بولتن :گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با حضور دکتر واعظ زاده دبیر نشست اندیشه های راهبردی وخانم دکتر دبیران استاد دانشگاه به بررسی جایگاه زن در جامعه پس از انقلاب پرداخت.

در ابتدا مجری برنامه از دکتر واعظ زاده پرسید که چه برنامه هایی برای ادامه سلسله نشستهای راهبردی زن و خانواده در دستور کار است؟ سوالی که دبیر نشست اندیشه های راهبردی در پاسخ به آن گفت: زنان ایرانی پس از انقلاب به دستاوردهای بسیارخوبی به خصوص در مسایل علمی دست یافته اند که حضور چشمگیر زنان دانشمند در نشست اخیر خود بیانگر این موضوع است. البته از سوی دیگر کمبودها و مشکلات فراوانی پیش روی زنان است که دربعد نظری حل نشده باقی مانده اند. به عنوان مثال مشکل اشتغال زنان و ازدواج جوانان چه دختر و چه پسر از جمله مشکلاتی هستند که جامعه ما با آنها مواجه است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه برای این مشکلات در بخش های اقتصادی و اجتماعی تا حدودی چاره جویی شده ولی این مشکلات به صورت ریشه ای حل نشده اند. وضعیت اشتغال در جامعه صنعتی مانند ساعت کاری طولانی و فاصله زیاد محل کار با خانه از جمله مشکلاتی است که زن ایرانی با توجه به تبدیل جوامع ما به جوامعی صنعتی با آنها درگیراست و برای فائق آمدن بر این مشکلات باید به دنبال راه حل هایی اساسی بود.

وی با تاکید بر اینکه زن عنصر اصلی جامعه است خانواده را سلول بنیادی یک اجتماع دانست و گفت: سلامت تمامی بخش های جامعه به این سلول بنیادی برمی گردد و برای حل تمامی مشکلات جامعه می بایست مسایل مربوط به زنان را در عرصه واقعی بررسی و نسبت به حل مشکلات زنان اقدام کنیم.

واعظ زاده خاطرنشان کرد: در مساله اقتصادی، اشتغال و منابع مالی کشور باید بیش از پیش به زن توجه شود. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی در عرصه زن وخانواده داشته است ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند به مسایل و مباحثاقتصادی ورود پیدا کند. بر همین اساس می بایست در شرایط فعلی تمامی حوزه ها را باهم ببینیم که البته کاری دشوار و بی سابقه در کشور است.

وی گنجاندن چنین مباحثی را به عنوان مبحثی اساسی در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی از وظایف خود و همکارانش دانست و در جواب به این پرسش که برای حضور هرچه بیشتر و بهتر زنان در آینده ایران چه کارهایی باید انجام شود گفت: مردم ما مردم فهیمی هستند وبا توسعه آموزش عالی پس از انقلاب، سطح فرهنگی و معرفتی شان به مراتب بالاتر رفته است و
خود به خوبی مصالح خود را تشخیص می دهند. اما نباید از این موضوع غافل شد که کشور می بایست برنامه ای منظم برای خدمت به تمامی اقشار جامعه به خصوص زنان داشته باشد.

وی جایگاه زن و خانواده را به دلیل فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی حاکم برجامعه مستحکم ارزیابی کرد ودر مقایسه با جامعه صنعتی غرب وضعیت زنان ایرانی را از نظر وقار و امنیت اعجاب آور دانست.

وی در تشریح صحبت های خود گفت: در بسیاری از کشورهای غربی زنان با تاریک شدن هوا نمی توانند با امنیت در جامعه حاضر شوند ولی درکشورمان می توانیم زنانی را در ساعات پایانی شب درسطح شهرها ببینیم که خود نشان از امنیت داشتن زن در جامعه ایرانی است.

واعظ زاده در ادامه افزود: وقتی به برنامه های کلان کشور نگاه می کنیم با کمبودهای بسیاری برخورد می کنیم واین مشکل اساسی است وگرنه مردم خود تکلیفشان را به خوبی می دانند و به آن عمل می کنند. حتی به عقیده من برخی مظاهر نازیبا در این عرصه از عدم برنامه ریزی مناسب وعملکرد ناصحیح مسئولان ناشی شده است.

