به گزارش مهر، شبکه یک سیما دیشب پنجم بهمن ماه با حضور جمعی از بازیگران، تهیهکنندگان، کارگردانان و نویسندگان، مجریان، مستندسازان، مدیران اسبق و خانواده شبکه یک، سالگرد تاسیساش را ساعت ۱۹:۳۰ در سالن همایشهای برج میلاد جشن گرفت و تا بامداد ادامه پیدا کرد.

در ابتدای این مراسم با اجرای فرزاد جمشیدی آیاتی از کلام‌الله و صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با هنرمندان پخش شد. مهدی فرجی، مدیر شبکه یک به عنوان اولین سخنران روی سن حاضر شد.

برگزاری جشن خودزنی

وی خطاب به حاضران گفت: برگزاری چنین جشنی که مجری آن جمشیدی باشد، خودزنی است، چرا که نمی‌شود با حضور او دیگر حرفی زد. گرچه او از اجرای این مراسم امتناع می‌کرد، اما ما به آقای جمشیدی اصرار کردیم تا اینکه او پذیرفت. واقعاً با حضور این مجری توانمند تفاوت هنرمند و بی‌هنر مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: خوشحالم این مراسم را با حضور گرم و پرشور خانواده شبکه یک برگزار می‌کنیم. ما به مدت ده شب آثار مختلف شبکه یک را پخش می‌کنیم و به رقابت می‌گذاریم. البته قرار است در آینده سیما فیلم هم جشنی برای تولیدات‌اش بگیرد.

بعد از صحبت‌های مدیر شبکه یک گروه موسیقی آیینه آسمانی قطعاتی را اجرا کردند. بعد از اجرای موسیقی علی دارابی معاون سیما و مدیر شبکه یک روی سن حاضر شدند و از صلواتیان، مشیری، جعفری جلوه، علیرضا برازش، مسعود گرجی و پورمحمدی به عنوان مدیران اسبق و سابق این شبکه تقدیر کردند.

همچنین در ادامه مراسم از مستندسازان برتر این شبکه همچون ارد عطارپور، محمدعلی فارسی و سعید نبی تقدیر به عمل آمد. در بخش اجرا هم از اقبال واحدی، هرمز شجاعی‌مهر، بهروز شفیعی، محمدرضا شهیدی‌فرد، شعله قهرمانی و فرزاد جمشیدی تقدیر شد.

من زن ذلیل هستم!

اقبال واحدی بعد از تقدیر گفت: در این مراسم باید از همسرم تشکر کنم که در این سال‌ها سنگربان خوبی برای خانه‌ و بهترین مشوقم بوده است.

وی در ادامه با لخن شوخی افزود: البته من خیلی زن ذلیل هستم و حتماً باید در این مراسم از همسرم تشکر کنم.

بهروز شفیعی، مجری هم در این مراسم یادآور شد: من بهترین سال‌های زندگی‌ام را در تلویزیون سپری کردم و هر چه دارم از شبکه یک است.

محمدرضا شهیدی‌فرد هم با لحن طنز خطاب به حاضران گفت: می‌دانم باور نمی‌کنید، ولی الحمدالله حالم خوب است!

شعله قهرمانی هم در این مراسم اشاره کرد: خیلی دردناک است که به یک خانم بگویند پیشکسوت، اما وقتی در کنار اساتیدو بزرگان قرار می‌گیرم برایم خیلی لذتبخش است. من باید از همسر و فرزندانم تشکر کنم که هرگز من را تنها نگذاشتند.

در بخشی دیگر از این مراسم علیرضا قربانی قطعاتی را اجرا کرد. همچنین در ادامه مراسم مجری بیوگرافی هنرمندان را برای دقایقی کوتاه می‌گفت و از آنها خواهش می‌کرد دقایقی بایستند تا حاضران آنها را تشویق کنند. امیر جعفری بیشتر از همه هنرمندان با استقبال حاضران رو به رو شد و مجری از او خواست تا به روی سن بیاید و دقایقی صحبت کند.

من قد دارم، اما قیافه ندارم!

جعفری در ابتدا با لحن طنز خطاب به حاضران گفت: من قد دارم، اما قیافه ندارم!

وی ادامه داد: وقتی آقای جمشیدی از من خواست صحبت کنم، واقعاً هول شدم. نمی‌دانم باید چه بگویم. قلبم تند تند می‌زند!

سپس جعفری رو به سوی سیروس مقدم اشاره کرد: آقای مقدم خیلی دوست داریم.

این بازیگر یادآور شد: معتقدم آقای مقدم سلطان بی‌چون و چرای تلویزیون است. اگر آقای مقدم پیشنهاد بازی در مجموعه " زیر هشت " را به من داد، به خاطر بازی در مجموعه " میوه ممنوعه " حسن فتحی بود. من از آقای فتحی تشکر می‌کنم که نقش خوبی به من در این سرال داده بود.

