به گزارش مهر، حجت الاسلام حمید محمدی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور طی نشست خبری سه شنبه ۲۷ دیماه به تشریح آخرین مصوبات این شورا پرداخت و گفت: وقتی خواستیم در حوزه توسعه فعالیتهای قرآنی تقسیم بودجه کنیم از دستگاهها خواستیم ظرفیت خود را در این حوزه اعلام کنند که بالغ بر ۲۲ دستگاه اصلی قرآنی بیش از ۳ هزار برنامه قرآنی را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کردند و این نشان می دهد جهتگیری اصولی آموزش تخصصی، پژوهش و تبلیغ و ترویج شکل گرفته است.

غایت فعالیتهای قرآنی تحقق رفتار قرآنی است
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در تربیت قرآنی، غایت فعالیتهای قرآنی را تحقق رفتار قرآنی خواند و افزود: فرهنگ قرآنی غیر از فعالیت قرآنی است؛ زمانی فعالیتهای قرآنی منتهی به فرهنگ قرآنی می شود که مثلثتوسعه قرآنی(آشنایی با قرآن، ایمان به قرآن و عمل قرآنی) محقق شود.

وی با بیان اینکه رشد متوازن این سه ضلع توسعه قرآنی برای ما در حوزه قرآن ارمغان ارزشمندی خواهد داشت؛ تأکید کرد: ما به دنبال تحقق حافظ حامل عامل هستیم که این سه، فرآیند واحدی دارند.

حجت الاسلام محمدی همچین از " تدوین اسناد راهبردی فعالیتهای قرآنی کشور " در سه بخش آموزش عمومی، آموزش تخصصی و پژوهش و تبلیغ و ترویج تا ۶ ماهه اول سال ۹۱ خبر داد.

وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری افزود: برای تحقق این هدف سه قرارگاه آموزش و پرورش برای حفظ دانش آموزی و فرهنگیان، قرارگاه دانشگاهی و قرارگاهی در وزارت ارشاد برای دیگر اقشار کشور تشکیل شده است.

تحصیل رایگان حافظان کل قرآن در دانشگاه / برگزاری همایش تجلیل از اساتید جلسات سنتی قرآن

وی حمایت از فعالان قرآنی را یکی از دغدغه های اصلی مرکز توسعه فعالیتهای قرآنی دانست و گفت: برای تحقق این هدف چند مصوبه در شورای توسعه داشتیم که یکی از آنها حمایت از حافظان کل قرآن است که ۱۸ دیماه تصویب شد که بر اساس آن حافظان کل قرآن درجه ۱ و ۲ و ۳ مورد تأیید تا مقطع دکتری از تحصیلات رایگان دانشگاهی اعم از دانشگاههای دولتی و غیردولتی بهره مند می شوند.

وی از بررسی برنامه جامع حمایتی از نخبگان قرآنی در بنیاد نخبگان خبر داد و افزود: بر اساس این برنامه تمام لایه های مختلف فعال در عرصه قرآنی در یک مجموعه ای از امکانات و تسهیلات مناسب برخوردار خواهند شد و ظرف چندماه آینده علاوه بر حمایتهای صورت گرفته پشتیبانی های مختلفی را شاهد خواهید بود.

حجت الاسلام محمدی یادآورشد: از سال ۸۸ تا کنون ۲۳۳ درصد رشد فعالیتهای قرآنی داشته ایم و در آغاز دولت دهم ۱۹۲ مؤسسه مجوز داشتند اما الان هزار و ۱۰۰ مؤسسه قرآنی مجوز فعالیت دریافت کرده اند و بیش از ۲ هزار مؤسسه نیز در آستانه دریافت مجوز هستند.

وی تأکید کرد: امیدواریم در آینده برای هر ۱۰ هزار نفر یک مؤسسه قرآنی داشته باشیم که این مستلزم راه اندازی هفت هزار و ۵۰۰ مؤسسه قرآنی است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت بزرگی به نام " جلسات سنتی قرآن " غفلت کردیم؛ افزود: برای رفع این ضعف " ستاد ساماندهی جلسات قرآنی " در مرکز توسعه فعالیتهای قرآنی کشور ایجاد شده است و ظرف یکماه آینده " همایش تجلیل از اساتید جلسات قرآنی " برگزار می شود.

سهمیه عمره فعالان قرآنی / ارائه زمین با تسهیلات ویژه به مؤسسات قرآنی

وی از تعیین سهمیه عمره مفرده برای فعالان قرآنی خبر داد و افزود: ۷۵۰ سهیمه عمره برای فعالان قرآنی زیر مجموعه مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی داریم که در ۷ گروه این برنامه در حال اجرایی است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ارائه زمین با تسهیلات ویژه به مؤسسات قرآنی فاقد مکان مناسب خبر داد گفت: این برنامه واگذاری از اواخر سال گذشته آغاز شد.

وی ارائه مجوز فعالیتهای قرآنی به حوزه های علمیه و توسعه فعالیتهای قرآنی در مساجد را دو رویکرد اصلی مرکز توسعه فعالیتهای قرآنی اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۰ حوزه علمیه خواهران از مجوز وزارت ارشاد شدند.

تشریح چگونگی تخصیص بودجه نیم درصد دستگاههای دولتی برای فعالیتهای قرآنی

حجت الاسلام محمدی در تشریح چگونگی اختصاص نیم درصد از بودجه دستگاههای کشور برای فعالیتهای قرآنی کشور گفت: شورای توسعه فعالیتهای قرآنی کشور با همکاری کمیته توزیع سه نفره که شامل معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی است این بودجه بر اساس ۱۲ سیاست مشخص شده، تقسیم می شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی افزود: بیش از ۲۰ دستگاه کشوری صاحب برنامه و بودجه مشخص قرآنی هستند که برخی در سه عرصه(آموزش عمومی و تخصصی، پژوهش و تبلیغ) و برخی در یک یا دو عرصه متمرکز هستند. برای تقسیم ۳ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نظر در فعالیتهای قرآنی صندوق طرحهای کلان قرآنی ایجاد می شود و این بودجه در آن برای توزیع قرار می گیرد.

وی به برنامه های شورای توسعه فعالیتهای قرآنی کشور در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: ما با همکاری دستگاههای فرهنگی و فعال در امور بین الملل مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی و … از برنامه های مختلف قرآنی در عرصه بین الملل حمایت می کنیم ضمن اینکه آن بودجه نیم درصدی دستگاههای دولتی نیز در عرصه بین الملل لحاظ می شود.

حجت الاسلام محمدی در پایان فعالیتهای قرآنی را سرمایه گذاری برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خواند و گفت: یک ریال هزینه در عرصه قرآنی به هدر نمی رود بلکه ریال آن تبدیل به هزار تومان در عرصه توسعه قرهنگ اجتماعی و علم و اخلاق در سطح جامعه خواهد شد.