محمود حاجیلویی در گفتوگو با فارس ،اظهار داشت: بنده و شهید احمدی روشن ورودی سال ۷۷ دانشگاه شریف هستیم؛ من همیشه به این موضوع فکر میکنم که چه چیزی باعث اوج گرفتن شهید مصطفی احمدی روشن شد و من از او عقب ماندم.

وی ادامه داد: این سؤال برای عده‌ زیادی از بچه‌های انقلابی پیش آمده که این جوان ۳۲ ساله چه کار کرده بود که عده‌ای نتوانستند تحمل کنند و احساس کردند تنها راه خلاصی از آن حذف فیزیکی اوست.

*شهید احمدی روشن، علم‌الهدی نسل سوم انقلاب است

دوست و همکلاس شهید «مصطفی احمدی‌روشن» بیان داشت: این سؤال کلیدی است که در ذهن خیلی از بچه‌ها وجود دارد، رسانه‌های بیگانه نیز به نوعی آن را دنبال می‌کنند و خوشان به زعم خود به آن پاسخ می‌دهند.

حاجیلویی خاطر نشان کرد: بنده اعتقاد دارم، مصطفی، پیشگام و علم‌الهدی نسل سومی‌های انقلاب است؛ او شهید الهام‌بخش نسل سوم، نیروی مؤمن، مصمم و پیش‌رونده انقلاب بود که برای انقلاب کار می‌کرد؛ در واقع مصطفی یک بار دیگر به شکل جدی و قوی ادبیات شهادت‌طلبی و زندگی مجاهدگونه را برای نسل ما مطرح کرد.

وی افزود: بچه‌های هم سن و سال مصطفی هر یک در سازمانی مشغول به کار هستند اما شهید احمدی‌ روشن سقف آرمان‌ها را شکست و می‌گفت «می‌شود به آرمان‌های امام و اهداف انقلاب فکر کرد و به اوج رسید».

*خط فکری مصطفی بر اساس آرمان‌های امام و رهبری شکل گرفته بود

حاجیلویی خاطرنشان کرد: آرمان‌های امام و رهنمودهای رهبری برای وی معنادار و خط فکری او همان خط فکری امام و رهبری بود و برای او حل شده بود و همچون افق روشن و صریح و شفاف بود و تفاوتش با دیگران در همین نکته بود؛ لذا هزینه‌ کردن از زندگی خودش برای خودش معنادار بود.

دوست شهید «مصطفی احمدی‌روشن» گفت: شهید احمدی روشن ۱۰ سال فاصله محل کار از تهران تا قم و کاشان را باهمه مشکلات پذیرفت و حتی همسرش می‌گفت در طول ۷ سال زندگی ما بیش از ۴ سال باهم نبودیم؛ مصطفی همیشه می‌گفت «این رفت‌ و آمدها و سختی‌ها را به شوق لبیک گفتن به صحبت مقام معظم رهبری رفتم و تحمل کرده‌ام» این در حالی بود که بیرون از مجموعه دولتی فرصت‌های بهتری برایش مهیا بود، اما نپذیرفت.

وی اظهار داشت: در واقع خط فکری انقلاب که نگاه امام از اسلام است و نگاه حضرت آقا که در امتداد نگاه امام است، برای مصطفی، شفاف و روشن بود؛ همچنین مصطفی برای اهداف خود تلاش می‌کرد تا به هدف نهایی می‌رسید.

*مصطفی غیرتمندانه برای کشورش تلاش می‌کرد

حاجیلویی یادآور شد: بسیاری به شهید احمدی‌روشن می‌گفتند که چرا این قدر کار می‌کنی آن هم در فضا امنیتی سخت، در صورتی که می‌توانست با آسایش بیشتر و شرایط بهتری کار کند اما او مخلصانه کار می‌کرد و کار کردن در شرایط سخت نشانه اخلاص وی است؛ مصطفی بسیار غیرتمند بود و نمی‌توانست ببیند کشورش در یک فضای عقب ماندگی بماند.

وی خاطرنشان کرد: سال سوم دانشگاه با شهید احمدی روشن به رئیس دانشگاه صنعتی شریف برای درخواست پروژهای مراجعه کردیم؛ پروژه مربوط به فشارهای پولیمری بود و آن را در آزمایشگاه دنبال کردیم؛ من نتوانستم همراهی کنم اما مصطفی پای کار ماند و در شرایط سخت آزمایشگاه کار کرد و بیخوابیهای زیادی را تحمل کرد و در نهایت با رسیدن به نتایج خوب، مقاله ISI را نیز به دست آورد.