در ادامه جمشیدی از جعفری خواست تا اگر خاطره‌ای دارد از مجموعه " زیر هشت " تعریف کند. جعفری گفت: من خاطرات زیادی داریم، ولی بخشی از خاطرات برای خود عوامل جذاب است.

در بخشی دیگر از مراسم مجری از ملیحه حکمت همسر شهید بابایی، دختر شهید بابایی و مادر شهید حسن باقری دعوت کرد تا به روی سن بیایند. حاضران به احترام این شهدای دقایقی ایستادند. مدیر شبکه یک، ابراهیم حاتمی کیا و فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران روی سن حاضر شدند و از این دو خانواده تقدیر کردند.

من از احساسات شما شرمنده هستم

ملیحه حکمت در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول گفت: من از آقایان دارابی معاون سیما و مهدی فرجی مدیر شبکه یک قدردانی می‌کنم. من از احساسات همه شما شرمنده هستم. از همه عوامل مجموعه تلویزیونی " شوق پرواز " قدردانی می‌کنم.

مادر شهید باقری هم اشاره کرد: من از همه دست‌اندرکاران شبکه یک قدردانی می‌کنم و از اینکه در این جمع حضور دارم خوشحال هستم. البته من به دلیل مشکلات چشم‌ام زیاد نمی‌توانم تلویزیون ببینم، اما امشب با خیلی از عزیزان آشنا شدم. من از جوانان عاجزانه می‌خواهم تا کتاب‌هایی که درباره شهدا است را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: قرار است یک مجموعه ۱۰ قسمتی از شهید ما سال آینده از شبکه یک پخش شود. همچنین کتابی آماده می‌شود که درباره خاطرات همرزم‌های شهید باقری است.

در بخشی دیگر از مراسم مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان سخنرانی کرد و در ادامه از برگزارکنندگان این مراسم همچون کامبیز اخوان صفا، والی‌نژاد، سمیرا رستمی و … تقدیر شد.

پخش کلیپی از هنرمندان شبکه یک از دیگر بخش‌های مراسم سالگرد شبکه یک بود. در ادامه مهدی فرجی، سیروس مقدم و داود میرباقری روی سن حاضر شدند تا از هنرمندان تقدیر به عمل بیاید.

نکته جالب این بود که در ابتدا مقدم و میرباقری لوح‌هایشان را برای تقدیر دریافت کردند.

در ادامه از حسن فتحی، مسعود جعفری جوزانی، رضا جودی، الهام غفوری، محمدرضا ورزی، علی لدنی، رسول صدرعاملی، علیرضا نادری، علی‌اکبر محلوجیان، علیرضا طالب‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا هنرمند، یدالله صمدی، سیدضیاء‌الدین دری، کمال طباطبایی، محمود فلاح، علی شاه‌حاتمی، حسن بشکوفه، بهرام بهرامیان، امیر جعفری، بهنوش طباطبایی، مسعود رایگان، محمد کاسبی، الهام حمیدی، افسانه بایگان، محمدرضا شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، لعیا زنگنه، علیرضا خمسه، کوروش تهامی، امین زندگانی، نسرین مقانلو، ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن، ستاره اسکندری و حسین یاری تقدیر شد.

رسول صدرعاملی در این مراسم گفت: خوشحالم امشب در جمع خانواده شبکه یک حضور دارم و دو فیلمی که با موضوع امام رضا(ع) ساختم، مورد توجه قرار گرفته است. آداب زیارت این است که اول برای دیگران دعا کنید. امیدوارم همه شما سلامت باشید.

ابراهیم حاتمی کیا هم افزود: خوشحالم در جمع شما هستم.

خدا را شاکرم مجموعه‌ای درباره شهید بابایی ساختم

یدالله صمدی هم اشاره کرد: خدا را شاکرم که توانستم مجموعه‌ای درباره شهید بابایی بسازم و خانواده بسیار محترم این شهید ما را یاری کردند.

امیر جعفری هم گفت: امشب بزرگان زیادی در این مراسم حضور دارند و من خوشحالم که در این مراسم شرکت کردم.

مسعود رایگان با اشاره به جمله‌ای از ایبسن گفت: او می‌گوید خداوند محبت است. پس به نام محبت.

محمد کاسبی هم برای حاضران دعا کرد که همیشه در پناه مولا علی(ع) باشند.

الهام حمیدی هم با تشکر از همسر و دختر شهید بابایی افزود: افتخار می‌کنم در مجموعه تلویزیونی " شوق پرواز " نقش‌آفرینی کردم.

