به گزارش مهر، حجتالاسلام محسن قرائتی در نخستین همایش گسترش اخلاق اسلامی که با حضور برخی مسئولان یکشنبه ۹ بهمن ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد گفت: خداوند در برخی سورهها یک قسم و یا دو قسم و در برخی سورهها تا ۵ قسم یاد کرده است اما در یک سوره ۱۱ قسم وجود دارد که در آن مسئله اصلی اخلاق است که سوره شمس نام دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ فلاح قرآنی وجود دارد تاکید کرد: در برخی آیات خداوند فرموده شاید که رستگار شوید اما در دو آیه از قرآن خداوند فرموده قطعاً رستگار خواهید شد که این دو در مورد اخلاق استرئیس ستاد زکات افزود: اخلاق سیر و سلوک و یا درس نیست بلکه عمل است و اگر می‌خواهیم اخلاق گسترش پیدا کند باید به قرآن رجوع کنیم.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه اخلاق فلسفه نمی‌خواهد بلکه اخلاق زندگی است، افزود: سر اخلاق مسئولین مملکتی و رأس فساد اخلاق هم آنها هستند. قرآن برای قیامت دو قسمت یاد کرده است اما برای اخلاق خداوند ۱۱ قسم یاد می‌کند و این نشان دهنده اهمیت اخلاق است.

وی کلید گسترش اخلاق را در لقمه حلال خواند و تاکید کرد: ‌ در دنیای تعلیم و تربیت متأسفانه لقمه حلال مطرح نیست. برای حج یک آیه و برای زکات ۳۲ آیه در قرآن آمده است اما متأسفانه کمتر به این مسئله توجه می‌شود. ما با لقمه‌هایی که زکات آن داده نشده نمی‌توانیم به فلاح و رستگاری دست یابیم.

وی ریشه اخلاق را توحید دانست و تأکید کرد: ‌ اخلاق در اثر ایمان است چرا که اولین خونریزی در عالم بر اثر ضعف اخلاق و ایمان بوده است. اگر نماز را درست کنیم خود نماز بهترین وسیله تربیتی است و در آن ۲۰۰ نکته اخلاقی نهفته است.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان تاکید کرد: اخلاق در قرآن و نماز وجود دارد و از آنجایی که قرآن و نهج‌البلاغه و نماز مهجور است مشکلات ما همچنان ادامه دارد.

در بخشی از این نشست از سایت اخلاق اسلامی با عنوان "خلق به نشانی www.khologh.com" رونمایی شد. در این سایت امکان ارائه محتوای تمام مطالب اخلاقی وجود دارد و حاوی مقالات، احادیث، کلام ولایت، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر و ... است.