به گزارش ايسنا، پانزدهمين مراسم سالانه اعطاي جوايز انجمن منتقدين فيلم تورنتو شب گذشته برگزار شد و فيلم درخت زندگي ساخته ترنس ماليك، برنده نخل طلاي كن جايزه بهترين فيلم سال را دريافت كرد.

جوایز بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال ۲۰۱۱ انجمن منتقدان فیلم تورنتو نیز به «درخت زندگی» رسید.

«درخت زندگی» که «براد پیت» و «شون پن» را به عنوان بازیگران اصلی دارد، ‌ در هفته‌ی گذشته جوایز بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم سان فرانسیسکو و همچنین انجمن منتقدان فیلم‌های آفریقایی آمریکایی را هم از آن خود کرده است. این فیلم که اوایل امسال موفق به کسب مدال نخل طلای جشنواره فیلم کن فرانسه شد، روایت امپرسیونیستی و متافیزیکی مالیک به جهان و جایگاه انسان در این جهان است.

در «درخت زندگی» که توسط شرکت «آیکون فیلمز» تهیه شده است، بازیگرانی چون کری متچت، جسیکا چاستین و بیل پوهلد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این فیلم که آن را باید در حقیقت وصیت‌نامه‌ی سینمایی مالیک دانست، دو روایت داستانی و مستند به موازات هم پیش می‌روند و در آخر به نقطه‌ی واحدی می‌رسند. فیلم تقریبا بدون دیالوگ است و در قسمت‌های مربوط به خانواده‌ی آمریکایی، با صدای فرزند بزرگ خانواده(شون پن) و یا مادر سوگوار آن‌ها روایت می‌شود که با لحن اندوهناک و شکوه‌انگیزی، درباره‌ی مرگ یکی از کودکان خانواده و فقدان او حرف می‌زند.

چهل سال پس از استنلی کوبریک، اینک ترنس مالیک، با استفاده از تکنولوژی جدید، داستان پیدایش جهان را به شگفت‌انگیزترین شکل بیان می‌کند. تصاویر مربوط به آسمان و کهکشان‌ها که آمیزه‌ای از رنگ‌ها و نورهای کریستالی است، خارق‌العاده و حیرت‌انگیز است. ساختن این فیلم سه سال طول کشیده و پنج نفر تدوین آن را انجام داده‌اند.

به گزارش اسکرین دیلی، «میشله ویلیامز» برای بازی نقش «مرلین مونرو» در «هفته من با مرلین» جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرد و «مایکل شانون» هنرپیشه‌ی «پناه بگیر» ساخته‌ «جف نیکولاس» بهترین بازیگر نقش اول مرد انجمن منتقدان فیلم تورنتو را به دست آورد.

«جیسکا چاستین» برای بازی در «درخت زندگی» جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. جایزه‌ی بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد انجمن منتقدان فیلم تورنتو ۲۰۱۱ نصیب «کریستوفر پلامر» بازیگر «تازه‌کارها» شد.

«استیو زیلیان» و «آرون سورکین» برای نوشتن فیلم‌نامه‌ «مانی‌بال» به صورت مشترک شایسته‌ دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ این انجمن شناخته شدند.

جایزه‌ بهترین فیلم خارجی امسال نیز به «اسرار لیسبون» ساخته «رائول روئیز»، کارگردان فقید شیلیایی رسید. این فیلم که جایزه فیلم معروف لویی دلوک فرانسه در سال گذشته را کسب کرده است، براساس رمانی از یک نویسنده پرتغالی قرن نوزدهم ساخته شده است.

استيون اسپيلبرگ نيز جايزهي بخش بهترين انيميشن را براي ساخت ماجراهاي تنتن از آن خود كرد. ماجراهاي تنتن: راز تكشاخ، محصول همکاري دو كارگردان تكنيكي و تواناي سينما و دو استاد سينماي فانتزي و ماجراجويانه يعني پيتر جکسن و استيون اسپلبرگ و روايت سهبعدي آنها از ماجراهاي قهرمان کارتوني معروف و محبوب کتابهاي مصور (کاميک بوکز) هرژه، نويسنده بلژيکي است.