محمدرضا شریفی‌نیا هم اشاره کرد: من اولین کارم را با تلویزیون با مجموعه " امام علی(ع) " داود میرباقری آغاز کردم. به همین دلیل می‌خواهم جایزه‌ام را تقدیم به میرباقری کنم.

سپس شریفی‌نیا با لحن خنده گفت: البته آقای فرجی گفتند که ممکن است پشیمان شوم، اما می‌خواهم جایزه‌ام را تقدیم به این کارگردان کنم.

لعیا زنگنه هم افزود: خوشحالم در این مراسم حضور دارم و دوستانم را بعد از مدت‌ها دیدم. افتخار می‌کنم با صدای بلند بگویم که کار را با تلویزیون شروع کردم و توانستم با مردم ارتباط خوبی برقرار کنم. ما باید قدردان پیشکسوتان باشیم.

وی ادامه داد: افتخارم این است که دختری دارم که همیشه مشوقم است و خانواده‌ام از من حمایت می‌کنند. همه ما هنرمندان بهتر از بقیه می‌دانیم که کار هنرمندان سخت است. من به حرفه‌ام افتخار می‌کنم.

قد ندارم، اما قیافه دارم!

علیرضا خمسه با لحن شوخی به حاضران گفت: من بر خلاف امیر جعفری قد ندارم، اما قیافه دارم! من خوشحالم که مادرم من را به دنیا آورد، آن هم عجب دسته گلی!

حرف‌های خمسه که با خنده حاضران همراه شده بود. در ادامه گفت: من از حراست سازمان صدا و سیما هم تشکر می‌کنم. سال ۶۰ بود که یک روز به شبکه یک می‌آمدم. وقتی داشتم از در عبور می‌کردم یکی از حراستی‌ها عزیز بلند سرم داد زد که آقا کجا می‌روید؟ من هم گفتم که خمسه هستم. او با لحن تند به من گفت هفته پیش که اکبر عبدی آمده بود راهش ندادیم چه برسد به تو که پخی هم نیستی! همان روز بود که تصمیم گرفتم من در شبکه یک کار کنم و الان ۳۰ سال است که در این شبکه کار می‌کنم.

امین زندگانی وقتی روی سن حاضر شد از اجرای ریزه‌بین جمشیدی تشکر کرد و گفت: اینجا دوستان بازیگرم هستم همچون پویا امینی، کامران تفتی، سعید داخ، علی صالحی و … که با وجود آنکه برای شبکه یک کمتر کار کرده‌اند، اما بازیگران خیلی خوبی هستند.

او در ادامه از حاضران خواست تا آنها را تشویق کنند.

نسرین مقانلو هم در این مراسم گفت: من پدرم در این مراسم حضور دارد. از او و مادرم به خاطر حمایت‌هایشان ممنون هستم. نام پدرم علی است و همیشه مرید مولا علی(ع) بوده است. خانواده‌ام به من یاد دادند که این حرفه مقدس‌ترین حرفه است و باید عاشقانه آن را دوست داشته باشم.

جشن سالگرد شبکه یک با اجرای خاله شادونه برای بچه‌ها به پایان رسید.

*حاشیه‌ها:

- مراسم جشن سالگرد شبکه یک با استقبال پرشور خانواده این شبکه برپا شد. سالن همایش‌های برج میلاد به حدی شلوغ بود که خبرنگاران با زحمت فراوان روابط عمومی شبکه یک جایی برای نشستن پیدا کردند.

- وقتی نام ابراهیم حاتمی‌کیا برای تقدیر از سوی مجری قرائت شد، او به جای اینکه از پله‌ها به روی سن برود ترجیح داد تا به روی سن بپرد. حرکت او نمادین شد و بعد از هنرمندان دیگر همچون علیرضا خمسه هم این کار را کردند.

- بزرگترین گاف این مراسم مربوط به حرف فرزاد جمشیدی می‌شد. او وقتی از علی لدنی به عنوان یک تهیه‌کننده پیشکسوت نام برد و از او خواست تا به روی سن بیاید و تقدیر شود، پسرش به جای لدنی آمد. نکته جالب این بود که بعد از آمدن پسر لدنی جمشیدی خطاب به حاضران گفت او از تهیه‌کنندگان پیشکسوت است که همیشه هم در شبکه در حال دویدن است! این در حالی بود که پسر لدنی جوان بود!

- مراسم سالگرد به حدی طولانی شده بود که بچه‌ها خسته شدند و روی صندلی‌ها خوابیده بودند.

- وقتی مجری از فلاح دعوت کرد تا به روی سن بیاید، از او خواست یک دقیقه صبر کند و بعد به روی سن بیاید. او خطاب به حاضران گفت: فلاح از تهیهکنندگانی است که همیشه دلش برای مردم میتپد و با وجود آنکه در مجموعه "مختارنامه" سکته کرد، اما عاشقانه کارش را دنبال کرد.