزان شش سال دوره ابتدایی و سه سال دوره متوسطه اول و سه سال دیگر دوره متوسطه دوم را می‌گذرانند.
وی دوره ابتدایی را در نگاه مبتنی بر دیدگاه اسلامی و فقهی بهترین مجال برای تربیت آدمی و شکل گرفتن شخصیت انسان و ثبات عادات پسندیده برشمرد و افزود: در طرح شش، سه، سه یک سال به دوره ابتدایی افزوده می‌شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: پایه ششم از جنس ابتدایی است و فقط دو ساعت به درس‌های ابتدایی افزوده شده است.
سحرخیز بیان داشت: درس‌های کار و فناوری و تفکر و پژوهش از سال آینده به دروس ابتدایی اضافه می‌شود.
وی از ترسیم هشت حوزه برای یادگیری در سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: کار و فناوری، تفکر، علوم، فرهنگ و هنر و ریاضی از جمله این محورها به شمار می‌رود.
سحرخیز با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده پایه اول راهنمایی نداریم، تصریح کرد: در هر سال کتاب‌های دو پایه تحصیلی دگرگون می‌شود و به سمت اسلامی شدن تعلیم و تربیت پیش می‌رویم تا پس از شش سال کتاب‌های متفاوت از نظر شیوه آموزش و تغییر نگاه داشته باشیم.
وی گفت: دوره پیش‌دانشگاهی شش سال دیگر حذف می‌شود.
سحرخیز معلم را اصل، پایه و ریشه تحول آموزشی دانست و اظهار داشت: نگاه در تربیت در کنار برنامه‌محوری و معلم محوری است و با به‌کارگیری فناوری‌های نوین برای توانمندسازی معلمان تلاش می‌کنیم.
سحرخیز با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش به دنبال حجیم کردن کتاب‌های درسی نیست از کاهش حجم کتاب‌های درسی خبر داد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۲ میلیون نفر در آموزش و پرورش نهضت قرآنی و حفظ قرآن را آغاز کرده‌اند.
سحرخیز ابراز داشت: یک ساعت به ساعتهای درس قرآن دوره ابتدایی افزوده شده است.