وی با تاکید براینکه برگزاری نشستهای راهبردی به منظور اصلاح در امور جاری است گفت: اگرتمامی ۶۰مقاله مطرح شده در این نشست راهبردی به پشتوانه ای علمی برای برنامه های راهبردی درآِید می توان به تحقق اهداف برگزاری این نشستها امیدوار بود.
وی در خصوص نحوه اجرای راهبردهای بلند مدت در اجتماع نیز اظهار داشت: در سالهای پس از انقلاب با وجود توسعه کمی و بی رویه آموزش عالی درکشور که می توان از آن به عنوان یکی از ضعف ها نام برد توانسته ایم در تربیت نیروی انسانی موفق عمل کنیم و امروزه میلیون ها زن ومرد تحصیلکرده و اندیشمند در کشور داشته باشیم. اما به موازات این موضوع باید دید که آیا
برای نقش اجتماعی و پایگاه اجتماعی این نیروی انسانی متخصص برنامه ریزی کرده ایم یا خیر؟ به عنوان مثال زمانی که دولت آمار اشتغال را اعلام می کند آیا به زن یا مرد بودن شاغلان ویا فارغ التحصیل بودن یا نبودن این افراد توجه کرده است یا خیر؟
وی درخصوص جایگاه زن در جوامع غربی نیز گفت: من متخصص مباحثزن وخانواده نیستم ولی سال ها درجوامع غربی زندگی کرده ام ودرطول این سالها سعی کرده ام ازتمامی زوایای جامعه غربی اطلاعاتی را کسب کنم.

وی افزود: در غرب به دلیل مبانی نامناسبی که متفکران غربی در واکنش افراطی نسبت به تحجر مذهبی نشان داده اند مبانی فکری تا حد زیادی متزلزل شده ومسیر به سمتی رفته است که مبانی واصول متزلزل شده وآثار خود را در اخلاق، اصول و رویه ها گذاشته است. غربی ها پس از این نتواسته اند با مسایلی که نوبه نو در جامعه عرضه می شده است برخوردی مناسب داشته باشند که از آنجمله می توان به تفکر فمینیستی در غرب وبا شعار کمک به زن اشاره کرد.

وی تاکیدکرد: حامیان این تفکر هیچ مخالفتی با استفاده ابزاری از زن در تجارت نکرده اند و تنها زمانی که آثاری از معنویت می خواهد درکنار زن قرار گیرد با تعصب آنرا تبعیضی بین زن و مرد قلمداد می کنند.

وی این تفکر را ناشی از افراطی دانست که در مقابل تفریطی که تا پیش از این درجامعه غربی وجود داشته است قد علم کرده است.

واعظ زاده فمینیست را واکنش نادرست نسبت به وجود محدودیت های فراوان جامعه غربی نسبت به زنان درطول ده ها سال قبل دانست و افزود: زنان در کشورهای غربی تنها چند دهه است که از حق رای و مالکیت نسبت به خود برخوردار شده اند درحالیکه این حق رای درهمان صدر اسلام از سوی خدا و پیامبر اسلام به زنان داده شده بود.

وی با تاکید براینکه باید از این اشتباه غرب در جهت سازنده استفاده کرد گفت: برای سامان دادن به وضعیت جامعه باید از مبانی خودمان دفاع آنها را حفظ کنیم چراکه این مبانی عامل وحدت در جامعه است وامروز هم بالغ بر ۹۰درصد از مردم جامعه به این مبانی اعتقاد راسخ دارند.
مجری برنامه با طرح این سوال که دستاوردهای علمی زنان ایرانی پس از انقلاب تا چه حد چشمگیر بوده است از واعظ نژاد خواست تا راهکار ادامه این روند را برای سالهای آینده تشریح کند.
دبیر نشست اندیشه های راهبردی در جواب به این پرسش گفت: دراین زمینه زنان کشورمان پرونده موفقی دارند و امروز حضور شخصیت های برجسته علمی در دانشگاهها همگی نشان از این موفقیت دارد.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از ۲۱هزار مقاله علمی ای که در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است توسط زنان دانشمند ایرانی تهیه و نگاشته شده است.

