به گزارش ايسنا مدير روابط عمومي و بينالملل کانون گفت: با نزديک شدن به ششم بهمن، روز گشايش اين جشنوارهي بينالمللي، ۱۷ قصهگوي مطرح از ۱۴ کشور جهان براي شرکت در اين جشنواره از ميان بيش از ۵۰۰ داوطلب، انتخاب شدهاند.

علی گنج کریمی در آستانه‌ی برگزاری جشنواره عنوان کرد: ارتباط با قصه‌گویان جهان در بخش بین‌الملل کانون از طریق سایت این بخش، همچنین نامه‌نگاری با افراد و رایزنی‌های فرهنگی از ماه‌ها پیش آغاز شد و در نهایت از بین ۵۰۰ نفر، ۳۹ نفر به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.

وی افزود: از بین این افراد، ۱۷ نفر توسط شورای ویژه‌ای در دبیرخانه انتخاب شدند که هماهنگی‌های لازم برای حضور آن‌ها در ایران در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل کانون توضیح داد که ۱۲ نفر از این قصه‌گویان از کشورهای تایلند، افغانستان، کانادا، لبنان، کنیا، رومانی، دانمارک، آمریکا و اندونزی در بخش رقابتی و چهار نفر از کشورهای اردن، پرتغال، آفریقای جنوبی و روسیه در بخش جنبی حضور دارند و یک قصه‌گو از تاجیکستان نیز در گروه داوری جشنواره عضویت خواهد داشت.

به گفته‌ی وی، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره امسال بر رقابتی شدن این رویداد و حضور تعداد بیش‌تری از قصه‌گویان تأکید داشتند که امور بین‌الملل کانون نیز در این زمینه برای مشارکت بیش‌تر قصه‌گویان بین‌المللی تلاش قابل توجهی از خود نشان داد.

گنج‌کریمی در عین حال به مشکلاتی که در راه دعوت از قصه‌گویان بین‌المللی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها تشکل‌های منسجمی مانند کانون وجود ندارد و کارشناسان حوزه‌ی بین‌الملل باید بر اساس تجارب قبلی حضور قصه‌گویان خارجی در ایران و شناخت‌های ایجادشده قبلی خود با افراد ارتباط برقرار کنند و در عین حال برخی از قصه‌گویان هم از ما مطالبه‌ی دریافت دستمزد داشتند که این با سیاست‌های جشنواره مطابقت ندارد و ما تنها به برگزیدگان، جوایزی را در حد عرف جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی اعطا می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل کانون همچنین خاطرنشان کرد که در میان قصه‌گویان حاضر در جشنواره نام چهره‌های شاخص و مطرح این عرصه در سطح جهان مانند هانس لارتیسن؛ قصه‌گوی دانمارکی، تورنه جوزفی از کانادا، اریک جیمزولف از آمریکا و رائو آسفور؛ محقق و مدیر مؤسسه قصه‌گویی و هنر الحکایه اردن به چشم می‌خورد.

او با اشاره به بخش جنبی جشنواره گفت: یک قصه‌گو از پرتغال به شهرهای استان آذربایجان غربی سفر می‌کند و برای کودکان ونوجوانان قصه‌گویی خواهد کرد. همچنین قصه‌گوی کشور روسیه، چهره‌ای هنرمند و دارای سوابق رسانه‌یی است که با تلویزیون کشور خود همکاری دارد و بارها از رویدادهای فرهنگی کشورهای جهان اسلام گزارش تهیه کرده است و او نیز تمایل داشت در این جشنواره حضور داشته باشد.

گنج کریمی در پایان پیشنهاد کرد، به منظور حضور قصه‌گویان بیش‌تری از کشورهای جهان، دبیرخانه‌ای دائمی برای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تشکیل شود تا کمیته بین‌الملل این دبیرخانه در طول سال ارتباط خود را با قصه‌گویان خارجی برقرار کند. همچنین روابط عمومی و امور بین‌الملل در تدوین شیوه‌نامه دخالت داشته باشند و فراخوان‌ها به صورت رسمی روی سایت قرار بگیرد تا میهمانان جشنواره در هر دوره فراخوان جشنواره بعدی را با خود به کشورهای‌شان ببرند.

پانزدهمين جشنوارهي بينالمللي قصهگويي در روزهاي ۶ تا ۹ بهمن به ميزباني کانون استان آذربايجان غربي در اروميه برگزار ميشود و در آن علاوه بر قصهگويان بينالمللي، برگزيدگان جشنوارههاي استاني و منطقهيي کانون نيز با يکديگر به رقابت ميپردازند.