مستندهای شهید آوینی بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است

محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره ، درخصوص بازسازی آثار هم کیفیت با مستند روایت فتح درباره شهدای مدافع حرم  گفت: اگر منظور گرفتن تصاویر و فیلمبرداری از موقعیت های جنگی است که باید بگویم تصاویر بسیار زیادی در این راستا گرفته شده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: من مطلعم که هم در عراق و هم در سوریه تعداد خیلی زیادی مستندساز و تصویربردار حضور دارند و فیلمهای زیادی گرفته شده است.هر چند تصاویر زیاد بوده اما اگر بخواهیم بگوییم که کار خوب ساخته شده متاسفانه باید بگویم آثار خوب بسیار کم تولید شده است.

مدیر مرکز فیلم مستند سوره دلیل نبود آثار خوب درباره شهدای مدافع حرم را اینگونه توصیف کرد: مشکل به کارگردان بر نمی گردد. بلکه مشکل بزرگتر است. این نوع از سینما نیازمند حمایت است. باید برخی پیشتاز شده و به قول معروف زمین را برای ساخت این نوع پروژه ها باز و پاکسازی نمایند. منظور من به هیچ عنوان حمایت مالی نیست. برخی مواقع گونه ای از حمایت ها باید توسط مسئولین مربوطه رخ دهد.

وی با تاکید بر کیفیت ویژه و بالای مجموعه روایت فتح تاکید کرد: داستان روایت فتح بسیار متفاوت است زیرا پشت تمامی پلان ها و سکانس های روایت فتح شهید مرتضی آوینی ایستاده بود که خودش نوع خاصی از مستند اشراقی را بدعت گذاری کرد. شکل مستندهای شهید آوینی شکل بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است.

محسن یزدی تبلیغات و پخش خوب آثار مستند را تنها راه رشد مستند دانست و اضافه کرد: از نظر من مسئولین پخش باید اهمیت بیشتری به سینمای مستند بدهند، زیرا یکی از دلایل مهم موفقیت روایت فتح پخش خوب و اهمیتی بود که به این مجموعه داده می شد. اگر امروز شبکه مستند و یا برنامه های مستند مخاطب کمتری دارند به این دلیل است که راهی برای تبلیغ آنها وجود ندارد. اگر مسئولین فرهنگی بخواهند برنامه ای دیده شود برایشان هیچ کاری ندارد اما ظاهرا انگار مستند برای آنها هیچ اهمیتی ندارد.

مدیر مرکز فیلم مستند سوره با ابراز تاسف از گرایش مستندسازان به ساخت فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: من چندین مورد مستندساز درجه یک را می شناختم که به خاطر دیده نشدن به سراغ ساخت آثار داستانی و سینمایی رفته اند. این وضعیت و مشکلاتی سینمای مستند با آن روبروست بدون شک تنها به پخش اینگونه آثار بر می گردد.