وی افزود: به عقیده من باید در سطوح عالی علمی برخی تبعیضات مثبت برای زنان در نظر گرفته شود. و از آنجا که پیش از انقلاب فضای مناسبی برای پیشرفت زنان به خصوص درزمینه های علمی فراهم نبود باید با درنظر گرفتن برخی تبعیضات مثبت برای زنان خانم ها را بیش از پیش والبته به شرط اسیب ندیدن وضعیت علمی دانشگاه ها وارد هیئت های علمی کنیم.
مجری برنامه از خانم دکتر دبیران استاد دانشگاه خواست تا درخصوص ضرورت های تشکیل و برگزاری نشست های راهبردی زن وخانواده توضیح دهد که این استاد دانشگاه درپاسخ به این درخواست گفت: مساله زن و خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است و برگزاری چنین گردهمایی هایی به منظور نشان دادن جایگاه زن درخانواده واجتماع است.

وی خاطرنشان کرد: توجه اسلام به مساله زن و خانواده به قدری روشن است که بسیاری از خانواده ها با رعایت همین موازین اسلامی توانسته اند به پیشرفت های خوبی دست یابند.

وی تاکید کرد: اگر بعضی از افراد جامعه در طول سالیان گذشته از اخلاق اسلامی دور شده اند به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب است وباید برای هدایت این افراد برنامه هایی کاربردی تهیه و اجراشود.

وی درجواب به این سوال که در جایگاه زن در کشور را چگونه ارزیابی می کنید گفت: در کشور ما و تمامی جوامع اسلامی آنچه را که خداوند برای زن وخانواده خواسته است همان هویت اصلی انسانی است وخداوند در انجام تکالیف هیچ تبعیضی بین زن ومرد قائل نشده است و زن ومرد می توانند با انجام دادن وظایف تعریف شده برایشان به مدارج بالای انسانی دست یابند.

وی خاطرنشان کرد از آنجا که محوریت خانواده در اسلام با زن است زنان می توانند به عنوان سرمشقی برای دیگر اعضای خانواده مطرح باشند.

این استاد دانشگاه درادامه با اشاره به نشست اخیر زنان با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری توصیه ویژه ای به امر تحقیق و پژوهش در زمینه آسیب های مرتبط با زنان داشتند. به عنوان نمونه یک زمان نگرانی از کم بودن تعداد دانشجویان دختر بود وحال نگرانی از زیاد شدن دانشجویان دختر است و باید در این زمینه آسیب شناسی صورت گیرد.
وی در خصوص اشتغال زنان نیز خاطرنشان کرد بسیاری اززنان تحصیلکرده قصد کار کردن ندارند و از تحصیلات خود به منظور افزایش بینش شخصی وکاربرد آن درتربیت فرزندان بهره می برند. وی اخلاق را یکی از اصول رفتارهای اجتماعی دانست و تاکید کرد اگر اخلاق در خانواده ها رعایت شود جامعه نیز به کمال وارتقا نزدیکتر خواهد شدوی به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر اشاره کرد که فرمودند خداوند مثل مومن را زن فرعون قرار داد تا به ما بفهماند که برای خوب بودن جنسیت مطرح نیست وهربنده ای که با صبرکردن هرآنچه می خواهد را از خداوند طلب کند مورد توجه خداست.
مجری برنامه از دکتر دبیریان خواست تا درخصوص زوایای نگاه ابزارگونه غرب به زن وضربه هایی که از این نوع نگاه خورده است نیز توضیح دهد که دبیریان در پاسخ گفت:درهر دوره از حیات بشر هرجاکه غرضی نسبت به موضوعی وجود داشته باشد مساله محدودیت وتحقیر زن نیز وجود داشته است که از آنجمله می توان به فرمایشات قرآن در باره تولد حضرت مریم اشاره کرد. وقایع آن زمان واتفاقاتی که درهنگام تولد حضرت مریم رخ داد نشان می دهد جامعه آن زمان نمی توانست حضور یافتن زن در مکانی مقدس را قبول کند،کاری که امروز در بسیاری از کشورهای عربی و غربی انجام می شود و به طرق مختلف به تحقیر زن می پردازند.حتی درمواردی به اسم برابری زن و مرد زنان را به کارهایی وا میدارند که درشان زن نیست و ریحانه بودن زن را که در اسلام به آن تاکید شده است خدشه دار می کند.